Porsche Panamera

Nå er den blitt fin å se på også

Selv ikke Porsche-sjefen syntes designen var vellykket.

Først publisert Sist oppdatert

Porsche Panamera ble lansert i 2009 og har siden den gang vært bilprodusentens meste utskjelte. Porsche-puristene – de som vil at Porsche bare skal lage luftkjølte 911 med bakhjulsdrift – liker ikke at Porsche lager familierbiler i det hele tatt, og «alle andre» har vært enige om at den store fireseteren Panamera er uskjønn. Lite å si på ytelsene, kjøreegenskapene og komforten, men det har vært en rimelig grad av konsensus om at bilen er oppsiktsvekkende, men ikke direkte skjønn. Særlig er det hekken som har vekket negative reaksjoner. Selv Porsches tidligere CEO Matthias Müller, nå VW-boss, skal ha innrømmet at designen kunne vært bedre.

- Det har vært gjort enkelte feil. For eksempel kunne designen vært bedre, uttalte han til den australske nettsiden Motoring i 2014.

Den nye versjonen derimot ser raskere, smidigere og mer sporty ut. Her er det ikke snakk om en såkalt facelift man knapt får øye på. Nye Panamera er  trimmet på alle mulig måter.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

PANAMERA: Nye versjoner øverste, gammel nederst. FOTO: Porsche
PANAMERA: Nye versjoner øverste, gammel nederst. FOTO: Porsche

Lengre, bredere og høyere

Nye Panamera er både lengre, bredere og høyere enn forgjengeren. De oppgitte tallene er 5,049 mm (+34 mm) lang, 1,937 mm (+6 mm) bred og 1,423 mm (+5 mm) høy. Større altså, til tross for at den ser mindre voldsom ut enn forgjengeren.

Men voldsom er den. I hvert fall i form av ytelser. De råeste versjonene lanserer først og er ventet til Norge tidlige i november. Panamera Turbo har en ny 4,0-liters biturbo V8. Forgjengeren hadde en 4,8-liters biturbo. Til tross for mindre volum enn forgjengeren, så yter den nye Turbo-versjonen 550 hk (ved 5750 omdreininger)  og 770 Nm (mellom 1960 og 4500 omdreininger) - 30 hk og 70 Nm mer enn forgjengeren. Med Sport Chrono-pakke skal den greie 0-100 km/t på 3,6 sekunder.

Den nye Turbo-versjonen imponerte med ytelsene da den ble testet på racerbanen Nürburgring. På banens beryktede, 20,832 kilometer lange Nordschleife, skal Turbo-en ha blitt klokket inn på 7,38 minutter. Det er like raskt som en GT3 997, ifølge Porsche. Ikke dårlig for en 1995 kilo tung luksussedan. Panamera Turbo vil koste fra 2 206 000 kroner i Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

PANAMERA: Ny versjon øverste, gammel nederst. FOTO: Porsche
PANAMERA: Ny versjon øverste, gammel nederst. FOTO: Porsche

Hybrider senere

Porsche Panamera 4S Diesel produserer 422 hk og har et dreiemoment på 850 Nm ved 1000 - 3250 o/min. 4S Diesel koster fra 1 703 000 kroner i Norge.

4S har en ny 2,9-liters V6-er fra Audi og produserer 440 hk ved 5650-6600 o/min,  og 550 Nm mellom 1750 og 5500 omdreininger. Den er priset til 1 649 000 kroner.

De mest interessante versjonene med dagens norske avgiftssystem som bakteppe, er Panamera som ladbar hybrid. To ladbare versjoner kommer, men ikke før neste år. Porsche holder kortene foreløpig tett til brystet når det gjelder disse versjonene.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Elektrisk versjon? Ikke Panamera, men en mindre, helelektrisk modell er ventet i 2019.

PANAMERA: Ny versjon på de to øverste bildene, gammel nederst. FOTO: Porsche
PANAMERA: Ny versjon på de to øverste bildene, gammel nederst. FOTO: Porsche