MC-trend:

Det store ABS-året 2009

Se komplett oversikt over 09-modellene med ABS og hva de koster i rammesak til høyre.

Sist oppdatert

Fortsatt i dag, 21 år etter BMWs introduksjon av teknlogien på mc, er det skepsis til ABS på motorsykler, ikke minst i bransjen.

Les også:

Ferskinger har prøvd ABS

MEN - 2009 blir med stor sannsynlighet det året da det er mer naturlig å kjøpe motorsykkel med ABS enn uten. Fordi:

  • Sikkerhetsteknologi som nå definitivt virker, også på sportssykler
  • Sykkelens annenhåndsverdi vil holde seg bedre med ABS
  • Stadig flere modeller har ABS standard, eller til ubetydelig ekstrakostnad.

Et annet poeng er at nyutdannede motorsyklister i dag stort sett alle har prøvd både med og uten ABS under opplæringen.

Les blogg: ABS-dilemma.

ABS-trender 2009: Billig!

Den viktigste ABS-trenden i år er at ekstraprisen nå tilnærmet lik null. Hos Kawasaki er tillegget i 2009 nede i 3000 kroner, mens Suzuki går enda lenger. Der det finnes Suzuki-modeller både med og uten ABS tar importøren kun inn ABS-utgavene.

Selv på Harleys modeller med ABS er dette nå standardutstyr uten tillegg i prisen.

ABS-oversikten

MC-merkene på det norske markedet 2009 rangert etter hvor god ABS-dekning. Klikk på merkene for å gå rett til katalogen.

Merke

ABS-dekning % og modeller

BMW

95 %, 18 av 19 modeller

Honda

82 %, 14 av 17 modeller

Aprilia

56 %, 5 av 9 modeller

Suzuki

50 %, 9 av 18 modeller

Yamaha

50 %, 3 av 6 modeller

Kawasaki

41 %, 7 av 17 modeller

Harley-Davidson

28 %, 8 av 29 modeller

Moto Guzzi

19 %, 3 av 16 modeller

KTM

7 %, 1 av 16 modeller

Triumph

7 %, 1 av 15 modeller

Og ABS-merket fremfor noen, BMW, er aller mest symptomatisk ved at det går fra 100 % dekning av ABS tidligere til "bare" 95 % i år. Det skyldes ekspansjon til modeller det ikker enoen grunn til å ha ABS på, som den rene enduromodellen G450X.

Les også: MC-trendene i 2008

Forskjell på ABS og ABS

Svært viktig for å hanke inn de siste ABS-skeptikerne er dessuten Hondas sports-ABS på CBR 1000 og 600, se bildene.

Det imidlertid verdt å merke seg at det er forskjell på ABS-systemer. Mens ekstraprisen for vanlige ABS-systemer er lav eller null, skal Honda ha 10 000 kroner ekstra for sin sport-ABS. Det er det grunn til.

Målinger det tyske magasinet Motorrad har gjort, viser nemlig at det kan være stor forskjell fra merke til merke (og sykkel til sykkel):

Mens nye Aprilia Mana 850 bremser fra 100 til 0 km/t på 38,6 meter, bruker Yamaha FZ6 S2 hele 45,4 meter.

Merketoppen ABS

Merkene på det norske markedet er her rangert etter hvor stor ABS-dekning de har på modellspekteret (*). NB! Klikk på merkene i tabellen oppe til høyre for å se hvilke enkeltmodeller som har eller kan leveres med ABS.

* Merk at flere av importørene - og da spesielt Yamaha - har såkalte overliggere av populære modeller (sykler som er produsert i 2007 eller 2008, men som ikke er solgt i produksjonsåret). Disse figurerer ikke på vår 2009-liste, selv om de selges som nye i 2009.

[email protected]

Alle 2009-modeller som kan leveres med ABS-bremser.

KUN TUNG MC: Vi har ikke tatt med modeller med redusert effekt eller 125 cc lettvektere i regnestykket over antall modeller.
KUN TUNG MC: Vi har ikke tatt med modeller med redusert effekt eller 125 cc lettvektere i regnestykket over antall modeller.

Aprilia i 2009

Har ca 56 % ABS-dekning. Av totalt 9 modeller har 2 ABS som standardutstyr og 3 har det som mulig tilvalg. Disse har ABS. Modell og ABS-pris :

  • Shiver 750 153 990,-
  • Shiver 750 S 156 990,-
  • Mana 850 154 990,-
  • Mana 850 S 164 990 ,-
  • Dorsoduro 750 154 900,-

BMW i 2009

SPORTS-ABS: Stopper godt, men hjelper ikke om du kjører for fort i svingen.
SPORTS-ABS: Stopper godt, men hjelper ikke om du kjører for fort i svingen.

Har hele 95 % ABS-dekning. Av totalt 19 modeller har 14 ABS som standardutstyr og 4 har det som mulig tilvalg. Disse har ABS. Modell og pris:

  • G 650 X Country 111 600,-
  • G 650 X Challenge 125 400,-
  • G 650 X Moto 133 400,-
  • F 650 GS 124 800,-
  • F 800 GS 147 800,-
  • F 800 S 139 800,-
  • F800 ST 147 800,-
  • F800R 130 000,-
  • R1200R 192 800,-
  • R 1200 GS 207 800,-
  • R 1200 GS Adventure 224 800,-
  • HP 2 Mega Moto 229 800,-
  • HP 2 Sport 288 300,-
  • R 1200 RT 235 000,-
  • K 1300 R 237 800,-
  • K 1300 S 256 800,-
  • K 1300 GT 262 800,-
  • K 1200 LT 277 800,-

Harley-Davidson i 2009

Har ca 28 % ABS-dekning. Av totalt 29 nye 2009 modeller har 8 ABS som standardutstyr. Disse har ABS. Modell og ABS-pris:

  • FLHT Electra Glide St. 283 900,-
  • FLHR Road King 299 900,-
  • FLHRC Road King Cl. 307 900,-
  • FLHX Street Glide 318 900,-
  • FLHTCU Ultra Classic Electra Gl. 349 900,-
  • VRSCAW V-Rod 266 900,-
  • VRSCF V-Rod Muscle 268 900,-
  • FLHTCUSE4 CVO 471 900,-

Honda i 2009

Har hele 82 % ABS-dekning. Av totalt 17 modeller har 11 ABS som standardutstyr og 3 har det som mulig tilvalg. Disse har ABS. Modell og pris :

  • VFR 800 VTEC kr 189 900
  • CB 1000 R kr 189 900
  • CBF 1000 S kr 169 900
  • CB 600F Hornet kr 139 900
  • CBF 600 S kr 129 900
  • GL 1800 Gold Wing Air kr 384 900
  • GL 1800 Gold Wing Lux kr 354 900
  • ST 1300 Pan-European kr 269 900
  • NT 700 V Deauville kr 146 900
  • CBR 1000 RR kr 244 900
  • CBR 600 RR kr 184 900
  • DN-01 kr 194 900
  • XL 1000 V Varadero kr 189 900
  • XL 700 V Transalp kr 129 900

Kawasaki i 2009

Har 41 % ABS-dekning. Av totalt 17 nye 2009 modeller har 2 ABS som standardutstyr og 5 har det som mulig tilvalg. Disse har ABS. Model og ABS-pris

  • ZZR 1400 259 990,-
  • GTR 1400 262 990,-
  • ER-6N 110 990,-
  • ER-6F ikke klar
  • Z 750 137 990,-
  • Z 1000 174 990,-
  • KLE 650 Versys 115 990,-

KTM i 2009

Har ca 7 % ABS-dekning. Av totalt 16 veigående 2009-modeller har 1 ABS som standardutstyr. Disse har ABS. Modell og ABS-pris:

  • 990 Adventure186 300

Moto Guzzi i 2009

Har ca 19 % ABS-dekning. Av totalt 16 nye 2009 modeller har 3 ABS som mulig tilvalg. Disse har ABS. Modell og ABS-pris:

  • Breva 1100 209 990,-
  • Breva 1200 224 490,-
  • 1200 Sport 224 990,-

Triumph i 2009

Har ca 7 % ABS-dekning. Av totalt 15 veigående 2009-modeller har 1 ABS som standardutstyr. Disse har ABS. Modell og ABS-pris:

  • Sprint ST 193 300,-

Suzuki i 2009

Har ca 50 % ABS-dekning. Av totalt 18 modeller har 9 ABS som standardutstyr og 3 har det som mulig tilvalg. Disse har ABS. Modell og ABS-pris :

  • GSX 1300 B-King 264 900
  • GSF 1250 S Bandit 179 900
  • GSF 650 Bandit 119 900
  • GSF 650 S Bandit 124 900
  • GSR 650 134 900
  • GSX 650 F 126 900
  • DL650 V-Strom 124 900
  • Burgman 650 139 900
  • Burgman 400 97 900

Yamaha i 2009

Har ca 50 % ABS-dekning. Av totalt 6 nye 2009 modeller har 2 ABS som standardutstyr og 1 har det som mulig tilvalg. Disse har ABS. Modell og ABS-pris:

  • V-Max 339 900
  • FJR 1300 A (107 hk) 224 900
  • XJ6 Diversion 109 900

Denne saken ble første gang publisert 18/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også