Glastron GTS185
Den morsomme billigbåten er tilbake
En lett 18-fots bowrider med opptil 250 hk i motorrommet. Slikt blir det brede glis av.
Hvem husker vel ikke den elleville båtjakten i James Bond-filmen “Live and let die” fra 70-tallet. Glastrons små speedbåter spretter rundt i sumpene i Louisiana, til stor irritasjon for den ikoniske sheriffen J.W. Pepper.
Og snart 45 år senere spretter det fortsatt små speedbåter fra Glastron på vannet. Først og fremst i USA men fra 2017 også med en sterkere tilstedeværelse i Europa. Det er i alle fall hva de nye eierne, det franske Beneteau-verftet har som mål. Og på bruktbåtmarkedet finner du bevis for at dette er noe nordmenn har hatt sansen for. Det finnes nemlig et godt utvalg av små bowridere fra Glastron, Sea Ray, Bayliner og andre USA-produsenter. Både av nyere og eldre generasjoner.
Enorm fartsfølelse
Undertegnede har svært få likhetstrekk med James Bond. Og heller ingen ønsker om å levere tilbake en småherpet Glastron GTS185 etter endt testkjøring. Skjønt, dette er en båt du fort får horn i panna av. Min første innskytelse er at dette må være det nærmeste du kommer en gokart på sjøen. En av årsakene er et båten er svært lav. Uten den svære wakeboard-bøylen er høyden over vannlinjen bare 1,14 meter. Det er ikke rart du føler deg i ett med elementene og sittestillingen blir som i en sportsbil, med bena rett fremover.
Det kan i utgangspunktet være en god ting når vannet er flatt og farvannet beskyttet. I dag er forholdene litt annerledes og urolig sjø på 0,5-1 meter gir den lille, spreke bowrideren noen utfordringer. Skroget er sportslig, men på en litt annen måte enn til frisk bølgehopping. Det handler mer om imponerende svingegenskaper og god høyfartsstabilitet i en liten båt. I bølgene spretter, spruter og smeller de mer enn de fleste liker og derfor er det bare å sette kursen mot roligere farvann.
TEKNISKE DATA
Lengde, totalt: 5,95 m
Bredde: 2,26 m
Drivstoff: 91 l
Personer: 6
Motor: 200–250 hk
Fartsområde: 44–48 knop
Motoren i denne båten er en Volvo Penta V6 på 200 hk, men båten kan også leveres med Mercruisers 250 hk eller Volvos 240 hk V6-motorer. Da lover Glastron toppfart på rundt 48 knop. Med 200-hesteren under solplattformen gjør den 44 knop og selv det er mer enn nok til en heidundrende fartsfølelse. Godt fulgt opp av båten at snur på en femøring og akselererer som en vannscooter.
Har du preferanser i retning av utenbordsmotor, finnes samme båt i en 180-modell. Da er anbefalt motorstørrelse fra 90 til 150 hk og fartspotensialet fra 31–44 knop.
Kald drikke fremfor dreggtau
Det er ikke vanskelig å se for seg noen hyggelige timer med wakeboard, vannleker eller vannski i en slik båt. Alt er i typisk USA-stil, friske farger, enkle og praktiske løsninger med separate stuerom. Både på siden av motorrommet og tre avdelinger under akterbenken. Ikke til dregger, tauverk og fiskeutstyr nødvendigvis. Kanskje heller til kald drikke, badehåndklær og solkrem.
Andre praktiske løsninger, i noen tilfelle mangelen på slik, peker i retning av andre former for båtliv enn vårt. Her er det masse drikkeholdere, men på det bilaktige dashbordet er det snaut med plass for en kartplotter. Teppet på gulvet kan vi imidlertid leve med. Ikke noen lodne greier slik det var på 80-tallet, men et lett, tynt stoff som kjapt kan kneppes av og sannsynligvis tørker i en fei. Området i baugen er ikke så stort, men her er det som trengs for at to kan ha litt fred og ro.
Så var det dette med prisen, da. Foreløpig har ikke Glastron priset båtene sine i norske kroner, men de europeiske prisene antyder at den kan havne i området fra rundt 350 000,-. I så fall holder påstanden om "billig" og "morsom" fortsatt vann.