Lamborghini Gallardo

10-åringen holder seg godt

Vi elsker Gallardo, du elsker Gallardo – alle elsker Gallardo. Men etter 10 lange år er det på tide med litt friskt blod.

OKSE: Der en McLaren er fornuftig og avansert, og en Ferrari oppfører seg passe dannet, brøler Lamborghinien som en vill okse og raser av sted som en berserk. FOTO: Lamborghini
OKSE: Der en McLaren er fornuftig og avansert, og en Ferrari oppfører seg passe dannet, brøler Lamborghinien som en vill okse og raser av sted som en berserk. FOTO: Lamborghini
Sist oppdatert

Lamborghini Gallardo har 10-årsdag i år. Det er mange år for en bil i dag. Ett år for hver sylinder. Hele denne tiden har det kommet nyere og mer fancy saker på markedet, som McLaren MP4 12C og Ferrari 458 Italia.

Ved siden av dem ser denne superbilen litt, vel, aldrende ut. En gammel traver som får anerkjennelse, men ikke mer. En veteran med arr fra superbil-krigen.

Det er nettopp derfor man ikke skal undervurdere den. Lamborghini vet hvordan de skal lage en spennende sportsbil. Men totalt sett har ikke Gallardo gått like mye framover som den har gått sidelengs. Ingen oppgradering av motor og chassis, interiøret er velkjent. Det nye er bare støtfangerne foran og bak samt noen enda mer glitrende 19-tommers "A pollo-polerte" felger.

Du blir neppe overrasket over at disse endringene ikke gjør særlig mye med kjøreegenskapene. Den ser litt mer aggressiv ut i fronten, og måten trapesformen sprer seg utover gir visuell bredde til bilen. Men likevel er den nå nærmest totalt utklasset på omtrent alle målbare områder, og har verken teknologien eller den rå farten som skal til for å tukte de nærmeste rivalene.

Men når har noen egentlig vurdert en Lamborghini etter fakta og målbare tall? Det går ikke. Det Gallardo har rikelig av, og som løfter bilen, er lidenskap, hjerte og ren djevelskap.

FORNYELSE: Lamborghini Gallardo holder seg godt, men bærer tegn på at en fornyelse er påkrevd. FOTO: Lamborghini
FORNYELSE: Lamborghini Gallardo holder seg godt, men bærer tegn på at en fornyelse er påkrevd. FOTO: Lamborghini

Brøler av sted

Der en McLaren er fornuftig og avansert, og en Ferrari er passe dannet, brøler Lamborghinien og raser av sted. Jeg ville ikke dessverre ikke hatt Lamboen i stedet for de to andre. Men jeg mener at den fortsatt har en plass, en rolle. Med firehjulsdrift er den herlig om vinteren. Den kaster seg ut av svinger uten den minste bekymring for egen trygghet, men gir så bra tilbakemeldinger at du alltid har peiling på hva som skjer.

Den gamle 5,2-liters V10-eren er fremdeles en vill sak, med sylskarp respons og rikelig med krefter. Skyvekraft i bøtter og spann. Den kommer bare med sekstrinns E-gir med sekvensiell manuell overføring i dag, og den kan være røff om du ikke husker å slippe gassen mellom girskiftene.

Totalt sett er dette en gøyal bil som vet hvordan den skal gi føreren supre opplevelser, og det skal vi takke den for. Men jeg vet ikke helt om det fremdeles er nok. Vi trenger en ny Gallardo, Lamborghini. Bare pass på at den ikke mister sjelen som denne har.

Spesifikasjoner

TYPISK GALLARDO: Interiøret er velkjent. FOTO: Lamborghini
TYPISK GALLARDO: Interiøret er velkjent. FOTO: Lamborghini

Lamborghini Gallardo LP 560-4

Motor: 5204 ccm, V10,

Drift: 4WD

Hk: 560

Dreiemoment: 538 Nm,

Forbruk: --

CO2-utslipp: 330 g/km

0-100 km/t: 4,0 sek

Toppfart: 323 km/t,

Vekt: 1550 kg

Pris: Cirka 2,7 millioner (1 451 874 i avgifter)

DOMMEN: For tiden utklasset på nesten alle måter, men dette er fremdeles en okse som er sinna nok. Tøff og gøyal.

RIVALEN: Ferrari 458 Italia: Ikke så effektivt vintervåpen som Lamborghinien, men ellers utrolig bra.

RIVALEN: Ferrari 458 Italia. FOTO: Ferrari
RIVALEN: Ferrari 458 Italia. FOTO: Ferrari

Les også:

2013 - de beste sommerdekkene

Dette er det beste sommerdekk-merket

Her er 20 solide bruktbilkjøp

Volvo-ene skal bruke mye mindre drivstoff

Denne saken ble første gang publisert 12/04 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også