Fisker Karma

Den skulle bli en revolusjon – sjekk prisen nå

Planen var å sette Tesla i skyggen.

Pluss ikon
Fisker Karma fikk virkelig verdens oppmerksomhet da den ble lansert. Den ble også raskt en av de hotteste bilene på markedet. Men så begynte motgangen. Til slutt var det ingen vei utenom en konkurs. Det gjør at du kan få bilen svært gunstig på bruktmarkedet.
Fisker Karma fikk virkelig verdens oppmerksomhet da den ble lansert. Den ble også raskt en av de hotteste bilene på markedet. Men så begynte motgangen. Til slutt var det ingen vei utenom en konkurs. Det gjør at du kan få bilen svært gunstig på bruktmarkedet.
Først publisert Sist oppdatert

Timingen burde være perfekt, da den ferske amerikanske bilprodusenten Fisker lanserte sin første modell Karma, i 2011.

Ikke bare var den griselekker å se på, den hadde også en drivlinje som passet bra til miljøkravene som bare ble mer og mer påtrengende for bilindustrien.

Fisker Karma er nemlig en ladbar hybrid og har solide 80 km teoretisk rekkevidde på strøm. I tillegg er det solcellepanel som bistår klimaanlegget, vannbasert lakk der 50 prosent er gjenvunnet glass, trelistene er laget av trær reddet fra skogbrann eller storm i California, eller hentet fra bunnen av Lake Michigan og skinnet i interiøret kommer fra kyr fra økologiske gårder. Fokus på bærekraft har med andre ord vært ekstremt.

Men prosjektet, som så lovende ut, endte i grøfta.

Før det, rakk imidlertid en del av bilene å ende opp i Norge. Og nå kan du gjøre et kupp på en brukt Fisker Karma.

Men du må vite hva du går til ...

Gamle biler bruker mindre drivstoff enn nye

Store prisforskjeller

Akkurat nå ligger det fire brukte Karma til salgs i Norge. Prisene er mildt sagt i hver sin ende av skalaen. Den dyreste må du ut med rundt millionen for – mens den billigste blir din for omtrent halvparten.

Og det er den billigste vi fokuserer på her. 2013-modellen har bare rullet knappe 20.000 kilometer.

Det er ingen tvil om at du vil få noen lange blikk slengt etter deg, hvis du ender opp med denne bilen. Faksimile: Finn.no
Det er ingen tvil om at du vil få noen lange blikk slengt etter deg, hvis du ender opp med denne bilen. Faksimile: Finn.no

Kanskje er det nå du skal ta sjansen på å bli eier av en bil som garantert får naboen til å glane?

Klikk her for å se hele annonsen

Trist historie

Men la oss først gjøre rede for litt mer om Fisker-historien. En rekke problemer – inkludert en omfattende tilbakekalleling av bilene på grunn av batteriproblemer – var begynnelsen på slutten.

Det hjalp nok heller ikke at Tesla lanserte sin helelektriske konkurrent, Model S.

Etter det fulgte en lang periode med usikkerhet og stadig dårligere odds for å overleve, før det hele endte i konkurs.

– Hybridbiler har lite for seg

Sprek

Karma har tre motorer, som yter totalt 400 hk, men det er ikke snakk om firehjulstrekk. Det er kun fire sitteplasser og trangt for de to i baksetet – og bagasjerommet er høyst begrenset.

Men oppgitt forbruk er på bare 0,2 l/mil.

Dessuten er det en av bilene vi har testet som vekker mest oppmerksomhet. Mye takket være et svært stilig og særegent design.

Det er ikke uvanlig med et tofarget interiør på Fisker Karma. Bilen vi omtaler her har imidlertid litt mer nedtonet fargevalg.
Det er ikke uvanlig med et tofarget interiør på Fisker Karma. Bilen vi omtaler her har imidlertid litt mer nedtonet fargevalg.

Endelig, en miljøvennlig sportsbil

Testet den

Interiøret i Karma er ofte ganske særegent, med spesielle farge- og mønsterkombinasjoner. Men bilen vi omtaler her er litt mer nedtonet – med sort skinn.

Etter å ha testet bilen, var vi imponert over totalpakken. Her er et utdrag fra konklusjonen vår:

Fisker Karma er akkurat nå den barskeste bilen som kan kalle seg miljøvennlig. Den har rå ytelser, et uendelig deilig design og du slipper å være avhengig av batteriene for å komme deg helt fram.

Den kan helt klart bli et samlerobjekt. Men tilgang til deler blir fort et problem, og det samme gjelder kompetanse på den tross alt ganske så avanserte drivlinjen. Så det er greit å tenke seg om før en legger inn et forpliktende bud.

Les helen testen av Fisker Karma her

PS: Karma-navnet, og designet, lever videre med nye eiere. Kinesiske Wanxiang kjøpte nemlig opp konkursboet etter Fisker. Selskapet heter nå Karma - og første modell ut er Revero (som i praksis er gamle Fisker Karma). Forvirret? Les mer her

I videovinduet under kan du se mer av Karma Revero:

Artikkelen er først publisert på broom.no.