SUV 2016
Disse SUV-lignende bilene får du snart se i Norge
Audi, Toyota, Kia, Jaguar og Ford kommer med nye SUV- og crossover-modeller, og allerede kjente modeller får et ansiktsløft. Her er de mest aktuelle, høyreiste bilene.
En HUV
Niro er en helt ny hybridmodell fra Kia. Den beskrives av Kia som en HUV (Hybrid Utility Vehicle) med høy sittestilling. Med sine 4,3 meter plasserer den seg mellom Sportage (som nylig er lansert i Norge i ny versjon) og Cee’d. Niro har en 1.6 liter bensinmotor, lithium-ion polymer batteripakke, 32 kW elektrisk motor og en sekstrinns dobbelclutch gearkasse. Samlet ytelse er på 141 hk, og det er ventet et CO2 utslipp på 89 g/km.
Batteripakken på 1.56 kWh med lithium-ion polymer batterier veier bare 33 kg, Ifølge Kia har opptil 50 prosent høyere energidensitet og 13 prosent bedre energieffektivitet enn batteriene hos konkurrentene. Batteriet er plassert under baksetet, likevel er bagasjerommet på brukbare 421 liter. Fra fjerde kvartal 2016 vil Niro også godkjennes med tilhengervekt opp til 1300 kg.
Niro kommer i salg fra august.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ny Q
Audi Q2 er det nyeste og minste medlemmet i Audis Q-serie. Den 4,2 meter lange bilen har 20 centimeters bakkeklaring og 405-liters bagasjerom. Motoralternativene er i første omgang: Tre dieseler og tre bensinmotorer som varierer fra 115 til 190 hk. Den minste motoren er en 1,0-liters TFSI med tre sylindre. De mindre motoren fås kun i kombinasjon med forhjulsdrift. Quattro firehjulsdrift fås i første omgang kun til de 150- og 190-hesters diesel.
Startprisen på Q2 vil antakelig krype under 300 000 kroner.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Uten diesel
Den vesle crossoveren/SUV-en Toyota C-HR er ventet til Norge på senhøsten. Den kommer med Toyotas nye hybrid-drivlinjen som er mer effektiv, lettere og gir bedre ytelse enn før. Maks ytelse i C-HR er 122 hk. Alternativt kan den fås med en 1,2-liters turbobensin med 115 hk, hentet fra Auris. Den er tilgjengelig med en 6-trinns manuell girkasse eller en CVT automatisk girkasse. Sistenevnte er tilgjengelig med firehjulsdrift.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Mens vi venter på ny ASX
Mitsubishi ASX har vært en stor suksess og var Norges fjerde mest solgte bil i 2011, året etter at den ble lansert. Neste år kommer en ny ASX, etter alt å dømme også som ladbar hybrid. Som en myk overgang til neste generasjon ASX får dagen versjon en nytt ansikt fra høsten, introdusert på Outlander og Outlander PHEV i 2015 under navnet "Dynamic Shield".
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Pynter seg
Nissan kommer med såkalte «Premium Concept»-versjoner av Qashqai og X-Trail med barskere styling – eller mer bling – alt etter hvordan man ser det. Neste år får vi også se de første trinnene innen selvkjørende programmer på Qashqai, i første omgang som hjelp under sterkt trafikkerte forhold.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ansiktsløft
Ford Kuga får et ansiktsløft, noe som også innebærer en ny og mer avgiftstilpasset 1,5-liters diesel med 150 hk, samt den nye generasjonen av Fords infotainment-system SYNC 3. Og for første gang vil SYNC 3 være tilgjengelig på norsk - både teksten på skjermen og stemmekontrollen. Kuga blir også å få i Fords mer eksklusive serie, Vignale.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Finere Ford-SUV
Ford har åpnet for kontraktstegning på Ford Edge – en firehjulsdreven SUV-modell som plasserer seg i segmentet større SUV-er. De første bilene er forventet til Norge i mai/juni, med kundeleveranser fra sensommeren. Prisene starter på 600 000 kroner. Utvalget består av utstyrsmodellene Titanium og Sport, med toliters turbodieselmotor med henholdsvis 180 og 210 hestekrefter i kombinasjon med firhjulsdrift. 180-hesteren har 6-trinns manuell girkasse, mens 210-hesteren har Fords Powershift dobbeltclutch automatgirkasse.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Liten Ford
Senere i år kommer også den vesle, forhjulsdrevne Ford-SUV-en Ecosport. Den fås med enten en 1,5-liters dieselmotor med 95 hk eller en 1,0-liters EcoBoost-bensinmotor med 125 hk. Forbruket og CO2-utslippet på dieselmotoren er oppgitt til 0,44 l/mil og 115 g/km, mens tallene for bensinmotoren er 0,54 l/mil og 125 g/km. En 1,5-liters Ti-VCT-motor hører også med i Ecosport-utvalget.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Garantert suksess
Nye VW Tiguan er ventet til Norge i mai. Først kommer versjonene med 2,0-liters diesel (150 hk) eller 2,0-liters bensin (180 hk) - alle i kombinasjon med firehjulsdrift og 7-trinns automatgir. Prisene starter på 414 000 kroner (150-hester diesel). Motorutvalget består for øvrig av av åtte motorer som spenner fra 115 hk til 240 hk. BDe minste motorene kommer kun i kombinasjon med forhjulsdrift. Senere komme også en plug in-versjon. Nye Tiguan er seks centimeter lengre og tre centimeter bredere enn forgjengeren. Bagasjeplassen er oppgitt til 615 liter, som øker til 1655 liter med bakseteryggene nedfelt
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Høy Maserati
I den mer luksuriøse SUV-kategorien finner vi Maserati Levante, som er blir å få med noe så "folkelig" som en 275-hesters turbodiesel med et dreiemoment på 600 Nm. Men skal du ha de skikkelige sakene, er det Levante S med twinturbo og 430 bensinhester som gjelder. I Norge er det bilforhandleren Autostrada Sport som representerer Maserati. Pris på Levante med 430-hesters bensin: 1 590 000 kroner.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ikke noe rolig tempo med F-Pace
12. mai er offisiell lansering for Jaguar F-Pace i Norge. Under panseret kan du velge mellom to dieselmotorer på henholdsvis 180 og 300 hester og to bensinmotorer på henholdsvis 240 og 340 hester. Jaguars første SUV får blant annet det samme firehjulsdriftsystemet med torque vectoring som man finner i sportsbilen F-Type. Systemet overfører kreftene til hvert individuelle hjul der de trengs, og dette skal sørge for at kreftene blir forplantet ned i bakken uavhengig av vær og føreforhold. Prisene starter på 610 000 kroner. Da får du firesylindret turbodiesel med 180 hk og bakhjulsdrift.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Billigere Porsche-SUV
Til sommeren lanseres Porsche Macan med firesylindret motor med 252 hk og syvtrinns PDK-girkasse som standard. Den turboladede 2,0-literen har et dreiemoment på 370 Nm mellom 1600 og 4500 omdreininger, og skal greie å skyve Macan-en fra 0-100 km/t på 6,7 sekunder. Forbruket er oppgitt til å ligge mellom 0,72 og 0,74 l/mil. Macan med firesylindret bensinmotor vil ha et utsalgspris på 849 900 kroner når den kommer til Norge i juni. Dagens rimeligste Macan er dieselversjon med 211 hk som koster 899 800 kroner.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
X4-konkurrent
Mercedes gjør som BMW og gjør en coupe-versjon av sin kompakt-SUV. GLC er coupèversjonen av modellen GLC. GLC Coupè kommer med til sammen åtte ulike motoriseringer, inkludert en fullblods AMG-modell og en ladbar hybrid. GLC 350 e 4Matic Coupè kombinerer en bensin- og elektriskmotor med en systemeffekt på 320 hestekrefter som akselerer fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Ved salgsstart vil GLC Coupè være tilgjengelig med tre motoralternativer: De firesylindrede dieselalternativene GLC 220 og GLC 250 d, samt bensinversjonen GLC 250. Alle tre modellene leveres med 4Matic-firehjulstrekk og 9G-TRONIC 9-trinns automatgir som standard. De første versjonen er ventet til Norge i september. Prisene er ikke klare
Mer Tivoli
Den kompakte SUV-en SsangYong Tivoli har nylig ankommet Norge med en prislapp på rundt 310 000 kroner for en 115-hester. Senere i år kommer bilen på bildet, som er en lengre versjon av Tivoli kalt XLV.
Nytt ansikt
Dette XV-konseptet avslører i stor grad hvordan nye Subaru XV vil se ut. - Subaru XV er en viktig modell for oss, og konseptbilen viser at Subaru er på rett spor når det gjelder design, sier informasjonsdirektør Stian Thrane.
SUV-visjon
Dette 4,7 meter lange konseptet avslører i stor grad hvordan Skodas fremtidige SUV-er vil se ut. VisionS er en ladbar hybrid med en 1,4-liters bensinmotor på 156 hk, samt to elmotorer. De to elmotorene fungerer uavhengig av hverandre og gir bilen firehjulsdrift uten noen form for mekanisk kobling. Totalt yter bilen 225 hk, og den skal greie inntil 50 km på kun eldrift.
Denne saken ble første gang publisert 04/04 2016, og sist oppdatert 01/05 2017.