Telemarkskanalen
Her blir bobil-ferien perfekt
Telemarkskanalen er sluser, kultur, friluftsliv og spøkelseshotell.
Mat! Det bør være en viktig del av opplevelsen for den som reiser langs Telemarkskanalen. En gang, minnes vi, ble fisken suter servert oss her. En art de fleste oppfatter som en stinkende uspiselig gjørmefisk. Men den har et godt indre, lærte vi, og kan nytes for eksempel dampet, panert, syltet eller frityrstekt.
Selv føler jeg meg bare lettere kokt, der jeg svinger inn på Telemark Kanalcamping i en Dethleffs Esprit, velvillig utlånt fra Askjems Camping-Center i Sem.
Forklaringen på heten er heldigvis ikke en begynnende midtlivskrise, men at gutta på Askjems har satt Alde-bryteren på 28 grader. Antageligvis ville de ikke risikere at jeg skulle gå glipp av den vannbårne varmens fortreffelighet, og i så tilfelle kan man konkludere med at forsettet lykkes.
Jeg får skrudd dævelskapen ned til 19 grader, åpnet et par takluker og ramler ut til svalende oktoberluft gjennom sidedøra på den 755 centimeter lange bobilen. Der støter jeg sammen med en fyr med bart, overraskende nok ikke trønder.
- Ska du låna et par nivåklåsser?, spør Tjalve Nevland vennlig - og dialekt-eksperten fra Joker-reklamen ville umiddelbart gjettet at han derimot er fra Stavanger-regionen, nærmere bestemt Ålgård.
Tilbudet er kjærkomment, siden det å stå skjevt med bobil ikke er å anbefale. For eksempel så virker visstnok ikke kjøleskapet optimalt hvis bobilen ikke hviler i vater. Det vil jeg ikke risikere, siden to flasker Coronas er medbrakt, og trenger maksimal kjøling etter heteslaget mellom Sem i Vestfold og Lunde i Telemark.
Høy bo-standard
Vår Dethleffs Esprit er valgt ut som reisefølge fordi den på mange måter representerer den nye gjennomsnittsbobilen i Norge: rundt 7,5 meter lang, og helintegrert.
Forskjellen til min egen drøye en meter kortere alkovebil av 2012-fabrikat er påtakelig. Noen centimeter i bredden og en meter i lengden, samt et karosseri uten "Elvis-sveis" over førerhuset, gir en helt annen romfølelse. Som å gå fra en liten toroms til en stor treroms leilighet.
Komforten er også betydelig bedre. De to langsgående sengene bak har gode madrasser. I tillegg er det plass til to i senkesengen foran.
Dusj og toalett er plassert på hver sin side foran sengene, og mellom dem kan en dør ut mot salong og kjøkken lukkes, slik at man virkelig får et "soverom".
Kjøkkenet er av samme høye standard. Tre bluss tennes kvikt av en integrert tenner, og brenner så lystig at du fort svir en burger om du ikke følger med. Salongen gir godt med boltreplass til fire, og når Alden får roet seg på rundt 20 pluss er det stabilt behagelig varmt, selv om temperaturen utenfor synker ned mot null.
Det er når denne bobilen fungerer som hjem at den virkelig er i sitt ess. Opplevelsen bak rattet er mer blandet. Full av vann og diesel veier den antageligvis langt over 3500 kilo når vi henter den, og virker litt tung i sessen for en som er vant med en langt lettere alkovebil med nesten like sterk motor.
Men vår Dethleffs Esprit holder fint følge med trafikken når den først er "komt i seget", for å si det med vår nabo fra Ålgård. Og med automatgiret i manuell modus går det greit å holde farten oppe når topografien butter mot.
Støy? Knirkefrie er jo heller ingen bobiler, med sine tynne, brede og høye skrog. Men her plystres det jommen også, fra et eller annet sted fremme i cockpit. Vi kikker etter om skøyeren og plystrekongen Atle Antonsen har gjemt seg et sted ned i mellom panoramaruta og det gedigne dashbord-brettet, men finner bare¿vibrerende gummi? I så fall sikkert noe den med bedre tid enn oss kan gjøre noe med.
Herskapelig stasgård
Sluser, kultur og friluftsliv. Det er hva Telemarkskanalen for en stor del handler om. Selve kanalen ble for over hundre år siden risset inn i fjellet og jekket opp til sammen 72 meter ved hjelp av atten slusetrinn, og fremstår i dag som 105 kilometer med både døsige og dynamiske opplevelser.
Det er aldri langt mellom slusene om du ferdes langs veien. Og de er godt skiltet. Vi peiler oss naturlig nok inn på en av dem. Vrangfoss sluse. Men først svipper vi oppom Ulefos Hovedgaard, som regnes for Napoleonstidens arkitektoniske hovedverk i Norge. Bygget i 1807, og en gang bolig for politikeren og forretningsmannen Niels Aall. En av dem som gjorde seg selv historisk i 1814.
I dag er stasgården et sommeråpent og svært så herskapelig museum, med kunstgalleri, kafé og vognmuseum. Og mens vi er inne på det - langs Telemarkskanalen er det mangfoldige muligheter for kulturelle opplevelser.
En av de mest spennende finner du øverst i Bandakvannet, der det er full stopp for Telemarkskanalen. I typisk sveitserstil, med møner og gavler og gesimser, troner 107 år gamle Dalen Hotel majestetisk og eventyrlig ved det som er en endestasjon for båtfolket og en mellomstasjon for bobilfolket.
Interiøret er nasjonalromantisk, med snekkerarbeider inspirert av middelalderens byggekunst. Og selvfølgelig spøker det på rom 17! Om for lengst avdøde glad-predikant Aage Samuelsen går igjen, vites ikke. Samuelsen fikk i følge seg selv beskjed av Herren om å kjøpe hotellet, og det fikk han i 1985 - for 750 000 kroner. Det samme som en 7,5 meter lang bobil gjerne koster i dag.
Den himmelske herligheten varte bare i to år. Hotellet fulgte en kurs som gikk ad helvete til. Konkursen. Men Dalen hotel sto altså senere opp fra de døde.
Vrangfoss sluse, som vi drar til etter Ulefos Hovedgaard, ligger like i nærheten av stedet Ulefoss. Dette er det største og kanskje vakreste av sluseanleggene i Telemarkskanalen. Den gamle staselige slusemester-boligen har åpen restaurant i sommersesongen (sjekk slusemesteren.no).
På samme sted ligger Vrangfoss kraftstasjon, som utnytter kreftene oppdemmingen har kanalisert.
Aktiv fritid
Det finnes utallige muligheter for slikt langs Telemarkskanalen. Her er det smart å hekte syklene på bobilen, slik at du kan prøve en av de merkede sykkelveiene av forskjellig lengde og vanskelighetsgrad. Eller bare sykle langs kanalen et stykke.
Alternativet er å leie sykler. Eller en kano eller en kajakk for en padletur langs kanalen. Hos for eksempel Erling Skoe, som eier og driver Telemark Kanalcamping.
Han er i gang med å transformere noe av eiendommen sin langs kanalen til en flott plass for bobiler. Nærmere femti plasser er klare da vi kjører innom for overnatting, men i løpet av 2014/2015 skal mange flere være ferdige til å motta den stadige økende skaren av bobiler.
Campingen har moderne tømmingsanlegg for kassett-do og gråvann, og påfylling av friskt vann. I tillegg har de aller fleste plassene sin egen lille sentral med brannslange, strømuttak, friskt vann og gråvanntømming/kloakktømming for bobiler med egne tanker og pumpe. Disse trenger altså ikke å flytte på seg hverken for fylling eller tømming.
Lunde sluse er like ved. Og det er kort vei til flere andre flotte plasser å besøke med en bobil.
Men først er det natta, etter en jysla hyggelig kveld med et ektepar fra Rogaland (se egen sak). Jeg står vakkert og stille til nede ved kanalen. Lytter til klukkingen. Sovner til funklende stjernehimmel, våkner til en søvnig elv med tåke på doven morgentur i retning Flåbygd.
Sluseparkering
Hogga sluser - den øverste slusen i Telemarkskanalen - er også vel verdt besøket vi foretar etter overnattingen på Telemark Kanalcamping. Faktisk kunne vi også ha overnattet der. Nærmeste nabo er nemlig Hogga Bobilparkering, som tilbyr tolv oppstillingsplasser med strøm. Et potensielt paradis og base camp for turer, for den som kan nøye seg med en litt enklere løsning enn det campingplasser tilbyr.
Stedet drives for øvrig etter "Turistforeningsprinsippet", der de 150 kronene det koster for en overnatting puttes i en konvolutt og legges i en postkasse.
Telemarkskanalen passer - summa summarum - ypperlig for bobilfolket. Du kan kjøre langs den på en dag, og likevel få med deg flere av de flotte sluseanleggene. Eller du kan overnatte her i dagevis, og få med deg så mye mer, som lange sykkelturer, padleturer, elvecruise langs kanalen og vandringer i fjellene.
Bobilplasser Telemarkskanalen
Barnas Camping (barnascamping.no)
Dalen Camping (buoycamping.com)
Hogga Bobilcamping
Kilen Feriesenter (kilenferiesenter.no)
Lystang Camping (lystang.no)
Norsjø Ferieland (norsjo-ferieland.no)
Omnes Caravan
Dethleffs Esprit Comfort I 7150-2 EB
Lengde/høyde/bredde i cm: 755/233/287
Motor: 2,3 liter (130 hk)
Vekt: 2915 kg (maks totalvekt 4250 kg)
Sitteplass: 4 personer
Pris fra: 809 000 kroner
Bil i reportasje har Masterclass 2 utstyrspakke, 2,3-liters motor med 148 hk, automatgir, Benidorm bomiljø og koster 1 059 244 kroner
Les også:
Perfekt med bobil i Jotunheimen
Sjekkliste for kjøp av brukt bobil
Denne saken ble første gang publisert 25/07 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.