Interessen vokser
Ny gullalder for MGP
Delfinalene i Melodi Grand Prix har blåst nytt liv i den gamle melodikonkurransen.
Bare siden nyttår har mediene produsert 170 artikler ukentlig om konkurransen, viser tall fra medieovervåkerne Retriever, skriver Aftenposten.
Årsaken til interessen er delfinalene NRK arrangerer landet rundt, og som gir fornyet medieinteresse også i lokalavisene.
- I 2007 ble Melodi Grand Prix nevnt i 3764 oppslag fordelt på 59 norske papiraviser; riksaviser, lokalaviser og alle landets nettaviser, sier medieanalytiker Kristina Nilsen hos Retriever til Aftenposten.
- I 2008 ble konkurransen nevnt i 5497 medieoppslag, mens det hittil i 2009 er laget 1173 artikler, sier Nilsen til Aftenposten.
- Rent mediemessig tenker jeg at innføringen av disse delfinalene har vært et lurt trekk av NRK, sier hun.
Interessen for å akkreditere journalister til arrangementet øker også. I fjor ble 88 pressefolk akkreditert til den norske finalen, og i år forventes antallet å stige, skriver Aftenposten.
Prosjektleder Stian Malme i NRK kaller tallene fantastiske.
- Det lokale engasjementet er veldig viktig, det yrer jo av lokalaviser. Alle disse er med på å bygge støtte for hele prosjektet. Det var også noe av grunnen til at vi valgte å løfte delfinalene ut i landet, sier Malme til Aftenposten.
Artikkelen er levert av Kampanje.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 16/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.