Top Gear Magazine: Nyheter
Über-hot A1-konsept
En baby-Audi med motoren fra RS3? Jepp, høres ut som en veldig god idé ...
Foran i denne A1-showbilen har de dyttet inn en 2,5-liters turboladet femsylinder fra den nye RS3. Men her er den tuklet med så den gjør 593 hester, noe som betyr at 0-100 går unna på 3,7 sekunder. Og toppfarten er som vanlig sperret ved 250 kilometer i timen.
Dens fulle navn er A1 clubsport quattro, og i tillegg til å fylle den med krefter har Audi også tappet den for vekt. Baksetene er kastet ut og erstattet med et krysstag for å gjøre den stivere. Den har et racingbatteri, karbonsetene fra R8 GT og er ICE-fri. Noe som ikke innebærer at det mangler noe i drinken til denne bilen.
Hoftene til clubsporten er 6 cm bredere enn de til en vanlig A1, takket være noen utvidete hjulbuer som de på den opprinnelige Ur-quattroen. Og den har en dobbel bakvinge og oser av ekstra greier. Noe av det er muligens også der for en årsak.
Fjæringen er justerbar, bremseskivene foran er keramiske, og eksosen kommer ut på siden som på en DTM-bil. Alt dette er vel og bra. Vi liker denne bilen veldig godt. Men vi kan ikke få oss en, og det kan heller ikke du, fordi det er en konseptbil som Audi har bygd for den store VW GTI Treffen-festivalen ved Wörthersee i Østerrike. Men du kan kjøre en i Need for Speed World. Spill i vei.
Les også:
En av verdens beste veier er i Norge
Denne saken ble første gang publisert 21/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.