Ford Ranger

Hyggelig priset barsking som trekker tungt

Første pickup med toppscore i sikkerhetstest.

ARBEIDSHEST: Med opptil 1152 kg lastekapasitet (størst i klassen sin) og en hengerkapasitet til 3,35 tonn (også best i klassen), er de teoretiske tallene allerede attraktive for de som trenger en arbeidshest som kan brukes til alt.
ARBEIDSHEST: Med opptil 1152 kg lastekapasitet (størst i klassen sin) og en hengerkapasitet til 3,35 tonn (også best i klassen), er de teoretiske tallene allerede attraktive for de som trenger en arbeidshest som kan brukes til alt. Foto: Ford
Sist oppdatert

Hvis du er en fyr som bruker arbeidsdagen til å frakte ting rundt og vanligvis blir møkkete på hendene, er det lett å velge en pickup: Det dreier seg bare om at den er praktisk. Hvis lasteevnen er større og hengerkapasiteten større, kjøper du den.

Så i rene tall er denne nye klasselederen nettopp en slik - en Ford Ranger. Med opptil 1152 kg lastekapasitet (størst i klassen sin) og en hengerkapasitet til 3,35 tonn (også best i klassen), er de teoretiske tallene allerede attraktive for de som trenger en arbeidshest som kan brukes til alt.

Dessuten er den sikker: Ford Ranger er den første pickup-en som får toppscore i EuroNCAPs kollisjonstest.

Det finnes tre firesylinders dieselversjoner å velge mellom: En 2,2-liters med 125 eller 150 hester, og en 3,2-liters med 200 av dem. 2,2-literen vil bli storselgeren, og i den kraftigste (150 hk og 376 Nm) versjonen er det mer enn nok kraft.

Akselerasjonen er akseptabel, men det som er mer overraskende, er hvor lydig den er i fart - legg den i sjette gir, og bare bruk dreiemomentet. Til å være en pickup gir Rangeren en avslappende tur.

Og den ville vært enda mer slik dersom den var bedre avstemt. Ranger er fin som arbeidshest, men mange pickuper kjøpes nå av folk som ser etter et billigere alternativ til en SUV. Derfor tilbyr Ford de fancy Wildtrak-spesifikasjonene du ser her.

Prisgunstig i Norge

Men Rangerens raklende 2,2 diesel holder ikke helt mål mot mer normale SUV-motorer - ønsker du raffinement, trenger du 3,2-literen. Den er heller ikke stille, men bedre - litt. Det er litt synd, siden Rangeren har en god bruksbredde.

Et godt eksempel er styringen. Den er en åpenbaring. Lett og presis, og får bilen til å virke liten og mindre overveldende. Kjøringen er også på rett spor. Det virket som om den forrige bilen hadde hoppestokker under, men denne kjører mye mer avansert. Den er ikke perfekt. Men så må også lasteplanet - og dermed fjæringen - takle en enormt variert belastning. Ikke en enkel oppgave.

Noe som på mange måter er historien om hele bilen - å prøve å gjøre både snekkeren og syklisten til lags. Nye Ranger er mye bedre enn den gamle, men de laveste versjonene og de minste motorene er fremdeles det beste valget. På grønne skilter (kommer bare med det) kan den bli både prisgunstig og populær i Norge.

Spesifikasjoner:

LIVSSTIL: Ford Ranger prøver en balansegang mellom en praktisk bil og en livsstils-bil.
LIVSSTIL: Ford Ranger prøver en balansegang mellom en praktisk bil og en livsstils-bil. Foto: Ford

Ford Ranger 2,2 TDCi 150 XLT

INTERIØR: Funksjonelt førermiljø.
INTERIØR: Funksjonelt førermiljø. Foto: Ford
UNIK: Toppscore i EuroNCAP.
UNIK: Toppscore i EuroNCAP.

Motor: 2198 ccm, 4 syl,

Drift: 4WD

Hk: 150

Nm: 376

Forbruk: 0,85 l/mil,

CO2-utslipp: 224 g/km

0-100 km/t: 12,3 sek,

Toppfart: 175 km/t

Vekt: 2048 kg

Pris: Fra 270 000 kroner (som varebil)

DOMMEN

En enorm forbedring fra den forrige Rangeren på alle måter - nå kjører den til og med som en normal bil. Men likevel ikke noe du vil kalle raffinert.

Les også:

Dieseldyrene skaper motortrøbbel

Ferrari F12berlinetta - ikke la deg lure av det yndige navnet

Volvo V40 har kollisjonspute for fotgjengere

Denne saken ble første gang publisert 02/03 2012, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også