MC-trend:
Det store ABS-året 2009
Se komplett oversikt over 09-modellene med ABS og hva de koster i rammesak til høyre.
Fortsatt i dag, 21 år etter BMWs introduksjon av teknlogien på mc, er det skepsis til ABS på motorsykler, ikke minst i bransjen.
Les også:
Ferskinger har prøvd ABS
MEN - 2009 blir med stor sannsynlighet det året da det er mer naturlig å kjøpe motorsykkel med ABS enn uten. Fordi:
- Sikkerhetsteknologi som nå definitivt virker, også på sportssykler
- Sykkelens annenhåndsverdi vil holde seg bedre med ABS
- Stadig flere modeller har ABS standard, eller til ubetydelig ekstrakostnad.
Et annet poeng er at nyutdannede motorsyklister i dag stort sett alle har prøvd både med og uten ABS under opplæringen.
Les blogg: ABS-dilemma.
ABS-trender 2009: Billig!
Den viktigste ABS-trenden i år er at ekstraprisen nå tilnærmet lik null. Hos Kawasaki er tillegget i 2009 nede i 3000 kroner, mens Suzuki går enda lenger. Der det finnes Suzuki-modeller både med og uten ABS tar importøren kun inn ABS-utgavene.
Selv på Harleys modeller med ABS er dette nå standardutstyr uten tillegg i prisen.
ABS-oversikten
MC-merkene på det norske markedet 2009 rangert etter hvor god ABS-dekning. Klikk på merkene for å gå rett til katalogen.
Merke |
ABS-dekning % og modeller |
95 %, 18 av 19 modeller |
|
82 %, 14 av 17 modeller |
|
56 %, 5 av 9 modeller |
|
50 %, 9 av 18 modeller |
|
50 %, 3 av 6 modeller |
|
41 %, 7 av 17 modeller |
|
28 %, 8 av 29 modeller |
|
19 %, 3 av 16 modeller |
|
7 %, 1 av 16 modeller |
|
7 %, 1 av 15 modeller |
Og ABS-merket fremfor noen, BMW, er aller mest symptomatisk ved at det går fra 100 % dekning av ABS tidligere til "bare" 95 % i år. Det skyldes ekspansjon til modeller det ikker enoen grunn til å ha ABS på, som den rene enduromodellen G450X.
Les også: MC-trendene i 2008
Forskjell på ABS og ABS
Svært viktig for å hanke inn de siste ABS-skeptikerne er dessuten Hondas sports-ABS på CBR 1000 og 600, se bildene.
Det imidlertid verdt å merke seg at det er forskjell på ABS-systemer. Mens ekstraprisen for vanlige ABS-systemer er lav eller null, skal Honda ha 10 000 kroner ekstra for sin sport-ABS. Det er det grunn til.
Målinger det tyske magasinet Motorrad har gjort, viser nemlig at det kan være stor forskjell fra merke til merke (og sykkel til sykkel):
Mens nye Aprilia Mana 850 bremser fra 100 til 0 km/t på 38,6 meter, bruker Yamaha FZ6 S2 hele 45,4 meter.
Merketoppen ABS
Merkene på det norske markedet er her rangert etter hvor stor ABS-dekning de har på modellspekteret (*). NB! Klikk på merkene i tabellen oppe til høyre for å se hvilke enkeltmodeller som har eller kan leveres med ABS.
* Merk at flere av importørene - og da spesielt Yamaha - har såkalte overliggere av populære modeller (sykler som er produsert i 2007 eller 2008, men som ikke er solgt i produksjonsåret). Disse figurerer ikke på vår 2009-liste, selv om de selges som nye i 2009.
Alle 2009-modeller som kan leveres med ABS-bremser.
Aprilia i 2009
Har ca 56 % ABS-dekning. Av totalt 9 modeller har 2 ABS som standardutstyr og 3 har det som mulig tilvalg. Disse har ABS. Modell og ABS-pris :
- Shiver 750 153 990,-
- Shiver 750 S 156 990,-
- Mana 850 154 990,-
- Mana 850 S 164 990 ,-
- Dorsoduro 750 154 900,-
BMW i 2009
Har hele 95 % ABS-dekning. Av totalt 19 modeller har 14 ABS som standardutstyr og 4 har det som mulig tilvalg. Disse har ABS. Modell og pris:
- G 650 X Country 111 600,-
- G 650 X Challenge 125 400,-
- G 650 X Moto 133 400,-
- F 650 GS 124 800,-
- F 800 GS 147 800,-
- F 800 S 139 800,-
- F800 ST 147 800,-
- F800R 130 000,-
- R1200R 192 800,-
- R 1200 GS 207 800,-
- R 1200 GS Adventure 224 800,-
- HP 2 Mega Moto 229 800,-
- HP 2 Sport 288 300,-
- R 1200 RT 235 000,-
- K 1300 R 237 800,-
- K 1300 S 256 800,-
- K 1300 GT 262 800,-
- K 1200 LT 277 800,-
Harley-Davidson i 2009
Har ca 28 % ABS-dekning. Av totalt 29 nye 2009 modeller har 8 ABS som standardutstyr. Disse har ABS. Modell og ABS-pris:
- FLHT Electra Glide St. 283 900,-
- FLHR Road King 299 900,-
- FLHRC Road King Cl. 307 900,-
- FLHX Street Glide 318 900,-
- FLHTCU Ultra Classic Electra Gl. 349 900,-
- VRSCAW V-Rod 266 900,-
- VRSCF V-Rod Muscle 268 900,-
- FLHTCUSE4 CVO 471 900,-
Honda i 2009
Har hele 82 % ABS-dekning. Av totalt 17 modeller har 11 ABS som standardutstyr og 3 har det som mulig tilvalg. Disse har ABS. Modell og pris :
- VFR 800 VTEC kr 189 900
- CB 1000 R kr 189 900
- CBF 1000 S kr 169 900
- CB 600F Hornet kr 139 900
- CBF 600 S kr 129 900
- GL 1800 Gold Wing Air kr 384 900
- GL 1800 Gold Wing Lux kr 354 900
- ST 1300 Pan-European kr 269 900
- NT 700 V Deauville kr 146 900
- CBR 1000 RR kr 244 900
- CBR 600 RR kr 184 900
- DN-01 kr 194 900
- XL 1000 V Varadero kr 189 900
- XL 700 V Transalp kr 129 900
Kawasaki i 2009
Har 41 % ABS-dekning. Av totalt 17 nye 2009 modeller har 2 ABS som standardutstyr og 5 har det som mulig tilvalg. Disse har ABS. Model og ABS-pris
- ZZR 1400 259 990,-
- GTR 1400 262 990,-
- ER-6N 110 990,-
- ER-6F ikke klar
- Z 750 137 990,-
- Z 1000 174 990,-
- KLE 650 Versys 115 990,-
KTM i 2009
Har ca 7 % ABS-dekning. Av totalt 16 veigående 2009-modeller har 1 ABS som standardutstyr. Disse har ABS. Modell og ABS-pris:
- 990 Adventure186 300
Moto Guzzi i 2009
Har ca 19 % ABS-dekning. Av totalt 16 nye 2009 modeller har 3 ABS som mulig tilvalg. Disse har ABS. Modell og ABS-pris:
- Breva 1100 209 990,-
- Breva 1200 224 490,-
- 1200 Sport 224 990,-
Triumph i 2009
Har ca 7 % ABS-dekning. Av totalt 15 veigående 2009-modeller har 1 ABS som standardutstyr. Disse har ABS. Modell og ABS-pris:
- Sprint ST 193 300,-
Suzuki i 2009
Har ca 50 % ABS-dekning. Av totalt 18 modeller har 9 ABS som standardutstyr og 3 har det som mulig tilvalg. Disse har ABS. Modell og ABS-pris :
- GSX 1300 B-King 264 900
- GSF 1250 S Bandit 179 900
- GSF 650 Bandit 119 900
- GSF 650 S Bandit 124 900
- GSR 650 134 900
- GSX 650 F 126 900
- DL650 V-Strom 124 900
- Burgman 650 139 900
- Burgman 400 97 900
Yamaha i 2009
Har ca 50 % ABS-dekning. Av totalt 6 nye 2009 modeller har 2 ABS som standardutstyr og 1 har det som mulig tilvalg. Disse har ABS. Modell og ABS-pris:
- V-Max 339 900
- FJR 1300 A (107 hk) 224 900
- XJ6 Diversion 109 900
Denne saken ble første gang publisert 18/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.