Victoria Beckhams oppskrift
Endelig akseptert i Hollywood
Victoria Beckham har tatt USA med storm, takket være en knallhard PR-strategi.
Victoria Beckham (34) har alltid støttet ektemannen David Beckham (35). Hun har sittet på tribuner verden rundt og fulgt Davids nervepirrende fotballkamper. Men da superparet flyttet fra Madrid til Los Angeles i 2007, var det Victorias tid til å skinne. Hun ville erobre USA og bli verdenskjent.
Victoria fant seg lynkjapt til rette i L.A. Etter en lengre husjakt, fikk hun de mektigste kjendisene som bestevenner, og alle ville vite hvor og hva hun gikk med. Katie Holmes var en av de første som kopierte Victorias karakteristiske bob, den såkalte Pob-en, og klesstilen hennes. Eva Longoria fulgte etter. Noe som fikk amerikansk presse til å stille spørsmålet: «Hvem er denne kvinnen som får våre mest trendy kjendiser til å endre egen stil?». Jo, poshe Posh fra Europa.
Hva er det med Victoria som gjør at alle vil være i hennes selskap og kopiere henne? Den britiske brunetten er et friskt pust i den ellers så stereptype blondineverdenen i Hollywood. For selv om Posh var blond da hun inntok USA, var hun kjapp med å gå tilbake til sine brune røtter.
En nøye planlagt kvasidokumentar om Beckhamfamiliens inntog i Hollywood, og modell-jobb for designer Marc Jacobs, sørget for at Posh ble It-girl på rekordtid.
Victoria har klart å holde på kjendisstatusen, og stjernenettverket vokser i rekordfart. I det siste er hun blitt observert på lekeplass-date med Gwen Stefani og barna, og sønnen Romeos seksårsdag ble forvandlet til en real catwalk, med Heidi Klum i spissen for «halve» Hollywood.
Hennes foreløpige høydepunkt kom under New York Fashion Week, der Victorias aller første kjolekolleksjon ble belønnet med gode kritikker. I forkant sørget hun for oppmerksomhet, ved å la Bob-en falle for knallkort frisyre à la Mia Farrow. Men Victoria er ikke bare et pent ansikt som liker klær. Hun er en beintøff businesskvinne med god forretningssans. Hun forsto fort at hun selv og ektemannen var en merkevare som kunne selges.
Forrige uke briljerte hun igjen. På lanseringen av sin og Davids nye parfyme Signature, ankom hun i 14 cm høye fetisjinspirerte PVC-støvletter uten hæl. Posh nye venninne Jennifer Lopez lanserte parfymye samme dag, men ble satt fullstendig i skyggen.
Støvlene sørget for pressedekning langt utover hva man burde vente seg for en parfymelansering, og er nok et eksempel på den nøye planlagte PR-strategien som omgir alt Posh gjør.
For i Victorias verden er verken en ny frisyre eller den nyeste kjendisvenninnen en tilfeldighet, men et skritt på veien.
Målet: Endelig å bli et anerkjent stilikon, ikke bare for harry fotballfruer. Og skal vi dømme etter den siste tids triumfer, ser det ut til at 34-åringen er på god vei.
Denne saken ble første gang publisert 14/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.