MC-salget 2008:
Harleys beste år i Norge
Harley-Davidson er det dyreste større mc-merket på markedet. Og nordmenn kan ikke få nok.
Ved utgangen av august har mc-bransjen solgt over 90 prosent av det de selger av nye sykler i år. Det er derfor ganske trygt å oppsummere hovedtrekkene i 2008-salget:
- Suzuki på topp
- Harleys beste noensinne?
- Honda og Yamaha i motvind
- Europeiske BMW, KTM, Ducati og Triumph i emning
- Bærekraftig totalsalg
Japanske merker sliter
Suzuki har som det eneste av de japanske merkene gjort et skikkelig godt mc-år i Norge. 10 prosent økning i et stabilt marked er bra, spesielt når hovedkonkurrentene går 20-25 prosent tilbake.
Kawasaki er riktignok skikkelig i siget, pluss 47 prosent, men det er fortsatt en del av jobben med å komme seg tilbake (etter importørskifte) til de 8-10 prosent markedsandel merket fortjener.
Harley som forbrukerikon?
Harleys suksess i år, med en totalt på mellom 600 til 650 sykler ved utgangen av året skyldes det vi antar i hovedsak to ting. Det første er en meget grundig og langsiktig satsing fra det norske forhandlerapparatet etter endring i imoprtørstatusen ved inngangen til årtusenskiftet.
Men også skyldes det norsk økonomi. En ny, stor Harley er et drømmeobjekt for svært mange, også utenfor den tradisjonelle gruppen motorsyklister.
For når alt annet er på plass, som villa, ny bil, hytte hage og kjøkken - da kan man spandere på seg en slik ego-greie. Og tradisjonelt, over de siste 40-50 årene, har det skjedd rett før den norske økonomien har tippet over.
Bra totalsalg
Men Klikk MC er fortsatt optimister. Skreller vi vekk elbilene Buddy og Reva fra statistikken, ender vi opp med rundt 3500 solgte tunge motorsykler ved utgangen av august. Det er prosent eller to under i fjor på samme tid, men i praksis likt.
Og i praksis omtrent det de mest erfarne bransjeaktørene anser for å være et naturlig og bærekraftig tall for det norske markedet.
Nysgjerrig på klikk? Se video her
Denne saken ble første gang publisert 03/09 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.