SUZUKI M 1800 INTRUDER

Lang og lav - men superrask

Klassiske V-twin-cruisere er per definisjon elegante, men også tunge og dorske. Suzuki M 1800 er den som best gjør kål på dorsk-delen av imaget. 1800 cc og 125 hk river skikkelig.

Sist oppdatert

Testmålinger M 1800R

  • Aks 70-130 (120) km/t 4. gir: 5,2 (4,3) sek.
  • Turtall 100 km/t 5. gir: 2.900 omdr.
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

Den ser ut som en kloning mellom en nostalgicruiser og en muskelroadster. Med sportslige chassiskomponenter og en stram linjeføring, er ikke Suzuki M 1800 helt som andre cruisere. Også effektmessig, skiller den seg ut. V-twin-motoren på 1.783 banker ut godt over 100 hester. Det merkes...

Ytelse

Etter vår mening, er denne V-twin-motoren blant det beste som finnes i cruiserverdenen. Når man gir gass, kvitterer den med et trøkk som overgår alle andre V-twins vi har vært borti. Ekvipasjen barker avsted i en aks som varer helt til speedometernåla befinner seg hinsides 150. Og ikke nok med det: Sykkelen flater ikke ut før farten er godt over 200. Det er ikke akkurat vanlig kost i cruiserverdenen.

Funksjonalitet

1800 kubikk og 125 hester skaper unektelig en viss skepsis til de fysiske konsekvensene. Det å få to, blikkboksstore høykomp-stempler til å te seg noenlunde sivilisert, er nemlig en utfordring som bare for få år siden ble betraktet som klin umulig. Men Suzuki beviser altså at alt går. 1800-kubikkeren briljerer med et drag som er helt hinsides. Det gjør den med en myk gange som overhodet ikke representerer noen fare for de slumrende hemroidene. For å få motoren til å te seg så kultivert, har selvsagt Suzuki puttet inn det de kan av motvekter og denslags, men poenget er at det ikke på noen måte har gått ut over vitaliteten. Vi tar ikke for hardt i når vi sier at motoren er en perle.

Kjøreegenskaper

Vi trenger ikke mobilisere cruisermessig velvilje for å definere kjøreegenskapene som bra. For det første, er den stabil og tillitvekkende. Dessuten kan man kjøre rimelig fort før fothvilere og annen hardware får asfaltkjenning. Fjæringa er også forholdsvis fast, slik at sykkelen ikke begynner å leve sitt eget dvaske liv, om det skulle gå friskt for seg. De eleverte veiegenskapene toppes av en nøytralitet som vi knapt hadde forventet oss av en sykkel med 240-dekk bak. Til tider kan man merke tendenser til overstyring grunnet det brede bakdekket, men vi synes ikke det er til sjenanse for veiatferden. Hva kjøreegenskaper angår, er Intruder M 1800 en av de beste cruiserne på markedet.

Komfort

At de fine veiegenskapene i noen grad har gått på bekostning av komforten, er nesten bare som forventet. Vi vil ikke karakterisere M 1800 som ubekvem, men i sitt ønske om å gi den gode kjøreegenskaper, har Suzuki valgt et stramt fjæringsoppsett. Selv om fjæringa slipper igjennom flere ujevnheter enn det vi er vant til fra andre cruisere, synes vi Suzukis prioritering av presisjon passer godt i det sportslige helhetsbildet.

Førermiljø

Vi trives veldig godt på M 1800R. Først og fremst fordi den stiller med herlig motor og presise kjøreegenskaper. Dernest fordi den er smidig og lettbetjent. Slike kvaliteter er vi definitivt ikke bortskjemt med på store cruisere. Når det gjelder emosjonelle kvaliteter, har selvsagt tankemblemet en viss betydning. Dessverre står det ikke Harley på tanken, men alle de ande gode egenskapene oppveier langt på vei det merkemessige handicapet.

Plass

For passasjerer, finnes det mer bekvemme cruiseralternativ. Det lille baksetet, som til daglig er gjemt bak et deksel slik at sykkelen fremstår som en én-seter, er verken stort eller spesielt bekvemt. Ettermonterte vesker ødelegger også de rene linjene. For å si det slik, er den ikke designet for passasjerer og bagasje.

Økonomi

Alle cruisere blir målt opp mot Harley. I et slik perspektiv ligger Intruderprisen på et greit Harleysnitt. I forhold til andre kubikk-cruisere er også prisen grei. Likevel er 255.000 veldig mange penger. Hvis man ikke, for enhver pris, vil ha den herlige motoren og de sportslige egenskapene, får man en like fin cruiser for 100.000 mindre.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også