selg barneutstyret

Selg barneutstyret på rekordtid

Slik får du maks pris på kortest mulig tid.

DYRE I DRIFT: Det kan lønne seg å selge utstyret når barna har vokst fra det.
DYRE I DRIFT: Det kan lønne seg å selge utstyret når barna har vokst fra det. Foto: Istockphoto
Sist oppdatert

Med barn i huset blir det fort fullt på loft og i kjeller. Vogner, seter, stoler og senger tar mye plass, og ikke minst er det verdt mye penger.

Derfor gjør du lurt i å selge utstyret fremfor å gi det bort, eller la det støve ned på loftet. Det er mye penger å hente i bruktmarkedet.

Nå er det dessuten ekstra gode tider for bruktsalg på nett, sier Gorm Kunøe, førstelektor ved Institutt for markedsføring ved Handelshøgskolen BI.

Populært nettsalg

- Markedet for kjøp og salg på nett bare vokser og vokser. Før hadde folk garasjesalg, nå kommer garasjesalgene på nett. Det er som å ha et loppemarked i lommen, sier han til Foreldre&Barn.

De siste årene har det blitt flere store aktører på markedet, noe Kunøe syns er positivt med tanke på konkurransen. I tillegg har også tjenestene blitt bedre, noe som gjør det enklere for forbrukeren, både når det gjelder kjøp og salg.

- Dette blir en mer og mer naturlig måte å handle på. Og etter hvert som det blir vanligere, blir det også enklere å få solgt tingene sine, sier Kunøe.

I vårt forum barn i magen diskuteres det om bruktsalg er gjerrig eller fornuftig:

"Jeg syns mange kaster alt for mye, i hvertfall det som er fullt brukbart", sier en av forumbrukerne.

Bransjen blomstrer

10 tips til raskt salg

1. Jobb med tittelen. Bruk ord du tror mange søker på, slik at flest mulig finner annonsen din.

2. Legg annonsen i riktig kategori. Mange slurver med det, men dette er noe av det viktigste du gjør. De aller fleste bruker kategoriene aktivt når de leter seg fram etter ting.

3. Skrive en konsis og beskrivende tekst, Det gjelder å redusere usikkerheten til den som skal kjøpe.

4. Ta så mange bilder som mulig. Jo flere bilder, jo bedre. Husk bare at de må være av god kvalitet.

5. Ikke pynt på sannheten. De fleste bryr seg ikke så mye om en ripe her og der. Det viktigste er at de føler de kan stole på deg.

6. Orienter deg om priser hos de ulike nettmarkedene, så du ikke over- eller underpriser produktet ditt.

7. Legg inn tags, eller nøkkelord hvis du har mulighet. Det gjør annonsen din mer synlig. Bruk ord som er beskrivende for ditt produkt. For eksempel: barnevogn, vogn, kombivogn osv. Jo flere ord, jo bedre.

8. Vurder å kjøpe ekstra synlighet. Du kan betale for at annonsen din får ekstra profilering. Har du behov for å selge raskt, kan det være nyttig å skille seg litt ekstra ut.

9. Legg gjerne ut annonsen på flere nettmarkeder på en gang. De ulike markedsplassene kan ha ulikt publikum, og ulike styrker og svakheter. En stor aktør vil selvsagt ha flere besøkende, men du vil kanskje bli mer synlig på en mindre markedsplass.

10. Vær nøye med kontaktinformasjonen. Gjør det enkelt for folk å stille et raskt spørsmål ved å legge ut både e-postadresse og telefonnummer.

(Kilde: Thomas Stenumgård, Foreldre&Barn Torget og Lene Kallum, FINN)

Også hos Norges største aktør innen kjøp og salg på nett, FINN, har de merket en enorm vekst i markedet.

- De siste 5 årene har antall privatannonser gått opp med 78 %. Det sier oss at det har blitt mye mer vanlig å kjøpe og selge på nett de siste årene, sier Lene Kallum, pr- og informasjonssjef i FINN.

Hun tror en av de viktigste årsakene er en ny holdning til nye og brukte ting.

- Vi har en helt annen holdning til bruk og kast nå enn for få år siden. Det er trendy med gjenbruk, og ord som "vintage" og " retro" er ord som blir veldig mye brukt i søkefeltene hos oss akkurat nå, forteller hun.

I tillegg tror hun, i likhet med Kunøe, at folk har blitt mer vant til konseptet.

- Vi har blitt mer vant til netthandel. Da føles det også tryggere. Folk er mer åpne for dette, sier hun.

God annonse

Ønsker du å bli kvitt det gamle utstyret ditt raskt og enkelt bør du legge litt tid i annonsen din.

- Vær bevisst hvilke ord du bruker i annonsen, og spesielt i overskriften. Bruk ord du vet folk er opptatte av, for eksempel et godt merkenavn, hvis vognen du selger er fra et kvalitetsmerke, sier Kallum.

Det er trendy å kjøpe brukt. Derfor kan det være lurt å satse på ord som "retro", anbefaler Kallum.

Hun tror for eksempel at ordet "vintage" vil gi deg mange flere treff på annonsen din enn "vogn fra 1978".

Kreativitet er også noe som gir gevinst, forteller hun til Foreldre&Barn.

- Annonser med en original vri blir ofte mye lest hos oss. Har man en morsom eller litt annerledes innfallsvinkel blir folk nysgjerrige. Det handler om å skille seg ut. Folk liker å bli underholdt.

Sats på bilder

Selv om teksten er viktig for å bli synlig i mengden av annonser, er også bildene viktig for salget, mener Thomas Stenumgård, hos Foreldre&Barn Torget.

- Bildene er kjempeviktig for at kjøperen raskt skal se at dette er et godt produkt. Har man få eller dårlige bilder mister kjøperen raskt interessen, sier han.

Han tror det er viktig å gi et så riktig bilde av produktet som mulig, selv om det betyr at du må innrømme noen feil og mangler.

- De som handler på disse stedene vet at de kjøper brukt. Det er mye bedre å fortelle om eventuelle skader i annonsen, enn å la kjøperen bli overrasket. Å være ærlig virker seriøst, og skaper tillit hos kjøperen, mener Stenumgård.

Riktig pris

En rask måte å bli upopulær på, er å overprise produktet sitt. Det kan være vanskelig å vite hva en brukt vogn eller seng bør koste. Prisene på utstyr varierer veldig.

De 3 mest søkte ordene

Hos Finn.no er det enkelte søkeord som blir brukt mer enn andre. Av barneutstyret er det barnevogner som er mest populært, og det syns på oversikten over de mest søkte ordene. I kategorien Foreldre og barn er det disse tre ordene som ligger på søketoppen:

1. Emmaljunga

2. Lego

3. Trampoline

- Orienter deg på de ulike markedsplassene og finn ut hva andre tar for lignende produkter. Sammenlign merke og tilstand og legg deg på samme nivå som de annonsene allerede ligger ute, oppfordrer Stenumgård.

Ønsker du at mange skal vise interesse for produktet ditt, er det viktig å være tilgjengelig. Vær derfor nøye med hva du legger ut av kontaktinfo.

- Legg helst ut både telefonnummer og mailadresse. Da er det enkelt for kjøper å stille de spørsmålene han har behov for å få svar på. Noen syns det er enklere å sende mail enn å ringe, mens andre liker telefonen best. Gi dem valgmuligheten, sier Stenumgård.

Tenk markedsføring

Det er ikke alle som er like kreative eller som har sansen for markedsføring. Men ønsker du å bli kvitt utstyret ditt så rask som mulig, er det lurt å ty til noen salgstriks, mener Gorm Kunøe.

- Hvis man ønsker å selge en barnevogn det allerede ligger 400 like av på markedsplassen, gjelder det å finne en måte skille seg ut på, sier han.

Han mener du må finne det lille ekstra, som gjør at akkurat din vogn skiller seg ut. Hva er det nybakte foreldre trenger og ønsker seg?

- Bruk en annen inngang enn de annonsene som allerede ligger der har. Sett deg i kundenes sted. Hva ønsker de seg? Hva kan du tilby som ikke de andre kan? Har for eksempel denne vognen vært din sønns beste sovested?, sier Kunøe.

Finner man en snerten overskrift og samtidig klarer å gi produktet sitt en identitet, er det større sannsynlighet for å få solgt, mener eksperten.

- Man må tenke litt markedsføring. Gjør man ikke det ender man fort opp med ikke å få solgt, eller å måtte gå ned i pris.

Les også:

14 ting du ikke trenger til babyen

Populære barnevogner får stryk

Hvilket barnesete skal du velge?

Ta med deg bilstol på flyet

Denne saken ble første gang publisert 19/06 2012, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også