Test: Yamaha XT 660 Z Tenere 08
Skogens langturskonge
Nye Tenere er en skikkelig tøffing, men den må ut i skogen for å gjøre sitt beste.
Tekniske data Yamaha Tenere
- Motor: Ensylindret, 659 ccm.
- Effekt: 48 hk/6000 omdr.
- Vekt: 205 kg
- Setehøyde: 895 mm
- Tankvolum: 22 liter
- Toppfart: ca 160 km/t
Fem nærmeste konkurrenter
Freske XT 660 Z Tenere framstår som noe nytt og spennende fra Yamaha i dagens modellutvalg. Yamaha som merke har likevel lang fartstid i sjangeren. Tenere et godt navn fra den tiden Paris-Dakar-raceren var hotte saker tilbake tidlig på 80-tallet. Også på 90-tallet sto Tenere sterkt. Og sånn litt for å understreke slitestyrken:
Denne 125 000 km-loggen fra Baard Meldal-Johnsen varmer et gammelt mc-hjerte!
Med nye Tenere har Yamaha prøvd å gape over et stort register. Mye er vellykket, ikke minst den tøffe stilen som både klarer å være supermoderne og retro på samme tid. Spørsmålet er likevel om de ikke har posisjonert denne sykkelen i en for smal nisje? Les videre!
Motorytelse: 2
Tenere yter 48 hester ved 6000 omdreininger. Når vi er så strenge som karakter 2 på ytelse, er det da sett i lys av at sykkelen har et antatt stort bruksområde, fra daglig jobbpendling via morsomme grusturer til lengre ekspedisjoner. Så lenge underlaget er grovt og krevende er ytelsen mer enn tilstrekkelig, faktisk velbalansert. Men straks sykkelen får asfalt under hjulene blir et ganske så spedt - i hvert fall i en sykkel som ser så til de grader ut som om den er klar for Paris - Dakar.
Motorkarakter: 4
Tenere har fått lavt karakter på ytelse, men vi lar den ta litt igjen på karakter. Et lavt førstegir gjør motorsykkelen lett å krypkjøre med, som i køtrafikk eller kronglete terreng, og dessuten er den kvikk i starten. Det skjemmes litt av et langt sprang til 2. gir, men det er fortsatt til å leve med. Videre opp gjennom girene akselerere sykkelen jevnt og forutsigbart - og med kraftig "endunkerkarakter". Litt forenklet kan man kalle det grove vibrasjoner, men de ensylindrede kraftpulsene ut til bakhjulet har også betydning for hvordan dekket griper og finne veigrep, og på grus og løst underlag er dette en fordel.
Kjøreegenskaper: 4
Tenere får fire her også, men det er først og fremst for sine grus- og rallyegenskaper. Testsykkelen var utstyr med svært offroadorienterte dekk (Michelin T63), som er omtrent så grove de kan være og likevel kunne kjøres på asfalt til daglig. Det har betydning av inntrykket av sykkelen, men kan ikke skjule det faktum at den er forholdsvis høy (895 mm setehøyde), med det som kjennes som en etter forholden bratt gaffel/kort akselavstand som gir smånervøs styring, og som dempes med forholdsvis lang og myk fjæringsvei (210 mm).
Men om dette er en ulempe på landeveien, kommer egenskapene helt til sin rett når man drar ut på grusen - og kanskje lenger ut i terrenget. Det er konkurrenter fra et visst østerriksk merke som nok har betydelig kvassere dempere og andre komponenter, men som balansert helhet er XT 660 XZ Tenere meget vellykket. Med tanke på hvilket marked den skal betjene, er det nok likevel en svakhet at den ikke kan tilbys med ABS-bremser.
Komfort: 3
Vibrasjoner fra motor og turbulens bak den bratte vindskjermen (når du sitter) trekker ned. Ingen av delene er kritiske, men det understreker at du ikke velger denne sykkelen med tanke på komfort - på veien. Tilhører du den forholdsvis smale nisjen motorsyklister - hei alle sammen ¿ - som stadig drar på lengre turer på grusveier i skog og fjellheim, da blir bildet et annet. Sykkelen er godt avbalansert for stående kjøring over lengre etapper, og vibrasjoner og myk fjæring glir inn i et naturlig ett med underlaget. Passasjerplassen er skikkelig høy, som betyr god utsikt, men dette er likevel ikke en sykkel du gjerne drar på langtur med to på.
Førermiljø: 4
Tenere har gode basisinstrumenter, men den kunne godt vært påspandert en mer omfattende kjørecomputer. utsikten forover domineres av den tette, bratte og høye vindskjermen. Den er både tøff og effektiv ved stående kjøring (sykkelen er som skapt for å sprette opp i stående på), men når du sitter skaper den en vindstrøm som er ubehagelig om du ønsker å kjøre med åpent visir.
For øvrig er styre og den digre 22-liters tanke meget pent utført. Et unntak er at ikke håndbeskytter er standard utstyr, det bør det absolutt være. Setet er høyt, og dessuten litt spesielt ved at føreren sitter uten mulighet for å bevege seg bakover. Å bevege seg framover går imidlertid fint når man kjører aktivt. For min del (170 cm høy) skapte det ingen problemer, men jeg antar mer storvokste sjåfører vil foretrekke å kunne ake seg mer bakover på lengre etapper.
Plass: 4
Sykkelen er høy, med god avstand ned til fothvilerne, som gir et godt utgangspunkt for storvokste fører, men se forbehold om salens utforming over. Passasjeren sitter høyt og med god oversikt, men det er likevel ingen utpreget passasjervennlig sykkel. Størst plass må vi vel s at tanken har, for med 22 liter kan sykkelen kjøres skikkelig lange distanser mellom bensinfyllingene.
Økonomi: 5
105 000 kroner er en bra pris for en såpas spenstig og brukbart utstyrt eventyrssykkel. Den kan imidlertid foreløpig ikke leveres med ABS, dessverre. Du bør også legge ut noen hundrelapper på håndbeskyttere. Det finner du normalt i Yamahas eget sortiment av ekstrautstyr (sykkelen er avbildet med diverse, inklusive adventure-sidevesker), men er du litt hektet på denne type sykkel vet du nok allerede om flere gode leverandører av godt ekstrautstyr i sjangeren.
Denne saken ble første gang publisert 25/09 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.