1000 cc supersport
De raskeste 2009-nyhetene
Digger du motorsykler i kategorien 1000 cc supersport, blir 2009 et drømmeår. Vi har filmet og sittet på Suzukis, Yamahas, Aprilias og BMWs kandidater.
Intermot 2008, Køln: Årets største og viktigste MC-messe er over, og totalt har 200 000 mennesker nå sett 2009-modellene. Her kommer første del av vår videooppsummering:
Kategorien 1000 cc supersport blir den suverent mest spennende i 2009. Ikke bare blir velkjente sykler som Suzuki GSX-R1000 og Yamaha R1 kraftig oppdatert, mens Honda CBR1000RR Fireblade får ABS-bremser.
Nei, også meget spennende Aprilia RSV4 og BMW S1000RR blander seg inn i kampen. Apriliaen er ekstra spennende, siden de nå lansere den første V-4-motoren i dette segmentet på veldig lenge.
Venter på BMW
BMWs gateversjon av S1000RR er for øvrig ikke lansert enda, men den kan komme i løpet av høsten - mest sannsynlig introdusert som en tidlig 2010-modell som vil være tilgjengelig fra neste september. BMW planlegger foreløpig en liten og eksklusiv serie.
Alle syklene ventes å ha en effekt i sjiktet rundt 180-185 hestekrefter. Om du synes dette høres lite ute på sykler som veier knapt 200 kilo fulltanket, så ha i mente at det faktisk ikke er problemet med ta ut mer effekt som er produsentenes største utfordring for tiden, men å gi syklene en motorkarakter som gjør det mulig å utnytte effekten uten hjulspinn.
Kostbar moro
Ingen 2009-priser er klare enda, men dette er ikke billig. Vi venter at startprisene nok nærmere seg 220.000 kroner, mens eksklusive sykler som Apriliaen og BMWen lett kan nærme seg 240.000-250.000 kroner. Eller mer.
Men dyrt og dyrt - hvilken priskategori av biler kan tilby samme ytelser?
MC-katalogens sportssykler finner du her.
Denne saken ble første gang publisert 14/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.