Prøvekjørt: Mercedes GLA 45 AMG
Mercedes' herlige nisjefest
Under panseret sitter klassens beste motor.
Nå for tiden mener de fleste at de ikke hører hjemme i gamle normer om klasse, rase eller livssyn. Vi liker ikke å bli plassert i båser. Vi sier gjerne at særegenhetene våre er innenfor et spektrum. "Ta meg som jeg er," forlanger vi, med god grunn. Det er det samme med biler.
En gang hadde du personbiler, samt firehjulstrekkere. Så kom crossoverne, en slags fusjon mellom vanlig personbil og SUV, omtrent midt i mellom. Og nå har du alt. Mercedes GLA plasserer seg i det lille gapet mellom en crossover og en kompaktbil, men jeg vil ikke kalle den cross-crossover. La oss ta den som den er.
Den er en litt høyere versjon av A-klassen, med høyere sittestilling og utsikt.
Men vil ikke det bli B-klassen? Niks, fordi B bruker høyden sin til å forstørre kupérommet, mens GLA løfter gulvet for å gi den litt terrengegenskaper.
Den ser også tøffere ut - noe som kanskje er det viktigste for mange. De fleste vil skaffe seg sin GLA med en dieselmotor, og gå for 4WD, selv om forhjulsdrift finnes.
Gir masse moro
Dette er AMG-versjonen, og den har den samme pakken som A 45 AMG - en hyperaktiv firesylindret 360-hesters toliters motor, sjutrinns girkasse og firehjulsdrift.
En større versjon av en kjapp kompaktbil høres ut som en dårlig idé - noe som er dømt til å hoppe topptungt rundt omkring. Dustenes triumf over ambisjonene.
Tekniske data
- Motor: 1991 ccm 4-syl turbo
- Drift: 4WD
- HK: 360
- Dreiemoment: 450 Nm
- 0-100 km/t: 4,8 sek
- Toppfart: 250 km/t
- Forbruk: 0,63 l/mil
- CO2-utslipp: 175 g/km
- Vekt: 1585 kg
- Pris: Fra ca 900 000 kroner i Norge
Men vet du hva? Denne er ganske så fin. For det første er AMG-versjonen en enda mindre hevet versjon enn en vanlig GLA. Den er knappe fem centimeter høyere enn A 45 AMG, og mye av dette er takskinner. Den er heller ikke særlig tyngre.
Bilen bruker flittig den ekstra fjæringen sin til å "flate ut" ujevnheter. Styringen gjør det du ønsker uten å protestere, og du blir aldri tvunget inn i noe uføre av understyring og krengning i situasjoner der mange crossover-biler må gi opp. I stedet drar den nytte av hvordan du bruker bremser, styring og gass. Resultatet er teknikk som gir masse moro.
Klassens beste
Den firesylindrede turboen er klassens beste. Den livner til ved 3000 o/min. og raser deretter til den røde streken på 6250 o/min. - pluss litt til. Mercedes har også forbedret gassforsinkelsen siden de lanserte A 45, og i tillegg er girskiftene blitt kvikkere (de endringene vil også komme i A45 om ikke lenge). Siden veigrepet er så bra, er også tiden fra 0 til 100 senket til 4,8 sekunder.
Dermed er det likegyldig hvilken bås bilen passer i. Bare nyt det den gjør.
DOMMEN:
Noen sier at en ny bil som må forklares ofte ikke er særlig bra. Men denne er nettopp det.
RIVALEN:
Audi RS Q3 - Herlig femsylinder, og fint lagd, men tregere og mer kjedelig.
Les også:
Vi har prøvekjørt nye Mercedes C-klasse
Så galt gikk det da Top Gear skulle teste Mazda-en
På 20 sekunder er BMW-en en helt annen bil
Denne saken ble første gang publisert 31/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.