MC-salget 1. juni
Harley bare truet av Suzuki
Salget av tung MC er rent surrealistisk i år. Suzuki og Harley kjemper alene i toppen.
Riktignok er bare fem måneder av salgsåret 2008 med i tabellen så langt, men allerede nå er det mulig å slå fast at Harley gjør et knallår. Amerikanerne hadde for øvrig en god start på sesongen også i fjor, men da kjempet i det minste også Honda og Yamaha i toppen, sammen med Suzuki; i år er det én mot én på salgstoppen: Harley mot Suzuki, med henholdsvis 17,6 og 17,2 prosent markedsandel.
Cruisere vs. racere
Men verken Harley eller Suzuki har den enkeltstående mestselgende modell, for der ligger Yamaha 600 Fazer på topp, fulgt av BMW R1200GS og Kewet Buddy Citi-Jet 6 (som strengt tatt ikke burde vært på denne statistikken - det er en elbil).
Til gjengjeld har begge toppmerkene tre modeller på topp 10-listen. Harley selger mest av Night Rod, Electra Glide og Fat Bob (ikke Fat Boy), mens Suzuki har stor suksess med GSX-R-serien 600, 750 og 1000.
Dette viser imidlertid ikke hele bildet. Dukker vi enda litt dypere i OFV-statistikken og ser på de forskjellige segmentene, altså modelltypene som custom, offroad, supersport osv., ser vi at det fortsatt er den "erkenorske" sportstoureren som er den mest populære sykkeltypen.
Vinnere og tapere
Kikker vi på kolonnen for prosentvis endring siden i fjor, er Kawasaki den største vinneren, med 76 prosent framgang. Det er takket være forholdsvis snille sykler som Z750, ER6 og den nye artige 250 R.
Og selv om Yamaha har den mestselgende modellen, må de kunne kalles den store taperen i år, med 32,6 prosent tilbakegang. Dette på tross av at de har en modellrekke som matcher Suzukis.
Ille står det også til med italienske stoltheter som MV Agusta og Moto Guzzi. For ikke å snakke om spirende Hyosung, som nå har falt helt ut av topp 20-listen med bare to solgte sykler i årets første fem måneder.
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Plass |
Merke |
Ant. hittil i år |
% hittil |
Ant. hittil i fjor |
% hittil |
Endring % hittil |
1 |
Harley-Davidson |
427 |
17.6 |
380 |
15.8 |
12.4 |
2 |
Suzuki |
417 |
17.2 |
380 |
15.8 |
9.7 |
3 |
Honda |
313 |
12.9 |
374 |
15.6 |
-16.3 |
4 |
Yamaha |
295 |
12.2 |
438 |
18.2 |
-32.6 |
5 |
BMW |
236 |
9.7 |
209 |
8.7 |
12.9 |
6 |
Kawasaki |
201 |
8.3 |
114 |
4.7 |
76.3 |
7 |
KTM |
118 |
4.9 |
112 |
4.7 |
5.4 |
8 |
Ducati |
87 |
3.6 |
72 |
3.0 |
20.8 |
9 |
Triumph |
67 |
2.8 |
53 |
2.2 |
26.4 |
10 |
Kewet Buddy |
64 |
2.6 |
69 |
2.9 |
-7.2 |
Denne saken ble første gang publisert 24/06 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.