Vectrix

El-scooter i 100

Strømscooteren Vectrix går både fort og "grønt", men. .

Sist oppdatert

Tekniske data Vectrix maxiscooter

  • MOTOR: Børsteløs likespenning
  • EFFEKT: 28 hk
  • DREIEMOMENT: 65 Nm
  • EGENVEKT: 234 kg
  • REKKEVIDDE: 30-100 km (fartsavhengig)
  • CO2-UTSLIPP: 0 g/km
  • 0-50 KM/T: 3,6 sek
  • TOPPFART: 100 km/t (sperret)
  • PRIS: Kr 65 000
  • I NORGE: Kan både prøvekjøres og kjøpes nå
  • www.vectrix-scooter.no

Amerikanske Vectrix koster 65 000 kroner og har i disse dager akkurat kommet i salg på det norske markedet. Det er på mange måter som om framtidens drivstoff brått ble aktuelt som nåtidens. Så praktisk nå som bensinprisene stiger til himmels!

Elektriske scootere har riktignok vært på markedet en stund, men de har hittil mest fungert som hjelpemiddel for dem som orker å sykle. Enskjønt: Da vi for ti år siden hadde vår første el-scooter på test, fikk vi sannelig mye trim med å skubbe¿ Vectrix er noe helt annet.

Lett mc, men aks som en 250

Rent byråkratisk klassifiseres den som lett motorsykkel. Det betyr blant annet at et betydelig antall voksne menn og kvinner som husket å overføre A-en til det nye førerkortet kan følge ekstra med. Hvordan vognkortet på Vectrix får effekten til å være 3,8 kW, eller drøyt 5 hestekrefter, skal vi imidlertid ikke snakke så mye om (batteriet har en kapasitet på 3,7 kW/t ved 125 volt).

For i praksis akselererer den med rundt 20 kW, og yter 65 Nm. Dermed går den omtrent som en tilsvarende 250-scooter. Den sømløse, lydløse akselerasjonen fra de 28 elektriske hestene foregår faktisk kvikt nok til å kunne danse mellom bilkøene så lenge farten ligger under sperren på 100 km/t.

Vectrix er dessuten ufattelig lettvint å kjøre. Den ser ut som en stor scooter og er det også; her er det komfortabel plass til to personer.

Motorbrems og revers

Og chassiset med vanlig svingarm bak, en konvensjonell teleskopgaffel foran og en solid ramme mellom, er både robust og kompetent nok til å by på kjøreglede.

Det føler man seg trygg på når Brembo-bremsene biter godt nok til å låse begge hjulene på både vått og tørt føre. Hjulene er for øvrig passe store - 14-tommer foran og 13-tommer bak - skodd med gode Pirelli GTS-dekk. Og dersom du synes 234 kilo kjøreklar vekt høres mye ut, så skal du vite at batteripakken er plassert så lavt i sykkelen at balansen er perfekt; Vectrix er smidig nok til å tråkle mellom bilene med som om den var en 50-kubikker.

Den ruller også nesten helt uten motstand. Skulle du ha behov for litt assistanse bakover om du har stoppet forkjært, så har den revers. Det er bare å vri gasshåndtaket motsatt vei! Å vri gasshåndtaket motsatt vei fungerer for øvrig bra både som kraftig motorbrems - og kanskje enda viktigere, å regenerere energi til batteriet.

- Kan vi få låne litt strøm?

Og her er vi brått inne på det som ikke er fullt så morsomt å snakke om likevel - energiforbruket. Elektromotoren, som sitter på bakhjulet og som er drevet av en NiMH batteripakke, kan riktignok drive scooteren i 80- 100 km uten etterlading, MEN, da under forutsetning av at man ikke tar ut mer enn 40-50 km/t.

Etter å ha måttet tigge en halvtimes etterfylling av strøm på Kløfta (unnskyld frue, kan jeg få låne en stikkontakt av deg?) for å komme oss de siste 8 kilometerne hjem til Jessheim, dabbet derfor entusiasmen for Vectrix betraktelig. For den store attraksjonen er jo at man har et kjøretøy med ytelser og egenskaper som en 125-250 ccm scooter. Men da må man jo kunne bruke dem!!

Catch 22

Flere dagers eksperimentering har riktignok vist at med fulladet batteri kjører vi noenlunde komfortabelt de fire milene til jobb - lader opp mens vi er på jobb - og kjører noenlunde komfortabelt hjem. Når vi skriver noenlunde, så skyldes det at vi ikke uten videre kan kjøre i 100 km/t på motorveien hele veien. Da holder ikke batteriet helt hjem. Reduserer vi farten til 80 km/t er det helt uproblematisk, men da risikerer vi å bli påkjørt bakfra.

En annen problemstilling vi har sluppet å teste (så langt), er denne: Halvveis hjemme fra jobb kommer du på at husnøklene ligger igjen på pulten. Hvis du drar ned i igjen til byen for å hente nøklene, har du ikke strøm til å komme hjem. Dra du hjem, har du ikke nøkler til å komme inn¿

Fortsatt tungvint

Og der er vi ved kjerneproblemet med strøm som drivstoff. Ennå er vi ikke der at man kan stoppe på en strømstasjon og fylle batteriet mens man spiser en is. Er du tom, tar det brått flere timer å lade opp.

Bruksområdet for Vectrix kan dermed begrenses oppad til de som har maks 4 mils reisevei til jobben eller hva de nå kjører til. Der må man også ha mulighet for å lade opp i minst tre timer før man drar tilbake.

Men det betyr jo samtidig at alle som bor og jobber i for eksempel Oslo kommune, vil kunne ha stor glede av Vectrix: Man kommer både til jobb og hjem igjen på én "tank", samtidig som man problemfritt og smidig kan kjøre Ring 3 og andre hurtiggående traseer. Med andre ord er kundepotensialet stort.

Litt dyr?

Men så var det prisen da, 65 000 kroner. Det er hele 10 000 kroner mer enn en maxiscooter som for eksempel nye Yamaha X-City 250. Og sistnevnte er atskillig mer funksjonell enn Vectrix, om vi ser bort fra driftskostnadene på en snau halvliter på mil. Og nøyere du deg eventuelt med en grei 125-kubikker i stedet, siden du kanskje bare har lett-lappen, da trenger du ikke koste på mer enn ca. 35 000 kroner for en flott ny scooter.

Nei, Vectrix havner fortsatt i det kjente el-kjøretøy-vakuumet - enten må kapasiteten opp eller prisen ned, først da blir den aktuell for de store massene.

Men er du blant dem en Vectrix faktisk passer for, ja da har du et kjøretøy som både kan gi deg eierglede, kjøreglede og bøttevis med god miljøsamvittighet de neste årene.

PS:

Vectrix leveres i helt straighte farger som sølvgrå og dyprød. Den glorete testsykkeldekoren er promo-lakkering for den norske importøren GP Batterier as. Forhandlerapparat er under utbygging. Foreløpig er MC-Oslo på Ensjø hovedforhandler. Produsent: Vectrix. Pris: 65 000 kroner

LITT SMART: Her i Klikk tester vi tohjulinger med alle typer drivstoff. Les testene på Klikk MC!
LITT SMART: Her i Klikk tester vi tohjulinger med alle typer drivstoff. Les testene på Klikk MC!

Denne saken ble første gang publisert 19/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også