PLAYSTATION 3:
Monstermaskinen
Sony utsatte lanseringen av Playstation 3 for å kunne bruke den nyeste teknologien på markedet. Vi har fått prøve den nye ”monstermaskinen”.
|
||
|
På Sonys pressekonferanse lovet markedslederen at ventetiden snart er over. 17. november skal du kunne skaffe deg neste generasjons Playstation. Spørsmålet blir da: Er den verd å vente på? Og, ikke minst, er den verd prisen?
Nygamle håndkontroller
Den kanskje største overraskelsen med E3 er at Nintendo ikke blir alene om å ha trådløse håndkontroller med bevegelsessensorer. Sony har vraket den "innovative" boomerangaktige håndkontrollen lansert i fjor vår, til fordel for en som likner svært mye på den de har i dag.
Hovedforskjellen er altså at du nå kan styre bevegelsene på skjermen ved å bevege den opp eller ned, eller ved å vippe den fram og tilbake eller til sidene. I tillegg er analogspakene litt mer skråstilte og mer følsomme. Rett skal likevel være rett: "Tiltmåleren" inni selve håndkontrollen gir ingen fullverdig 3D-effekt, som med Nintendos Wii.
Vi fikk testet dette på en svært tidlig utgave av jagerflyspillet Warhawk. Å fly ved fysisk å bevege kontrollen ga en helt annen virkelighetsfølelse enn vi noen gang har opplevd tidligere. Tipp kontrollen forover, og flyet stuper. Vipp den bakover, og du setter nesa i sky - nesten som med en ordentlig styrespake. Vri brått mot høyre mens du holder inne pekefingerknappen - og flyet gjør en korketrekker mot høyre.
Dette høres kanskje vanskelig ut, men responsen er så umiddelbar at det faktisk er enklere enn å bruke knappene. Og grafikken ser allerede svært bra ut, både hav og fjell. Det eneste vi savner er force-feedback-ristingen som - takket være en tapt rettssak - ikke lenger vil være tilgjengelig på håndkontrollene til Playstation 3.
|
||
|
||
|
||
|
||
|
Selve spillmaskinen - som ser ut som en slags flatklemt sylinder - kan enten ligge eller stå på høykant. Den er ganske stor, nesten to kilo tyngre enn Xbox 360, men har til gjengjeld en innmat som forsvarer tyngden.
For det første har den som sagt Blue-ray-spiller, et format som gir ordentlige HD-bilder i en oppløsning på opptil 1080 p. Skjermkortet er av typen Nvidia RXS, som skal ha dobbelt så god ytelse som GeForce 6800 Ultra, det sterkeste skjermkortet på markedet i dag.
I en demo, fra spillet Heavy Rain, fikk vi en forsmak på mulighetene spillutviklere nå har. Skildringen av ansiktsuttrykk er imponerende, og klær og hår beveger seg så å si nøyaktig som i virkeligheten. Spillet man har høyest forventning til - etter at traileren ble vist på E3 - er Metal Gear Solid 4. Bildene av helten, Snake, taler for seg.
Enkelte spill har kommet lenger i produksjonen og gir en kanskje mer realistisk idé om hvordan grafikken faktisk blir. Det spillet som imponerte oss mest i så måte, var Assassins Creed.
I dette spillet skal du snike deg rundt i et slags middelaldermiljø og henrette dine fiender. Variasjonen av personer/ansikter i menneskemengden du beveger deg i, er imponerende, og du har massevis av muligheter til å bruke omgivelsene dine.
Sony har også sitt eget eksklusive krigsspill til Playstation 3, Residence: Fall of man. Det er riktignok ikke helt i tråd med historien; her har man like godt kuttet ut Annen verdenskrig. Til gjengjeld blir jorda angrepet av en haug overjordiske monstre, som får nazistene til å fremstå som en gjeng førsteklassinger med blokkfløyter. Blandingen av realistiske 1951-omgivelser og overjordiske monstre gir et surrealistisk og annerledes preg.
Et annet spill som viser hva Playstation 3 kan gjøre, er Eye of Judgement. Dette er en slags blanding av kortspill, rollespill og brettspill, der målet er å ha kortene sine på flest mulig spillfelt. Kortene legger man på bordet, der de blir scannet av et Eye Toy-kamera og vips, så blir karakterene på kortene levende på skjermen, i ekte 3D-format.
Det er for øvrig ikke bare Eye Toy-kameraene som vil kunne brukes til denne konsollen. Har du skaffet deg en bærbar PSP, kan du streame video fra Playstation 3 og bruke denne som sidespeil i spillet Formula 1.
Fremtiden venter
De fleste av spillene vi fikk prøve til Playstation 3 var såpass uferdige at det var vanskelig å bedømme grafikken. Foreløpig minnet de mye om de beste spillene på Xbox 360, i hvert fall for et utrent øye. Vi sitter derfor igjen med et inntrykk av at Playstation 3 har mange muligheter som ennå ikke er helt utnyttet.
De fleste har regnet med at Playstation 3 ville bli dyr, men mange ble likevel negativt overrasket over den stive prisen. Konsollen vil komme i to versjoner: én med harddisk på 20 gigabyte og én med 60 gigabyte. De vil koste henholdsvis 5000 og 6000 kroner. Velger du harddisken på 60 GB, får du WiFi-tilkobling og mulighet for HMDI-tilkobling, og det bør du unne deg!
Men med en såpass høy prislapp, må funksjonene vi har sett til nå være på plass, og grafikken må pusses på. Og kanskje bør Sony komme med enda et par saftige nyheter på spillfronten innen lanseringen.
PS3 Prosessor: 3,2 GHz (IBM/Sony/Toshiba) |
Denne saken ble første gang publisert 29/06 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.