Kobbertyveri – ny farsott i Europa
Stjeler alt kobber de kommer over
Byggeplasser renskes, togmaster kuttes, kirker strippes, gravsteiner knuses. Tyvene skyr ingenting for å skaffe seg tonnevis av det edle metallet. Men i Norges største raid på Gjøvik nylig ble de for griske.
På tide å ta seg litt frisk luft. Produksjonsarbeideren tusler ut av smelteanlegget ved Oppland Metall. Han er dønn alene på nattskift denne søndagen. Men det er bare to minutter siden Securitas-vakta var innom og sjekket det 90 mål store området. Ståldøra ut mot måneskinnet gir fra seg et dystert skvik.
Plutselig er 30-åringen omringet av skygger. To menn fra hver sin side låser armene hans. Samtidig ser han ytterligere tre skikkelser kommer springende over plassen. En av dem har på seg finlandshette.
Arbeideren får seg en solid ørefik. "Åpne porten," brøles det på dårlig engelsk. Nye trusler kommer.
Han nekter plent. Da drar tyvene ham inn på lageret og binder ham fast til en stolpe med en lastebilstropp. Tar fra ham mobilen og skifttelefonen og knuser dem. Deretter skjærer de opp dekkene på bilen hans. Nå har banden full kontroll på den ansatte. Som en slags kompensasjon for hærverket, gir de offeret tre svenske 500-lapper.
Les også:
Verdt over en million
Med en truck klarer tyvene å bryte opp jernporten, og kjører inn en liten lastebil. De vet hvor de skal - inn til kobberet. I løpet av en snau halvtime er sju spekkede paller - 22 tonn kobber til en verdi av over en million - lastet om bord. Før de stikker, går en inn på vektkontoret og drar fram en spektograf som er gjemt under bordet. Måleinstrumentet alene er verdt 300 000 kroner.
Der de piler fornøyd av gårde fra Gjøvik, aner ikke banden at de skal felles av sin egen griskhet. Den lille lastebilen tåler ikke vekta. Lenge før Oslo begynner felger og hjulmuttere å sprekke.
Etter å ha vært fastbundet en time, klarer arbeideren å komme seg løs. Han hiver seg inn i firmaets gamle Transporter og kjører ned til sjefen sin, som alarmerer det lokale politiet. Som igjen gir beskjed til nabodistriktene om å stanse mistenkelige biler.
I totida på natta blir to kjøretøyer, deriblant en sliten lastebil, stanset på Stryken i Nittedal. Fem personer - fra Romania og Serbia - må gjøre vendereis til Gjøvik. Jubelkuppet blir til glattceller. Uten kobbergitter.
- Ingen tvil om at dette innbruddet og tyveriet, som er det største av sitt slag i Norge, var godt organisert, sier Tord Linnerud, markedsansvarlig for Oppland Metall.
- De brøt seg inn tidligere på kvelden gjennom et hull i vinduet, og mens politiet var på befaring, må en av dem ha gjemt seg inne i lokalet. For ingen flere ruter var knust da de gikk til aksjon noen timer senere, og nå hadde de en enda sikrere port å forsere. I tillegg visste de når Securitas kom og gikk. Og måleinstrumentet må de også ha visst om.
Oppland Metall, som også tidligere har hatt tyver på besøk, fikk tilbake alt kobberet og spektografen. Men allerede helgen etter var nye kobbersnappere på ferde. Nå jobber firmaet med å gjerde inn hele området.
Voksende epidemi
Himmelhøye priser for metall, og særlig kobber, har gjort det som en gang var en liten plage, til et enormt problem i mange land. I USA har kostnadene ved kobbertyverier for lengst passert en milliard dollar i året.
Over hele Europa har fenomenet vært utbredt og følbart de siste årene. Og fra 2007 var det en eksplosjon av kobberrapping i Sverige og Danmark. Bare i Gøteborg fikk politiet inn opptil 150 anmeldelser i måneden.
Spesielt utsatt var kirker som ble strippet for takplater, lynavledere, takrenner og digre klokker.
Mellom mai og juli i sommer ble nesten 200 gravsteiner på diverse kirkegårder i Danmark plyndret for ornamenter og selv graveringer. Selv kobbergitter rundt familiegraver ble brukket i stykker. Den negative rekorden fra i fjor i bajerlandet (over 1200 saker) ble forbigått allerede i september.
Også i Norge - etter at den globale kobberprisen fra begynnelsen av 2009 begynte å sprenge alle grenser, fra 3000 dollar per tonn til 10 000 dollar tonnet i februar 2011(rundt 8000 dollar nå) - har det tikket inn ukentlige rapporter om kriminelle raid etter kobber. Tyveriene er begått med en frekkhet og kreativitet som overgår det meste. I tillegg til at skurkene risikerer livet når de kutter kabler. Går de løs på feil kabler, kan de bokstavelig talt få dødsstøtet.
I Agder har tyvene gravd opp nedgravde og gjemte kabeltromler, eller de har dratt ut kobbertråd fra grøfta der de har fått tak. Enkelte maskinentreprenører begynte å ta med seg kobberkabelen hjem hver kveld, eller gjemme den ekstra lurt. Glemte de det, var alt borte neste dag.
I påsken brøt tyver seg inn i lageret til Hafslund på Rigetjønn og stjal fire-fem tromler til 100 000 kroner. De tok kun kobber - og de tok akkurat den typen som de får best pris for ved videresalg. I september banet nye skurker seg vei inn i et av anleggene til Agder Energi i Vennesla og fylte kjøretøyene med kobber.
Bandene virker godt organisert og informert. De har fremstått oppdatert på hvor det graves og hvor metallet oppbevares, og de må ha et leveringsapparat. Mye av det stjålne kobberet er blitt solgt i det samme fylket.
Bare litt lenger vest var et ungt serbisk par på alt annet enn en høstlig kjærlighetstur til Farsund-området. De brøt seg inn i en bedrift og forsynte seg med to tonn kobber som var lagret på tromler. Gleden over å ha verdier for 400 000 kroner i lasterommet ble likevel kortvarig. Paret ble snust opp av en hundepatrulje etter å ha stukket av fra en kontroll i Evje.
Tatt hos skraphandler
Tinnosbanen heter en nedlagt jernbanestrekning mellom Notodden og Gransherad som går inn under kulturminneloven. Fordi det er en verneverdig og spesiell bane, er kjøreledningen oppe og skal bevares. Men strømmen står ikke på til daglig. Det hadde også diverse kriminelle karer fra Øst-Europa fått med seg. I løpet av det siste året mottok politiet i Telemark seks anmeldelser om tyveri fra toglinjen.
Men i juli dukket nok en polakk opp med en varebil og en klassisk oppskrift på hvordan selv kulturminner kan robbes grundig. Skjære ned kjørestolpene slik at ledningene som er festet til disse, faller ned. Deretter klippe opp ledningen i passe porsjoner. Takket være en observant nabo kom ikke 41-åringen spesielt langt unna åstedet. Politiet fant nærmere 500 meter med kjøreledning i varebilen hans.
I slutten av samme måned gikk tre fornøyde karer inn til en skraphandler i Oslo. De hadde 1,2 tonn kobber å selge, og forventet å dra derfra med en solid bunke tusenlapper. I stedet fikk mennene fra Romania, Moldova og Ukraina kaldt stål rundt håndleddene sine. Politiet knyttet de arresterte til tyveriene av til sammen åtte tonn kobber, eller 3000 meter kabler, fra utbyggerne av de nye T-banesporene på Holmenkollbanen. To av gutta hadde tidligere kobbertyverier på samvittigheten.
Nettopp skraphandlere gås etter i sømmene i alle tyverirammede land. I Storbritannia, der metalltyverier står for mellom 7000 og 10 000 forbrytelser i måneden, har mang en skraphandler fått seg en skrape for heleri. Også i Norge mener enkelte i bransjen at den ulovlige omsettingen av helt nye kobberkabler går så smertefritt og proft at noen skraphandlere må være involvert.
Dog er flere skraphandlere ofre for den samme grenseløse frekkheten til tyvene, og opplever å bli tilbudt kobber som er stjålet fra dem selv.
En bande i England klonet det offisielle teleselskapets biler for å få tilgang til kabler, og store områder har til tider stått uten fasttelefon. Den britiske jernbanen loggførte 6088 timer med forsinkelser over en periode på 12 måneder på grunn av 995 tyverier. Hovedruten fra London til Edinburgh ble rammet hardest.
I New York klarte en eneste mann, den narkomane 49-åringen Prince Hayes, å drive undergrunnspassasjerer til vanvidd i flere år. Mellom avgangene i tunnelene under byen gikk han til verks med avansert verktøy. Kabler ble hurtig kuttet opp, og gang på gang måtte T-banetogene ty til nødbremsene.
Invasjon fra øst
Hvor forsvinner alt kobberet? En del internasjonal etterretning tyder på at mye kobber skipes ut i retning Asia, og særlig Kina, som opplever en byggeboom. Prisen i seg selv, som fastsettes internasjonalt, gjør for øvrig at det ikke har noen betydning hvor kobberet selges.
- Kobbertyverier er ikke noe nytt fenomen. Norske kriminelle har drevet med det i årtier. Men med åpne grenser i Europa har vi fått inn nye kriminelle elementer, særlig fra øst, som tydeligvis driver stort. Noe er godt organisert med gode kontakter, men ikke alt. Kobber er et edelt metall som er lett å omsette, sier politibetjent Terje Stubb-Olsen i Operasjon Grenseløs - et samarbeidsprosjekt mellom politiet i Vestfold, Telemark, Søndre Buskerud og Asker og Bærum som skal avsløre mobile kriminelle østeuropeere.
Hvor omfattende er kobbertyverier i Norge?
- Ikke alt blir anmeldt, derfor har vi ikke full oversikt. Men nå, fordi folk er blitt flinkere til å anmelde, får vi kanskje et bedre bilde av omfanget. Miljøet følger vi med stor interesse, men det krever bred analyse for å sette ting sammen.
Selges kobberet i Norge, eller omsettes det i utlandet?
- Noe er prøvd omsatt og avslørt i Sverige, som vi mener har forbindelse til Norge. Men ikke alle tyvene har dratt utenlands for å selge.
Hva forteller de østeuropeiske tyvene når de blir arrestert?
- Det er lite erkjennelse å spore. Det generelle er at de har funnet kobberet, aldri tatt det. Heleribegrepet synes ikke å være til stede hos mange av dem, avrunder Stubb-Olsen.
Bare en ting er sikkert: Siste meter med kobberkabel er ikke stjålet.
"Dr. Kobber"
Kobber er, ved siden av jern og gull, det metall som har vært lengst i bruk, sannsynligvis fra 5000 år f.Kr., og har vært det viktigste metallet for gruvedrift i Norge. Det er mye brukt i industrien og under kallenavnet "Dr. Kobber" blir prisen på metallet gjerne omtalt som et barometer for stemningen i verdensøkonomien.
Les også:
- Norske spesialsoldater har høy stjerne blandt Navy Seals
Denne saken ble første gang publisert 14/12 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.