Prøvekjørt: Kia Sorento
Et ærlig forsøk
Forrige Sorento ble lagd før Kias siste satsing på bedre kvalitet. Nå er tiden inne for å ta igjen de andre i kappløpet.
Det finnes ansiktsløftninger, og så har du ansiktsløftninger. Nye Kia Sorento er en ansiktsløftning. Mindre enn tre år etter at den ble født, har leverandøren som promoverer billige biler spritet opp firehjulstrekkeren sin aldri så lite grann.
På undersiden av den semistore SUV-en finner du mange nye greier, inkludert en ny bunnramme i front, lengre slepearmer bak, nye og sterkere dempere rundt det hele, endret fjæring og lavere bakkeklaring. Bilen er totalt 4,685 meter lang.
Men hvorfor har de bygd om en bil så tidlig i syklusen dens?
Årsaken er at Sorento kom da bedriften snudde på flisa og begynte å levere virkelig bra saker, og dermed lagde en ny verdensorden for fabrikken. Dette innebar at Sorento hadde behov for en oppgradering. Så denne er 18 prosent stivere - ikke enormt mye, men likevel en forbedring.
Men selv om Kia her bruker ord som "kvikk" og "respons", advarer de hylende dekkene om at den nye Sorentoen ikke helt har forstått de finere elementene rundt inn- og utgangspunkter i svinger.
Drivverket kan best defineres som avslappet. Men dieselmotoren er ganske stille og raffinert, og den har bra trøkk. God er også sekstrinnsautomaten, som bare noen få ganger glemmer hva jobben dens er.
Føles slitesterk
Sant å si gjør denne bilen en rimelig bra jobb med å rase rundt i en viss fart, tatt i betraktning at den veier nesten to tonn.
Men du blir raskt ganske lei av å sprette rundt i kupeen. Den egentlige jobben til denne bilen å kjøre vanlige ærend, og ikke rase rundt på en bane.
I så måte gjør den nye fjæringen underverker. Styringen er også ganske grei: Ikke for vag, men nøyaktig nok til at du ikke føler deg som skipper på ei skute.
Kupeen kunne hatt godt av litt mer stæsj. Plasten er slett ikke steinhard, men i disse tider da en velutstyrt småbil føles som en liten Audi, er det ingen grunn til at denne SUV-en ikke kan få litt bedre saker på innsiden.
Men tingene i kupeen føles slitesterke, og det er bøtter med plass inni.
Bra med plass
Bagasjerommet er på 531 liter, som gjør Sorento til en av rommeligste. Med setene nedfelt øker plassen til 1546 liter.
Den kommer standard som syvseter, selv om de bakerste setene bare er for barn.
Bagasjeplassen er god når du legger ned setene. Og så ser ikke bilen så ille ut.
Akkurat det er Sorento i et nøtteskall: Den er ordentlig - verken grensesprengende eller dårlig. Og absolutt verd å vurdere.
Problemet er prisen. Femseters Sorento med toliters diesel med 150 hk og manuelt gir koster 472 400 kroner med laveste utstyrsnivå. Som syvseter koster den 557 400 kroner.
Dermed har vi også noe av forklaringen på hvorfor det kun ble solgt 39 Sorento som personbil i Norge i fjor. 108 ble registrert som varebil.
Da står det bedre til med lillebror Kia Sportage som det ble solgt 1891 biler av i 2012, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Spesifikasjoner
Motor: 2199 ccm, 4 syl,
Drift: Firehjulstrekk
HK: 197
Dreiemoment: 422 Nm
Forbruk: 0,67 l/mil,
CO2-utslipp: 175 g/km
0-100 km/t: 9,5 sek
Toppfart: 190 km/t,
Vekt: 1891 kg
PRIS: 472 400 kroner
DOMMEN: God og veldig grei SUV som føles tøff nok til å vare. Ingen racer i svingene.
Les også:
De beste bilene med firehjulstrekk
Sjekk hvilket firehjulstrekk du bør velge
Denne saken ble første gang publisert 25/01 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.