ABS-bremser:
Over halvparten av nye MC med ABS
Antiblokkeringsbremser er gammelt nytt på fire hjul, men fortsatt til diskusjon blant motorsyklister. Hva mener du?
Over halvparten av alle motorsykler som ble solgt i Tyskland i fjor hadde ABS-bremser. Fra 2004 til 2007 har ABS-innslaget i Tyskland økt fra 28,4 til 52,2 prosent på nye sykler.
Vi har ikke tilsvarende tall for Norge, men det er all grunn til å tro at det er minst like populært hos oss.
Stadig flere og billigere
Den norske gjennomsnitts-MC-en er større og dyrere enn i Tyskland. Dessuten har et ABS-sentralt merke som BMW i Norge periodevis reklamert med ABS som standardutstyr på hele modellrekken.
Les blogg: ABS - et fandens dilemma
I denne treårsperioden har vi dessuten fått ABS tilgjengelig også ned til de alminnelige, rimelige folkesyklene som Yamaha FZ6, Honda Transalp og Kawasaki Versys. Ja, i dag får du til og med ABS bremser på flere Harley-modeller!
Prisene har dessuten sunket. Tidligere har tillegget for ABS-bremser vært 10.000 kroner eller mer, nå er det sjelden over 5000 kroner.
ABS-sinkene
De syklene du per i dag ikke kan få med ABS, havner i følgende kategorier:
- Teknologisk gamle/utgående modeller
- De billigste bruksmodellene (for dem som ikke har råd til bil)
- Fra akterutseilte eller blodferske produsenter
- På rendyrkede sportsmotorsykler - foreløpig
Derfor er det ikke lenger prisen det står på om man velger ABS, men innstillingen til og kunnskapen om ABS på motorsykler.
Les mer om mc-sikkerhet: Den gule fare
Nysgjerrig på Klikk Motor? Se video her!
Denne saken ble første gang publisert 09/09 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.