Prøvekjørt: Porsche Panamera S E-Hybrid
Nå er familieraceren blitt miljøvennlig
Den snille, grønne kjempen har nå en bil som er stor, øko og gøyal.
Denne bilen er grønn. Den har i hvert fall en grønnsjattering. Porsche er så begeistret for miljøtallene til Panamera S E-Hybrid at de har tatt fram den lysegrønne merkepennen og gått løs på skiltene og bremsekaliperne som ivrige skolegutter.
Nå har altså den tyske bedriften montert inn strømnetts-funksjonalitet i sin blanding av sportssedan og batteribil, og oppdatert Panamera S Hybrid til S E-Hybrid.
Den nye stylingen og de lysene har gitt Panameraen et penere og blidere ansikt og en strammere rumpe å vise verden. En nedsenking nederst på sidene gjør den litt nettere, men Panamera er fremdeles mer slående enn egentlig vakker.
Lavt oppgitt forbruk
Med 0,31 liter på mila og et CO2-utslipp på 0,71 g/km er E-Hybrid vanvittig grønn i forhold til størrelse og ytelse. Likevel kan de neppe spesielt grønne kundene klare 100 km/t på 5,5 sekunder, og oppnå en toppfart på 270 km/t.
Dette skyldes bare delvis hybridløsningen, siden Porsche også bruker litium-ione-batterier, og ikke nikkel-metallhydrid som i forgjengeren. Den elektriske delen av drivverket har mer enn doblet effekten fra 47 til 95 hk (litiumbatteriene gir fem ganger mer energi sammenlignet med de gamle).
Plugger du den til strømnettet hjemme, vil de lades på under fire timer, og gi deg en teoretisk daglig rekkevidde på mellom 18 og 36 kilometer bare på batterikraften - og det i hastigheter på opptil 135 km/t. Jo, det er sant. Den går også rett til eldrift under oppstart, så den forurenser verken med lyd eller gasser.
Virke knirkefritt
Tre knapper på dashbordet kontrollerer kjøremodus: Hybrid, E-Modus, E-Charge og Sport. Og instrumentene prøver å fortelle deg hva drivverket driver med.
I Hybrid vil den utnytte den elektriske driften når det er mulig, cruise av sted, og bare bruke konvensjonell kraft når det er absolutt nødvendig.
E-Modus legger inn et kunstig trinn på gassen for å oppmuntre deg til å tråkke lettere på pedalen. Men selv da er den overraskende kjapp når den kjører på bare batterier.
I E-Charge vil den samle opp all kraft den kan for å lade opp batteriene til fremtidig bruk, og hele systemet fungerer så knirkefritt av det virkelig er imponerende. Og den 3-liters kompressormatede bensinmotoren kobles kjapt inn uansett modus.
Ulempene omfatter den ekstra vekten og den litt ugunstige virkningen det har på hvor kjapp den er; samt bremsepedalen, som føles litt som en som har blitt kjørt hardt på en racerbane. Den er myk og lang, men ikke spesielt sterk.
Den åttetrinns automatiske girkassa kan også noen ganger bli litt forvirret.
Rask og velkomponerte
Utover det er dette en vanlig Panamera; altså rask og velkomponert. Så alt dreier seg egentlig om tallene. Men om du er skattebevisst og ønsker å bruke pengene til annet enn høye bilavgifter, kan Panamera S E-Hybrid være noe for deg.
Hvis ikke, bør du dra ting noen hakk lengre, og heller gå for en Panamera GTS eller en Panamera Turbo S.
Tekniske data:
Motor: 2995 ccm, V6 bensin/strømnetthybrid
Hk: 416
Dreiemoment: 590 Nm
Forbruk: 0,31 l/mil
CO2-utslipp: 71 g/km
0-100 km/t: 5,5 sek
Toppfart: 270 km/t
Vekt: 2095 kg
Pris: Cirka 1 335 900 kroner
DOMMEN: Porsche lager overlegen teknologisk trolldom i en Panamera med batterier for å skape en troverdig, miljøvennlig super-sedan
RIVALEN: BMW ActiveHybrid 7 L M Sport: Ikke mindre stygg enn Panamera
Les også:
Denne stasjonsvogna kan du bare drømme om
Bruktbil: Porsche 928 - superbil innen rekkevidde
Nå blir BMWs store SUV klimasnill
Denne saken ble første gang publisert 02/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.