HONDA ST 1300 PAN EUROPEAN
TURTRAVER
Siden tidlig på 90-tallet, har Pan European vært en av Hondas største touringsuksesser. Under tiden, har konkurrentene dukket opp med seriøse utfordere, kreert etter de samme prinsippene. Kan Hondatraveren stå i mot?
Testmålinger ST 1300
- Aks 70-130 (120) km/t 4. gir: 5,4 (4,5) sek.
- Turtall 100 km/t 5. gir: 3.400 omdr.
- Testforbruk: 0,65 liter/mil
Honda Pan European ble lansert som 1100-kubikker, tidlig på 90-tallet. Den ble umiddelbart en suksess og satte standarden for bekvemme tursykler med sportslig appell. Rett etter årtusensskiftet, var den gjenstand for en kraftig oppdatering. Mer speisa utseende, større motor og elektrisk heising av vindskjermen var noen av de viktigste endringene. Imidlertid er konkurransen hard. Både BMW, Honda og Kawasaki har seriøse utfordrere i sitt modellprogram. Selv om de ikke kan skilte med avstressende V4-gange, slik som Pan European, overgår de Hondaen på enkelte felt. Spørsmålet er om Pan European fremdeles er en av verdens fineste tursykler - totalt sett.
Ytelse
Den langsliggende V-fireren på 1261 kubikk utviser en spontanitet som funker veldig bra under aktiv kjøring. I kombinasjon med presis og lettsjaltet girkasse, stiller Pan European med et drivverk som funker til alt, fra høyt tempo på fartsgrensefritt underlag - til aktiv omgang på svingete asfalt. Selv om den ikke kan hamle opp med de sterkeste konkurrentene, hva ytelser angår, synes i hvert fall vi at Pan European har draget som trengs.
Funksjonalitet
Pan European-motoren er en nytelse i mykt dreiemoment. Den har også en avstressende karakter som gir fornemmelsen av at turtallet er lavere enn det egentlig er. Det gir trivsel på såvel korte som lange turer. Girkassa funker også greit. I det hele tatt har vi lite å sette fingeren på, hva bruksegenskaper angår. Selvsagt kunne vi ønsket oss enda mer moment i motoren. I så fall hadde den fått en sekser.
Kjøreegenskaper
ST er morsom på svingete underlag. Ypperlig balanse og velavstemt chassis bidrar til at man kan bedrive svingøvelser på høyt nivå - uten at sykkelen tar makta. Når man entrer svinger med hårfin presisjon og utnytter det tilbakelente momentet på vei ut, har man det dønn morsomt! Likevel kan den ikke fraskrive seg pondusen. Rettere sagt, fraskrive seg det faktum at det finnes konkurrenter som kan by på bedre sportsegenskaper. I et slikt perspektiv, hadde ikke Pan European hatt vondt av en liten sportslig oppdatering.
Komfort
Om enkelte turkonkurrenter har et sportslig overtak, tar Pan European det igjen på komforten. Her der det snakk om komfort som kan sammeliknes med Gold Wing. I denne sammenheng, må vi fremheve den elektrisk justerbare vindskjermen. I laveste posisjon, avgis en jevn og turbulensfri slippstrøm. Når man, ved hjelp av den lille trykknappen på venstre styrehendel, skyver det opp i "seniorstilling", blir det så godt som helt vindstille. Det finnes billigere turalternativ enn Pan European. Som nevnt, finnes det også sterkere og mer sporty turmateriell. For den som vil nyte velutstyrt komfort, uten at vekt og pondus føles som et hinder for en aldri så liten svingmessig frekkas, har imidlertid Pan European mye for seg. Veldig mye!
Førermiljø
Den fire-sylindrede V-motoren slumrer tilbakelent og avstressende. Føreren nyter en makelig komfort, med utsikt til et særdeles innholdsrikt instrumentbord. Når man har vent seg til å se ned på speilene, synes man plasseringen er riktig. Kort sagt: Pan European-setet er et veldig trivelig sted å tilbringe milene.
Plass
Pan European er utstyrt med originalmonterte sidevesker som sklir elegant inn i den totale estetikken. Fører og passasjer nyter god plass og veldig god setekomfort. Kort sagt: Det kan knapt bli bedre!
Økonomi
Pan European-motoren har vist seg som slitesterk og ekstremt driftsikker. Det mangler riktignok litt på at Pan European kan skryte av samme utstyrsnivå som en tilsvarende BMW, men i orientalsk perspektiv er den særdeles velutstyrt. På bruktmarkedet, er den også skattet. Det eneste som skjærer litt, er en pris som ligger i noe overkant av konkurrentene og et forholdsvis høyt forbruk, men vi tåler det.
Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.