MC-messen 2009:

Elektrisk? Prøv selv!

Elektriske kjøretøy er for tiden det nest hotteste etter finanskrisen. Men fortsatt er det langt mellom dem. På årets store mc-messe kan du selv sjekk om Vectrix-scooterne er noe for deg.

LITT SMART: Her i Klikk tester vi tohjulinger med alle typer drivstoff. Les testene på Klikk MC!
LITT SMART: Her i Klikk tester vi tohjulinger med alle typer drivstoff. Les testene på Klikk MC!
Sist oppdatert

Fra fredag til søndag neste uke er det mulig for alle å prøve en elektrisk storscooter selv - innendørs - på den store nasjonale mc-messen som holdes hos Norges Varemesse i Lillestrøm.

Se også: ABS på mc, komplett oversikt

Stor og liten elscooter

Storscooter'n Vectrix V1 til 74 000 kroner, som vi allerede har testet grundig her, er det nærmeste du i øyeblikket kan komme å være miljøledende på to hjul (uten å sykle). V1 har en rekkevidde på 90 km, toppfart på 100 km/t og krever dessverre førerkort for tung motorsykkel.

Men Vectrix lansere nå også lille V2 til 36 500 kroner, med rekkevidde på 50 km. Den tilsvarer en alminnelig scootermoped i bruk, og kan kjøres av alle med førerkort (moped, mc, bil etc.).

vectrix v2
vectrix v2 Foto: vectrix

Se også: Slik velger du riktig scooter.

Miljøambisjoner?

For: Dersom du kan kjøpe deg et kjøretøy som er minst like billig, komfortabelt, brukervennlig, morsomt og pålitelig som det du allerede har - og går på billig strøm i stedet for diesel eller bensin - hadde du gjort det? De to som rister på hodet trenger ikke lese videre.

Elektriske kjøretøy er ingen nyhet. I følge Wikipedia (se interessant tabell med sammenlikning) ble de første el-mc-forsøkene gjort rundt 1911. Problemet har hittil vært å tilfredsstille et par av kriteriene over, først og fremst pris og brukervennlighet.

Tester og spesifikasjoner på Vectrix viser at også de har et stykke å gå. Lille V2, som ventes på markedet på våren en gang, koster for eksempel 3 ganger som en tilsvarende konvensjonell moped.

Tilgjengelig nå

Likevel er Vectrix i våre øyne i praksis det nærmeste du kommer miljøvennlighet på to motordrevne hjul i dag, og da spesielt V1 (det finnes flere tilbydere av elmopeder).

Se også: Den store scooter-mc-krigen

For V1 fungerer, den er komfortabel og brukervennlig og den er tilgjengelig i butikken nå. Ulempene er prisen, som er det doble av en tilsvarende lettvekt bensinscooter.

Dessuten må du fortsatt belage deg på å ha mc-lappen for å kjøre den. Logisk sett burde den klassifisere på linjen med en 125 cc lett mc, men her klarer altså ikke byråkratene å bestemme seg.

BLOGG: Grønnskollinger.

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 27/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også