Fisk kongekrabbe på tur med Hurtigruten:
Med kongen til havs
Glem syden og overfylte strender. Det virkelig eksotiske finner du i nord!
Søker du det eksotiske, bør du legge turen nordover til de snødekte vidders land, der kongekrabbene hersker side om side med nordlys og snøscootere.
Her er gassen, og her er bremsen. Det er viktig at hele kroppen følger med når du kjører snøscooter. Bruk rumpa og lårene, og len tyngden over på siden når du svinger. Det nytter ikke å sitte stiv som en stokk - da kan du falle av. Er dere klare? Da kjører vi!
Elleve mer eller mindre uerfarne snøscooterkjørere vrir på gassen slik Vidar "the Viking" Karlstad sier, og scooterne freser høylytt. Vi er i Mehamn, et lite fiskevær på Finnmarkskysten, der vidda møter havet. Værgudene er på vår side og byr på sol og knallblå himmel. Det hvite landskapet er postkortaktig. Dette kommer til å bli årets skrytetur, det har vi skjønt siden vi gikk om bord på Hurtigruten MS Nordlys i Tromsø for et par dager siden.
På forhånd hadde vi forberedt oss på dårlig vær, store bølger og begrenset utsikt. Været her oppe kan jo være nokså lunefullt i vinterhalvåret. Men vi er heldige og har i stedet kunnet stå ute på dekk og beundre små fiskevær, ensomme vindmøller på snøbelagte fjell, og det mystiske nordlyset.
- Naturen er helt fantastisk, den er så vill. Vi liker oss i Nord-Norge. Ikke er det såå kaldt i dag heller, ler det tyske ekteparet Peter og Ilina. De står i kø for å bli tatt bilde av oppe på platået til globusen, Nordkapps kjente symbol. Og de har rett, det er umulig ikke å bli imponert over naturen her oppe. De to busslastene med turister smiler fornøyd over å være 71 grader nord og knipser bilder så pekefingrene blir blå, før bussene kjører i kolonne ned igjen til havnen i Honningsvåg. Måkene skriker, Hurtigruten er klar for avgang videre nordover.
Avslappende reisemåte
Anna-Kristin Tvedt har jobbet på Hurtigruten i flere år og forteller gjerne om de ulike skipene, som både frakter varer og turister tur-retur Bergen og Kirkenes. Noe av poenget med denne turen er nettopp det å være på reise, og Anna-Kristin vet godt hva turistene søker.
- Selv om Hurtigruten arrangerer flere turer og utflukter underveis, får de reisende god tid til å slappe av, lese en god bok, nyte utsikten og reflektere over livet. Ønsker du en ferie uten stress og mas, kan Hurtigruten være noe for deg, uansett alder. Men det er klart, små barn kan fort bli rastløse om bord, smiler Anna-Kristin og minner om at det snart blir servert middag i restauranten. I dag står "Havets delikatesser" på menyen.
Det er ikke bare restauranten som kan by på eksotiske sjødyr. Ifølge navigasjonsoffiser på MS Nordlys, Hans Henriksen, er det store sjanser for å se spekkhuggere, havørn, hval, springere eller små niser på turen. Dette dyrelivet er hverdagskost for Henriksen og kaptein Tor-Iver Benjaminsen, men vi andre lar ikke anledningen gå fra oss og speider ivrig utover havet etter både hval og niser. Vi blir skuffet, ingen dyr i sikte. Men det mest fascinerende dyret skal vi bli bedre kjent med senere.
Nyttig på nett:
Vidar the Viking og Nordic Safari Wildlife Adventures tilbyr spennende opplevelser i Mehamn og omegn. Se www.nordicsafari.no
På www.reisnordover.no finner du ulike vinteraktiviteter som hundespannkjøring og snøscootersafari i Finnmark.
Sjekk www.cavzo.no for samiske opplevelser på Finnmarksvidda.
Du finner tips og ideer til ferieturer nordover på www.visitnorway.com.
På www.finnmark.com finner du informasjon om både sommer- og vinteraktiviteter, overnatting og attraksjoner.
Kanskje kommer kongen?
Mannen som møter oss da vi ankommer Mehamn, er godt kledd med selskinnsjakke og varme støvler. Vidar "the Viking" kaller seg spesialist på villmarksopplevelser og har lovet oss eksotiske og actionfylte eventyr både til vanns og til lands. Han ønsker oss velkommen og innlosjerer oss i røde, trivelige rorbuer, vi må være opplagt til neste dags fisketur. Da skal vi nemlig ut å fange kongekrabber! Dette gigantiske beistet av en delikatesse koster flesk i ferskvaredisken, men finnes i litt for store mengder her ute i havet.
Vi får på oss skikkelig utstyr, varmedresser og redningsvester, før fiskeskøyta Odd Tore fornøyd tøffer ut fra havnen i Mehamn.
- Er dere klare for å teste fiskelykken? Husk at vi skal spise fangsten senere i kveld, det blir et realt kongemåltid, roper Vidar optimistisk. Han geleider Odd Tore ut forbi fjell med snø og is på, og stiller gjerne med sitteunderlag og ekstra hansker til kvinnelige frossenpinner som allerede er begynt å bli kalde i rumpa. Men bølgene som dukker opp da vi kommer lenger ut på havet, kan ikke kapteinen gjøre noe med.
- Går det bra? Dere blir ikke sjøsyke, vel? flirer Vidar. Han sikter til et par bleke mannfolk som lusker stille bakover i båten, mens fiskeskøyta gynger og ruller opp og ned, frem og tilbake på bølgene. Her er det om å gjøre å huske reisesyketabletten før avgang!
Fakta om kongekrabbe:
Kongekrabben, som også kalles russerkrabbe, kan bli over to meter lang og veie over 10 kilo!
Krabbebestanden både øker og sprer seg, fra Murmanskfjorden der den opprinnelig ble satt ut i 1960, til øst og vest i Barentshavet, der den truer det biologiske mangfoldet.
I Norge kan bare 20 prosent av den fangbare bestanden fiskes hvert år.
I 2002 ble det innført kommersielt fiske etter kongekrabben i Barentshavet, og krabben er nå den nest best betalte arten i norsk fiskeri, etter hummeren.
(Kilder: www.wwf.no og Havforskningsinstituttet)
Heldigvis stiger humøret igjen idet Vidar gir beskjed om at vi har funnet krabbeteinene, og opp av havet dras den ene kongen etter den andre. Til slutt ligger et titalls kongekrabber og strekker klørne sine utover dekk, det er litt av et syn.
- Pass på fingrene, ikke la krabbene få klype dere i hånden, tøyser Vidar.
Farlig moro
Dagens program fortsetter etter en varm lunsj. Vi får en kjapp gjennomgang av snøscooterens finesser, og så sitter vi her da, klare på hver vår doning, turens høydepunkt for mange.
Vi er godt påkledd med termodress, finlandshette og hjelm, og suger til oss Vidars siste instrukser. Heldigvis er det flere enn meg som aldri har kjørt scooter før, og Vidar legger vekt på at vi ikke må føle noe fartspress, vi skal kjøre i det tempoet vi selv vil. Det viser seg imidlertid raskt at de andre er nokså fartsglade, og en etter en suser snøscooterne forbi meg. De ikke fullt så sjøsterke mennene tar igjen her ute på vidda.
Én må uansett kjøre sist, tenker jeg, og rister og småhopper av gårde. Kroppen får imidlertid kjørt seg, det er mye tyngre å kjøre snøscooter enn det ser ut som.
Akkurat idet vi begynner å få taket på kjøringen kommer Vidar med en advarsel. For selv om viddene kan virke øde og endeløse, gjelder det å følge reglene også her.
- Det er utrolig artig å kjøre scooter. Men det er også veldig farlig. Det skjer flere ulykker med snøscooter hvert år, derfor er det viktig ikke å kjøre for fort og å holde god avstand til de andre, forteller Vidar, før vi setter kursen ned igjen mot Mehamn, der kokte kongekrabber venter på sultne snøscooterkjørere.
Denne saken ble første gang publisert 22/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.