PRØVEKJØRT: Globe-Traveller Voyager Z

Et spennende og annerledes bobilmerke

Polske Globe-Traveller landet på kulen da de prøvde seg i Norge for tre år siden. Nå satser de igjen.

Pluss ikon
<b>COMEBACK:</b> Globe-Traveller, her med modellen Voyager Z.
COMEBACK: Globe-Traveller, her med modellen Voyager Z. Foto: Geir Svardal
Først publisert Sist oppdatert

Og deres største utfordring har verken vært sidevind eller stil, men høy vekt. Modellen vi prøvekjører – Voyager Z – har egenvekt 3200 kilo. Kundene bør derfor vurdere en oppgradering av totalvekten fra 3500 til 3850 kilo, med de ulempene og ekstra driftsutgiftene det medfører å havne i en tyngre klasse.

Nå finnes det flere andre modeller fra det polske merket, som ikke veier mer enn bobiler flest (og er betydelig billigere enn Voyager Z).

Globe-Traveller er uansett en flott og unik bybobil, og kanskje den best støydempede i sitt slag på markedet. Her er knapt en lyd å høre, der vi glideflyr fra Ferdas Jessheim-kontor mot Vikersund.

Det skyldes nok flere ting. Ikke minst det at Globe-Traveller ikke har delte bakdører, slik nesten alle andre bybobiler har. Her finnes kun en diger luke, som gir tilgang til bagasje, gass etc. En løsning som er tettere og isolerer bedre, men som også gir høyere vekt.

LEKKERT INTERIØR: Voyager Z's interiør bærer preg av å være annerledes og eksklusivt.
LEKKERT INTERIØR: Voyager Z's interiør bærer preg av å være annerledes og eksklusivt. Foto: Geir Svardal

Lyktes ikke

Polakkene har prøvd seg før i Norge. Da het produktet Neo-Traveller, men en feide med den tyske importøren resulterte i navneendring til Globe-Traveller. Vi Menns bobilbilag var faktiske en utløsende årsak til at merket ble introdusert i Norge. Vi skrev om merket etter CMT-messen i Stuttgart i 2014. Svein Solli leste dette; dro ned og besøkte fabrikken og fikk en kontrakt for import. Det gikk ikke bra.

Avetti Motor på Klepp i Rogaland var første og eneste forhandler. De holdt på å brenne seg kraftig.

– Bestilte og forhåndsbetalte bybobiler kom ikke, siden de ikke fikk chassis fra Fiat. Salgstall for Tyskland viste seg ikke å stemme. Så vi hoppet av, forteller daglig leder i Avetti Bil, Bjørn Berntsen.

BAKLUKE: I stedet for de tradisjonelle bakdørene, har Voyager Z en stor luke. Dette medvirker nok til lavere støy så vel som høyere vekt.
BAKLUKE: I stedet for de tradisjonelle bakdørene, har Voyager Z en stor luke. Dette medvirker nok til lavere støy så vel som høyere vekt. Foto: Geir Svardal

Nye investorer og ny kapital har kommet til. Rotet er visstnok ryddet opp i. – Vi fikk pengene våre tilbake. Men det var synd det gikk slik. Fortsatt spør kunder etter denne polske bybobilen, som åpenbart gjorde inntrykk, sukker Berntsen.

"UPPER CLASS": Globe-Traveller er et premiummerke, og det merkes uansett hvor man sitter.
"UPPER CLASS": Globe-Traveller er et premiummerke, og det merkes uansett hvor man sitter. Foto: Geir Svardal

Større marked

Nå satser Globe-Traveller igjen i Norge. Først som en del av giganten Ferda.

– Vi synes dette er et spennende og annerledes merke, og markedet for bybobiler øker i Europa, sa daglig leder i Ferda, Rune Røinås, til oss tidligere i år.

"Annerledes" er stikkordet. Globe-Traveller er et premiummerke, i likhet med to andre bybobil-merker Ferda fører – La Strada og Westfalia.

– Men disse har tradisjonelle løsninger, mens Globe-Traveller har helt unike løsninger, understreker Røinås.

Men hva med høy egenvekt?

– Denne bybobilen er godt utstyrt, og spesielt Voyager Z er tung. Så det er viktig for selger å sjekke kundenes behov opp mot vekt.

Aller siste nytt angående Globe-Traveller er at de ikke lenger selges/promoteres via Ferda-kjeden (selv om det fortsatt finnes et par modeller på lager i Ålgård-avdelingen).

Elite Caravan i Bergen er nå offisiell forhandler av dette polske merket.

- Men vi ønsker oss to forhandlere til - en i nord og en i Oslo-regionen, opplyser Globe-Travellers salgsdirektør for Europa, Aleksandra Brzozowska.

TEKNISKE DATA

Lengde: 636 cm

Bredde: 206 cm

Høyde: 295 cm

Innvendig høyde: 195 cm/210 cm

Egenvekt: Rundt 3200 kg

Isolasjon tak/vegg: 20 mm

Bakluke: (bredde/høyde): 151×90 cm

Antall personer tillatt: 4

Sengeplasser: 5

Senger bak: 196×75 cm, 183×75 cm

Seng alkove: 187×134 cm

Seng midt: 167×98 cm

Toalett: Dometic CTS4110

Kjøl/frys: 80 l/7 liter

Kjøkken: To gassbluss, vask, glassdeksel

Varme: Truma Combi 4 Gass el Truma Combi 6 Diesel

Ferskvann: 100 liter

Spillvann: 130 liter

Batteridel: 85 Ah

Batterilader: 12 V/16 A

Uttak: 230 V/12 V 2/1

Pris: Cirka 950 000 kroner