Jaguar XF Sportbrake
En familiebil som får oss til å sikle
Med Sportbrake beviser Jaguar at det ikke bare er tyskere som kan mekke sammen elegante stasjonsvogner for folk med god smak.
Leser du Jaguars reklameslogans for nye XF Sportbrake, kan det være greit å ta noen pustepauser innimellom: "framtoningen til en sportsbil, egenskapene til en luksussedan og allsidigheten til en stasjonsvogn"
Neste linje nevner at den "passer for den mest aktive livsstilen", og da dunket jeg hodet i bordet og gråt en liten skvett. Hvorfor det? Jo, fordi Sportbrake ikke trenger slike hodeløse klisjeer for å få folk til å fatte hva dette er:
En utmerket stasjonsvogn. Vi har omtalt Mercedes CLS Shooting Brake som verden vakreste stasjonsvogn, men Sportbrake er pinadø ikke langt bak.
Alt faller raskt på plass i denne nye Jaguaren, helt fra aller første øyekast. Dersom en bil ser ut som en haug, er det veldig få mennesker som bryr seg om at den har det største bagasjerommet i klassen.
Finere enn sedanen
Nå har ikke Sportbrake verdens største bagasjerom, men den tar seg veldug bra ut, med former og vinduslinjer som gjør den litt truende å se på. Jeg vil faktisk gå så langt som til å si at stasjonsvogna tar seg bedre ut enn sedanen.
Det betyr ikke at den er upraktisk: Dette er en XF med ekstra bagasjerom, utviklet fra en bil som ligger et sted midt mellom de vanlige tyske størrelsene. Altså litt større enn for eksempel BMW 3-serie Touring eller Mercedes C-klasse stasjonsvogn, og en anelse mindre enn en BMW 5-serie eller E-klasse stasjonsvogn.
Så dersom du ikke driver tungt i kjøleskapbransjen, vil Sportbrake kunne svelge unna det meste du kaster inn i den.
Starter under 600 000
Fra lanseringen kan du velge mellom fire dieselmotorer, og en kompressormatet bensin-V6 vil komme senere. Dieselene kommer i to grunnversjoner, med 165 og 203 hk fra Jaguars 2,2 liter, og 243 og 275 hk-versjoner fra V6-eren med treliters sylindervolum.
Prisen havner på fra 548 000 kroner for 2,2-literen til 770 000 for den dyreste 3,0 S Portfolio når den kommer til Norge i januar.
Alle har en utmerket åttetrinns automat, stopp/start og selvhevende luftfjæring bak som standard, samt en liste over ekstrautstyr lang som et vondt år.
Vi prøver den kraftige V6-eren med 275 hk og 600 Nm, proppet med ekstrautstyr, og den er helt super. Raffinert, stille og ganske så rask, selv om motoren jobber best før 4000 o/min.
Len deg på bånndraget og utnytt den eminente girkassa via padleårene, så kan du få denne bilen til å gå som en sprek kompikupé, selv på de mest humpete sideveiene.
Overbevisende
Men svidd gummi er ikke det Sportbrake serverer best. Motoren dreier seg mer om levere varene i den virkelige verden. Det betyr at du kan ligge i 110 km/t i åttende gir med 1500 o/min, bånne gassen og gjøre en forbikjøring uten problemer.
Det samme gjelder fjæringen: 20-tommers hjul forstyrrer ikke komforten under kjøring, men sørger likevel for at dette er en bil som kaster seg lekende lett inn i en sving. Veldig bra avstemt. Veldig Jaguar.
Formen innebærer at dødvinkelen til c-stolpen er stor nok til å skjule en lastebil, og den slanke vinduslinjen gjør at baksetepassasjerer har det litt klaustrofobisk. Den er nokså grusom å lukeparkere.
Men disse ofrene kan tåles: Sportbrake overbeviser som en kjapp, praktisk og komfortabel Jaguar. Derfor er den absolutt verd en titt.
Spesifikasjoner Jaguar XF Sportbrake S Luxury
Motor:2993 ccm, V6
Drift: Bakhjulsdrift,
HJK: 275
Dreiemoment: 600 Nm,
Forbruk: 0,61 l/mil
CO2-utslipp: 163 g/km
0-100 km/t: 6,6 sek
Toppfart: 250 km/t,
Vekt: 1880 kg
Pris: Fra 548 000 kroner i Norge. 769 600 kroner for treliteren
DOMMEN: Herlig utseende, avslappende kjøring og hendig, praktisk størrelse. En virkelig flott bil fra Jaguar.
RIVALEN: BMW 530d Touring: M-Sport-versjonen koster omtrent det samme, og er mer dynamisk. Men mangler den avslappede atmosfæren.
Les også:
Dro inn 30 millioner kroner på denne parkeringstabben
Stor test av store og rimelige stasjonsvogner
Denne saken ble første gang publisert 16/01 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.