Top Gear i Norge
Top Gears vanvittige opplevelser i Norge
Top Gears TV-gjeng har gjestet Norge flere ganger. Det samme har Top Gear Magazine.
Vinter-Norge er et studium i slaps, holke og tvilsom veistandard. Knapt et førstevalg å besøke med biler som har ekstrem fart som fremste salgsargument.
Men akkurat vinterversjonen av furet værbitt har åpenbart hatt tiltrekning på en og annen britisk blekksmører fra motorpressen. Dette gjelder ikke minst Top Gear Magazine.
Nå hadde ikke Jason Barlow noe valg. Han måtte til Kristiansund for å prøve one-off konseptbilen Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell. 533 hk besørget av tre batteripakker og fire elektromotorer - da kunne en kanskje ønske seg californisk asfalt fremfor høstsleipe vestlandsveier?
Årsaken til at verdenspressen måtte til Ole Gunnar Solskjærs hjemby, var nok at Norge med sin vannkraft og vakre natur er et slags miljømessig forbilde for ingeniører som arbeider med nullutslippsbiler.
Og Barlow fikk seg en uforglemmelig kjøretur, blant annet på Atlanterhavsveien.
California på Vestlandet
Tom Ford er den Top Gear Magazine-skribenten som oftest har besøkt Norge. Tre ganger har han vært her, og hver gang har det endt med velformulerte featureartikler, med norsk vinterlandskap som bakgrunn for ultrafete biler.
Ford fikk seg blant annet en uforglemmelig tur i en Ferrari California, gjennom nordvestlandsk natur i vinterskrud. Høydepunktet var turen gjennom verdens dypeste undersjøiske tunnel, Eiksundtunnelen.
Det hendte Ford var nervøs for å dra av veien på glatta - særlig fordi han kjørte en hvit Ferrari, så redningsmannskapene ville neppe finne dem før i juni, ifølge Top Gear Magazines utsendte.
Hva de gjorde i en California i Vinter-Norge? Jo, California er Ferrarien med mest GT-preg, og modellen som best vil takle en slik tur. Og med en momentvennlig girkasseinnstilling, unngikk britene å kjøre på eller av fjell, og ble heller ikke spist av troll, noe de åpenbart også fryktet.
Ariel Atom til polarsirkelen
En annen gang tok Ford med seg en Ariel Atom til Norge, med polarsirkelen som mål.
Først ferge fra Newcastle til Kristiansand. Men allerede i Oslo pønsket en forfrossen brite på hvordan han kunne snu, uten å tape ansikt.
To dager senere nådde Atomen og en Land Rover følgebil målet. Ford var målløs over de sterke naturinntrykkene. Samtidig som han sverget på aldri å gjøre noe slikt igjen, så fremt ikke «hell freezes over".
«Eargasm» i Lærdalstunnelen
En Ferrari 430 Spider er også tatt over til Norge av Tom Ford. Verdens lengste tunnel - Lærdalstunnelen - var hovedmålet. «Mulig trommehinnene ryker, men de to må bare kobles», som Ford skrev i ingressen.
Det ble en strabasiøs tur, der et dekk eksploderte etter et ublidt møte med en brøytekant, halvveis oppe i et vinterfrosset fjell.
Ford stresset og kavet, mens resten av teamet var opptatt med å ta bilder av den vakre solnedgangen.
Ferrari i Storbritannia ble kontaktet. De sendte to mann med fly til Bergen, der de leide seg en bil og fikk sporet opp Ford & co.
Mekanikerne brukte 18 timer på veien. Deretter tok det fem minutter å fikse dekket, før de stakk sin kos.
Ett døgn senere - midt på natta - lot Tom Ford Ferrarien utfolde seg med Lærdalstunnelens granittvegger som naturens egen lydforsterker. Briten beskrev dette som en ren «eargasm», og tre dagers reise verdt.
God norgesreklame er utvilsomt disse artiklene. Vi siterer sluttvis Tom Fords inntrykk av furet værbitt, fra hans F430 Spider-tur:
«Somewhere harsh and beautiful, and weird as hell. But there's something poetic about it, something that makes you want to write epic stories and tell tales in front of log fires. Something a bit legendary.»
Se også disse TV-innslagene Top Gear har laget fra Norge:
Top Gear bygger den ultimate snøryddingsmaskinen
Denne saken ble første gang publisert 22/03 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.