Langtest: Solifer Action T 743
Bobilenes svar på Volvo
Solifers modellserie Action kommer i flere forskjellige alternativer. Den delintegrerte T 743 er en robust bobil med enkeltsenger, stor garasje og nedsenkbar takseng.
På veien
Veldig stille i førerhuset
Vi forlater den tidsbesparende, men akk så triste E18 til fordel for den mer krevende, men sjarmerende landeveien. Det går riktig så fint, selv om sekstrinns-girkassen føles litt treg. (Ifølge Fiat må bilen kjøres inn i cirka 500 mil, da blir den hvassere).
I motbakkene må man enten trampe gassen i bånn eller gire ned, ellers mister man fart tross 130 tapre hester. Men det mest påtagelige er det lave støynivået. Vi setter cruisekontrollen på 90 km/t (2000 omdreininger) og noterer beskjedne 67-68 desibel i førerhuset. Det er ikke bare bra, det er virkelig bra.
Om 743-er et trivelig bekjentskap på veien, blir den noe mer vrien på parkeringsplassen i byen. Det skyldes at overhenget måler hele 243 centimeter. Men holder man et ekstra øye på bakpartiet går det uten problemer. 743-en får plass i parkeringsruten og svingradiusens 14,3 meter klassifiseres som normalt for Fiats chassis.
Når vi etter drøye 100 mil testkjøring setter punktum, får vi et forbruk 1,2 liter per mil ved blandet kjøring. Ikke ille for en såpass stor bil.
Interessert i campingvogn? Les mer på Allt om Husvagn & Camping
Sikkerhet
Et stykke igjen til personbilene
Selv om bobilene begynner å bli bedre på sikkerhet, er de ikke på nivået til personbilene. Solifer Action T 743 er intet unntak. Vi finner både ABS-bremser og antispinn, men hadde gjerne sett at ESP hadde vært standard, noe som det blir fra 2014. Airbager finnes på fører- og passasjerplass (siste som ekstrautstyr).
Vi setter pluss i margen for både nakkestøtter i sittegruppens sofa og slangebruddsventil på propananlegget.
Vi gleder oss ekstra over funnet lengst innerst i garderobeskapet; et brannslukningsapparat. Det en ingen selvfølge i bobilenes verden, selv om det burde være det. Så kan vi skyte inn at plasseringen av apparatet ikke var optimal.
Utstyr
Det meste er ekstrautstyr
Vi snakker her om en robust bobil og vi antar at Solifer i første omgang fokuserer funksjonalitet og ikke masse fiksfakseri. I så måte er det ikke akkurat spekket med teknologi i bobilen, og det som finnes står på listen over ekstrautstyr.
Vi tenker da særlig på elektrisk markise, tv, gulvvarme, cruisekontroll, klimaanlegg i førerhuset, radio og ryggekamera (tilrettelagt) og AES-kjøleskap (automatisk energivalg) og styrer energiforsyningen. Det er bare å slå på bryteren, så ordner kjøleskapet resten. Setebeltevarsler finnes, samt to 230-uttak. Ett ved kjøkkenet og ett under bordet ved sittegruppen.
Varme/vann/ventilasjon
Gulvvarme og god ventilasjon
Varme fås via gass eller elektrisitet og det er Truma Combi 6E som besørger den luftbårne varmen via strategisk plasserte ventiler. Gulvvarme er det også og aggregatet er plassert lett tilgjengelig i garderoben under den ene enkeltsengen. Vanntanken er på 122 liter (innvendig fastmontert), mens avløpstanken rommer 92 liter (isolert med varme).
Under testperioden handlet det imidlertid om å takle sensommerens varme. Det var null problem å skape gjennomtrekk eller få litt sval luft via fem vinduer, tre takluker, panoramavindu i boavdelingen og ventilasjonsluke på badet. Noen luftspalter i skapene finnes ikke.
Kjøkken
Bra med skapplass i kjøkkenet
Det som imponerer mest i kjøkkenet er de rommelige skuffene og skapet under kjøkkenbenken som svelger unna kjeller, panner og annet kjøkkenutstyr som ingenting. Ikke dårlig med tanke på at det ikke er noe gigantkjøkken vi har å gjøre med. Det som gjør det trangt er det smale gangen mellom kjøkkenet og badet, så regn ikke med hjelp til matlagingen.
Kjøkkenbenken er 94 centimeter høy, som er noe høyere enn normen på 90 centimeter. De tre gassblussene er plassert i triangel og opptar store deler av kjøkkenbenken. Men legger på beskyttelseslokket over vasken får man den plassen som trengs for å skjære grønnsaker.
Et 230- og 12V-uttak er på plass, i likhet med krydderhylle og spruteplate. Avtrekksvifte savner vi, så vi får sette vår lit til vinduet.
Sittegruppe
Bedre enn gjennomsnittet
En ordinær sittegruppe som verken er bedre eller dårligere enn gjennomsnittet. Kanskje litt bedre med tanke på at seks voksne kan sitte rundt bordet. Som vanlig er det fører- og passasjerstolene som er de ergonomisk beste plassene.
Sitteplassen med setebelter (100 centimeter bred) kommer som en god nummer to fordi den har høyere seterygg enn den langsgående sofaen (107 centimeter bred). Passasjen fra førerhus til boavdelingen kan vi ikke klage på. Heller ikke belysningen, da det finnes fire små lamper under taksengen, to under oppbevaringskapet og en taklampe.
Soverom
Bra med sengeplass
Her snakker vi om en bobil der man sover godt mer enn et sted. Lengst bak har vi enkeltsengene (200 x 80 og 190 x 80 centimeter), som med et enkelt grep og en ekstra madrass forvandles til en seng som er like bred som bilen (200/190 x 210 centimeter). En fin løsning for de som har småtasser som fortsatt foretrekker å sove mellom mamma og pappa.
Den plassbesparende taksengen har sikkerhetsnett og måler 200 x 120/140 centimeter, mens sittegruppen blir 210 x 100 centimeter i alle fall. Med andre ord; fem eller seks senger. Ikke dårlig.
Men unntak av sittegruppen er det et lite minus dersom man er litt opp i årene og ikke like smidig som før. Man må nemlig klatre inn og ut av sengene.
Benytter man bare enkeltsengene er det ikke noe problem, men skal hele den bakre sengen benyttes, ja da blir det som med taksengen: Man må bruke stigen. Enkeltsengene har vribare leselamper og den opp- og nedfellbare taksengen har også en lampe.
Badet
Bra med plass
Her det godt med plass både i dusjkabinettet, ved vasken og for beina når man sitter på do. Toalettrullholderen er lett tilgjengelig. Det samme er knappen for lyset. Speilet et stort, ventilasjonsluken er plassert i taket og belysningen er grei nok.
Håndkleholdere er skrudd fast på innsiden av døren, men vi savner knagger. Høyden opp til vasken er på 88 centimeter, som er tre centimeter høyere enn normen. Toalettartikler får enkelt plass i over- og underskap. Bra med hylleplass, også i dusjen. Herlig.
I dusjkabinettet er det mange hyller for såpe og sjampo.
Lasterom
Lettest fra utsiden
Under enkeltsengene finnes garderobe og oppbevaringsrom. Med en slik planløsning er det vanlig med garasje lengst bal. Det gjør at vi må ned på knærne for å finne klærne.
Hengehøyden er ikke akkurat noe å skryte av (Høyde/bredde/dybde: 74/53/77 centimeter), og skjortene subber gulvet. Over sengene er det tre store overskap og lange hyller.
Entreen er ikke som i Solifers koselige og velutstyrte campingvogner. Her leter vi forgjeves etter skoskap og må nøye oss med et par knagger på ytterdøren. Fra utsiden er lasteplassen bedre.
To store lasteluker (115 x 80 og 85 x 80 centimeter) gjør det svært enkelt å komme til oppakningen begge steder. Det er bra med lys og smårom, og ti "blekkspruter" gjør det enkelt å feste lasten. Prima.
Brukervennlighet/helhetsinntrykk
Action T 743 er som en Volvo - et pålitelig kjøretøy
Det høres kanskje litt kjedelig ut å trekke parallellen til Volvo. Men det er i positiv forstand. Vår testbil er nemlig et pålitelig kjøretøy uten en masse krimskrams som kan gå i stykker. Her senker man ned taksengen for hånd og det er lett om bare det.
Her trykker man på en knapp og elektrisiteten er av eller på. Et knappetrykk til, og man får se hvor mye vann eller elektrisitet som er igjen. Ingen touchknapper som gjør en forvirret eller som får en til å slå av hele systemet.
Til og med under panseret er det enkelt og oversiktlig dersom man skal kontrollere nivået på olje og kjølevæske, eller fylle på spylervæske. Skjønt det er jo egentlig Fiats fortjeneste.
Kort sagt: Solifer Action T 743 er en enkel, funksjonell og pålitelig bobil å håndtere. At vi i tillegg får en stor og stille bobil til en hyggelig pris er ren bonus.
Tekniske data Solifer Action T 743
Utstyr
- Ferskvann: 122 liter (innvendig fastmontert)
- Avløp: 92 liter (isoler/varme)
- Toalett og ventilasjon: Thetford med elektrisk spyling, takluke
- Varme: Truma Combi 6E (luftbåren)
- Gulvvarme: ja, elektrisk 230V
- Elpatron: Ja
- Ventilasjon: Fem vinduer som kan åpnes, tre takluker, ventil og panoramavindu.
- Varmtvann: Ja
- Dusj: Ja
- TV-antenne: I testbilen, eller ekstrautstyr
- Radio: I testbilen, eller ekstrautstyr
- Kjøleskap/fryser: Thetford 141 liter kjøleskap og 23 liter separat fryser.
- Komfyr: Tre bluss
- Ovn: Nei, finnes som ekstrautstyr
- Kjøkkenventilasjon: Vindu som kan åpnes
- Plass for propanbeholder: Plass til to, en inngår
- Propandetektor: Ja
- Jordfeilbryter: Ja
- Utvendig 12/230-uttak: Nei
- Batterilader: Ja
- Annet: Myggnettingsdør, ABS-bremser er standard. Boarealet er på 12 kvadratmeter.
Cirkapris: 571 00 kroner
Testbil (AC i førerhuset, airbag på passasjersiden, elektriske sidespeil, cruisekontroll, to nakkestøtter, elpatron, gulvvarme 230 V, oppvarmet avløpstank, stort kjøleskap (141/23 liter), panoramavindu, el-markiser, ekstra lasteluke venstre bak, stor takluke i boavdelingen, tilrettelagt for radio og ryggekamera.
Chassis: Fiat Ducato Low Frame, 2,3 Multijet 130 hk
Karosseri: Halvintegrert med aluminium. Dimensjon vegg/tak/gulv: 34/34/41 mm
Dekk: 215/70 R15 CP 109 R
Reservehjul: Nei, men fix-and-og-kit
Garanti: 5 år
Mål og vekt
Totalvekt: 3495 kg
Egenvekt: 2830 kg
Maks last: 665 kg
Antall passasjerer: 4
Førerkort: Klasse B
Utvendige mål: Lengde/bredde/høyde: 743/232/292 vm
Innvendige mål: Lengde/bredde/høyde: 602/217/209 cm
Senger: 200 x 120/140 cm (takseng), 210 x 100 cm (sittegruppe), 200 x 80, 190 x 80 eller 210 x 200/190 cm (enkeltsenger eller dobbeltseng bak)
Vi gjør oppmerksom på at bilen er testet i Sverige. Utstyret kan avvike noe fra standard i Norge
Les også:
La Strada Avanti EB - Føles dyrere enn prislappen tilsier
Dexter Karmann 595 - Genial bobil som ikke koster skjorta
Denne saken ble første gang publisert 20/02 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.