Kvikke familiebiler
For den svært travle barnefamilien
Ford byr opp til fest med ST-avdelingen.
La oss starte med den minste, Fiesta ST: Dette var jaggu på tide, jubler leserne til TopGear med én stemme.
Men tiden er ikke helt der.
Disse bildene viser ikke - ennå - en Fiesta. Men de viser en konseptversjon, og en ekte bil kommer om rundt et år. Den vil se ut akkurat sånn, og vil ha 182 hester. Så da er det greit å vente på den.
Råtass
Ford dytter millioner inn i World Rally Fiestas. Du har kanskje sett på Ken Blocks YouTube-visning Gymkhana 4 Fiesta-video. Og TopGear USAs egen Tanner Foust konkurrerer i Rallycross og i X-Games i en 583-hesters 4WD Fiesta.
Og når Ford slenger alle disse millionene med markedsføringspenger ut for å få oss til å tenke "Fiesta" og "rask" i samme øyeblikk, er det ganske fordømt åpenbart at denne råtassen har ligget i lufta en stund.
Årsaken til at alle vil ha en rå Fiesta er naturligvis at grunnversjonen kjører så bra. Den formelig skriker etter mer krefter, og vil gjerne sette på plass den litt skuffende Polo GTI en gang for alle.
Hvasse saker
Konseptet med Fiesta ST ble avslørt ved årets motorshow i Frankfurt sammen med den faktiske modellen av Focus ST. Og de har mye til felles. Begge bruker EcoBoost turbomotorer.
Fiestaen er en 1,6-liter med 182 hester, og Focusen har 2 liter og 253 hester. Begge har sekstrinns kasser.
Ford hevder at Fiestaen klarer 0-100 på under syv sekunder, og kommer opp i 219 km/t. Men utslippene skal være så lave som 140 g/km, noe som gir den samme forbruk (0,59 l/mil) som en vanlig 120-hesters Fiesta 1,6.
Når det er sagt, blir den nok vanskelig å la være å kjøre ST-en på en måte som svir et stort, rykende hull i dette teoretiske regnestykket.
Sender hotte signaler
For å utnytte virkningen av Fiestaene på banen, og forene den med Focus ST, har Fiestaen en enorm sekssiders grill av honeycomb-formet materiale. Under den er en annen grill til intercooleren.
På baksiden finner du en kombinasjon av diffuser og vinge under midten av støtfangeren.
Ford sier at den "ikke levner tvil om sportsegenskapene til Fiesta ST-konseptet", men sier ikke noe om hvorvidt den har en nyttig aerodynamisk hensikt.
Fine avslutninger og en takvinge bak legger til flere hotte signaler. Hele greia ligger lavt på 17-tommers hjul, lagd av de Y-eikene som vi ser på andre spreke Ford-versjoner, og den senkede fjæringen er avstivet og i sportsmodus. Det er nye frontlysenheter med LED-skinner.
Og, forresten: Utstillingsbilen er lakkert i samme oransje farge som F-150 Raptor.
Sett på Nürburgring
Inni er det Recaro-seter foran, selv om konseptbilen på showet var låst og hadde blendede vinduer, så vi må bare ta dem på ordet om dette.
Det kunne like gjerne vært en litt sminket Fiesta Studio 70bhp diesel under der, men samma det - vi vet de mener alvor med ST-en, fordi lettere kamuflerte prototyper har blitt sett susende rundt Nürburgring med hastigheter som en diesel aldri ville kunne klart, selv i de villeste fantasier.
Racer for familien
I mellomtiden er det én ST du faktisk kan kjøpe: Focusen. Ford overrasket alle ved å presentere ikke bare den femdørs produksjonsbilen, men også en stasjonsvogn.
Hvis Audi kan lage hotte stasjonsvogner, er det lett å skjønne at Ford vil ha en del av kaka.
Men en Audi RS4 Avant er én ting. Det er ikke mye tradisjon for at folk løper og kjøper hatchbacker i andre karosseristiler.
Når så du sist en Mini Cooper S Works Clubman?
På det tidlige nittitallet prøvde produsenter av lukebiler å selge ting som Renault 19 16V cabrio, eller saloonbilen Rover 420GSi, men det var ikke mange som ble overbeviste.
Men likevel: Da vi ruslet gjennom Fords Frankfurt-stand i år, følte vi faktisk et visst skyldbetynget behov for en stasjonsvogn-versjon av ST.
Gruser Golf GTI
De 253 hestene slår en Golf GTI, og det er hva folk vil spørre om. Ford hevder i utgangspunktet 0-100 på 6,5 sekunder. Siden dette er en firesylinder mens den gamle hadde fem, må de nok jobbe litt for å få fram så god lyd som mulig.
For å få kjøreegenskapene har Ford lagd en plattform med ESP-aktig elektronisk styresystem på chassiset, med muligheter til å slå flere av dem ned eller av.
Den grunnleggende mekanikken - styring, fjærer, ledd, dempere og antirullestag - er også oppgraderte sammenlignet med en vanlig Focus.
Dette er første gang Ford har bygd en kraftbil som skal selges over hele verden.
Med en standard, global Focus, er vi i TopGear litt bekymret over at den ikke er så engasjerende å kjøre som den forrige Europa-modellen. På en hot Ford ville det være en kardinalsynd, så presset finnes der.
Les også
Hammond kjører den beste Golf GTI-en
Verdens råeste test av Range Rover Evoque
Denne saken ble første gang publisert 11/11 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.