Prøvekjørt av Top Gear: Porsche Panamera Hybrid

En renere Porsche

En Porsche med lav bilavgift og høy hastighet? Det er Panamera-hybridene, det.

HYBRID-PORSCHE: Panamera Hybrid har et utmerket forhold mellom utslipp og krefter.
HYBRID-PORSCHE: Panamera Hybrid har et utmerket forhold mellom utslipp og krefter.
Sist oppdatert

Spesifikasjoner

VI LIKER

Lav avgift(?) og massive krefter

VI LIKER IKKE

Litt hybridproblemer iblant

DOMMEN

Kanskje den mest overbevisende hybriden som finnes i dag. Norsk pris ukjent.

Ytelse 0-100 km/t på 6,0 sek, maks 270 km/t, 0,69 l/mil

Teknikk 2995 ccm, V6, Bakhjulsdrift, 379 hk 580 Nm, 1980 kg, 159g/km CO2

Kjøp dette ekstrautstyret

Fjerning av modellbetegnelse, gratis

Og unngå dette

Personlige gulvmatter, 2700 NOK (i UK)

Pris i Norge ikke klar (767 000 i England)

Kraft for karbonene. Kanskje ikke noen særlig anerkjent målestokk i dagens bilbransje, men om noen år kan dette kanskje bli en av de viktigste. Med andre ord: Hvor mange hestekrefter får du igjen for hvert gram CO2 som bilen din slipper ut?

Noen eksempler. Toyota Prius produserer 99 hester, og slipper ut 89 g/km med CO2. Altså 1,1 krefter per karbongram. Audi R8 klemmer ut 420 hester, og hoster ut hele 332 g CO2: 1,27 kfk.

Og den nye Panamera-hybriden? En unik ytelse på 2,35 kfk. Med en elektrisk motor på 46 hester som jobber sammen med en 334-hesters V6, produserer den reneste Porschen maksimalt 379 hester, men slipper ut bare 159 g/km med CO2. Noe som innebærer en pen avgiftsrediksjon - og i en GT med 270 km/t er dette verdens raskeste hybrid. Når Panameraen gir 379 hk hoster den naturligvis ikke 159 g/cm CO2, men det er jo ikke poenget, eller hva? Dette er et spill for avgiftsfolket, og Panameraen spiller det veldig bra.

Hybrid-Panameraen bruker det samme grunnsystemet som fjorårets Cayenne hybrid. Den kan kjøres med bare el-kraft til 85 km/t, eller slå av motoren og "seile" av gårde i opptil 165 km/t, eller bruke både bensin og elkraft samtidig. Og i motsetning til Cayennen fungerer faktisk Panamera-hybriden. I den store SUV-en gjorde bruk av gass eller brems veldig lite i forhold til om bilen skulle gå raskere eller langsommere. Men takket være noen velvalgte endringer i maskinvaren og helt ny programvare fungerer hybridsystemet imponerende anonymt her.

INGEN SINKE: Med 379 hester er ikke Panamera Hybrid noen sinke. Toppfarten er på 270 km/t.
INGEN SINKE: Med 379 hester er ikke Panamera Hybrid noen sinke. Toppfarten er på 270 km/t.

Greit, greit: Noen ganger hang KERS-systemet fast til bremsene noen øyeblikk for lenge. Noen få ganger, ved kickdown, brukte den hybride lillehjernen til Panamera noen millisekunder for mye på å måke ut kraften sin. Men i det aller, aller meste av tiden fungerte systemet prikkfritt. Men husk dette: Den eneste måten å oppnå tallet 159 g/km er ved å sette på de 19-tommers hjulene, som oppnår en lavere rullemotstand enn 18-tommerne - rart, eller hva? Dette er synd, fordi de minste hjulene gir en mer medgjørlig bil, men alt i alt har Panameraen likevel en imponerende balanse mellom svingegenskaper og rolig langkjøring, og vekten av det 70-kilos nikkelhydridbatteriet under bakakselen er praktisk talt umulig å kjenne.

Dette vil neppe bli en dagligdags bil i Norge, hvor de billigere dieselene vil virke mer vettuge når tanken skal fylles. Men i land med de riktige parameterne for avgiftslette (les: USA) kan den lykkes som en sjelden ting: En hybrid som er en forbedring, og ikke et kompromiss. Og med en god kfk.

Les også:

Hvis Top Gear skulle bygget en Porsche, ville den sett slik ut

Ferrari FF er tidenes råeste familiebil

Så fort må du kjøre for å miste lappen

Denne saken ble første gang publisert 08/07 2011, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også