Ikoniske solbriller
En ny ikonbrille er født. Denne sommeren er det utvilsomt mange som kommer til å sikle etter Carries gullbriller fra Sex and the City 2.
Brillene fra Sex and the City 2 , som har norgespremiere 4. juni, er allerede blitt superpopulære. De gullfargede pilotbrillene med speilglass er faktisk egentlig herrebriller, fra Mykita & Bernhard Willhelm. De selges blant annet hos Net-a-porter.com, der de koster 364 dollar, eller ca. 2150 kroner.
En annen hot filmbrille er klassikeren Ray-Ban Wayfarer. Først ute til å bruke dem på lerretet var ingen ringere enn James Dean i Rotløs ungdom fra 1955. Senere ble de legendariske da Audrey Hepburn brukte dem i Breakfast at Tiffany's omlag fem år senere. I 1980-åra ble de spesielt populære etter at Tom Cruise tøffet seg med dem i Risky Business . Så fulgte en litt sløv periode på 90-tallet, men da Wayfarer ble redesignet i 2001, oppnådde den ny popularitet.
Kjøp Det Nye nr 6 for vårens store solbrilleguide!
Tom Cruise er også ansvarlig for å booste populariteten til et annet Ray-Ban-par, nemlig gode gamle Aviators fra 1938 - eller pilotbriller på godt norsk - som han brukte i Top Gun. I det hele tatt har vel ingen vært flinkere til produktplassering i film enn Ray-Ban. De opplevde også en salgsboost da Tommy Lee Jones og Will Smith brukte Ray-Ban Predators i Men in Black .
Sånn sett er bakgrunnen til solbrillene fra Blinde i The Matrix en liten David og Goliat-historie. Merket ble lansert i 1998, da designer Richard Walker kjempet mot giganter som Ray-Ban om oppdraget med å lage brillene til filmen. Han vant, og ble snart å se på nestippen til flere kjendiser.
Les også: Våre beste nettshoppingtips
Denne saken ble første gang publisert 21/04 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.