Prøvekjørt: Nissan Juke Nismo

SUV-en for deg som tør å velge annerledes

For 350 000 kroner får du en SUV-aktig sportsbil med 200 hesters turbo, som gjør pendlingen litt morsommere.

SPORTS-SUV: Med firehjulsdrift koster Nissan Juke Nismo litt over 400 000 kroner i Norge. Med 2WD koster den 50 000 korner mindre. Da får du en leken liten sak, som ikke setter banerekorder, men som gjør pendlingen litt morsommere.
SPORTS-SUV: Med firehjulsdrift koster Nissan Juke Nismo litt over 400 000 kroner i Norge. Med 2WD koster den 50 000 korner mindre. Da får du en leken liten sak, som ikke setter banerekorder, men som gjør pendlingen litt morsommere.
Sist oppdatert

Da det ble avgjort at Nissan skulle legge en kjapp kompaktbil til menyen sin, var det mange som lurte på hvorfor den SUV-aktige Juke ble valgt. Men da bør vi huske på at dette er en bedrift som ikke lenger er så nøye med tradisjonelle former, og i stedet gjerne bruker deler av en SUV sauset samme med en kompaktbil og en dæsj småbil.

Så selv om Juke er en blanding av moter og femdørs funksjonalitet, er den også den bilen som har en passende størrelse og pris dersom man skal legge til litt fart. Og dermed ble det slik; her kommer en kjapp og prisgunstig Juke, vær så god. Alt de trengte var noen som kunne gjøre jobben.

Og det er her Nismo - forkortelse av Nissan Motorsport - kom inn. Ingeniørene har spritet opp Nissan-biler siden 1960-tallet, og skrudd magi inn i ulike racerbiler brukt på baner fra Japan til Le Mans. I Tokyo betraktes kreasjonene deres som kultobjekter.

Andre steder i verden er det mer sannsynlig at du i stedet har kjørt disse bilene med tomlene dine plassert på kontrollen til et videospill. Inntil nå. Juke Nismo er en bil som absolutt passer inn både i Europa og USA og andre steder i verden. Den er en vennligere versjon enn vanvittige Nissan Juke-R.

Nismos team i England har faktisk også vært med på jobben, og den vil produseres i Sunderland parallelt med normalversjonen.

Dette er den første av en rekke spreke biler som får Nismo-striper. Ideen er å ta eksisterende modeller og gjøre dem litt hvassere, omtrent som Ford gjør med Fiesta ST eller VW med Golf GTI.

SNILLERE: Nissan Juke Nismo er en tammere, billigere og langt mer tilgjengelig Juke-variant enn den langt heftigere og og svært dyre Juke-R (t.h.). FOTO: Nissan
SNILLERE: Nissan Juke Nismo er en tammere, billigere og langt mer tilgjengelig Juke-variant enn den langt heftigere og og svært dyre Juke-R (t.h.). FOTO: Nissan

Avgjort kraftigere

Men det er ikke bare snakk om noen striper og krefter. Karosseridelene er ikke bare pynt: Aerodynamikken er funksjonell, og reduserer løft og gir mer marktrykk.

Sidespeilene er røde, og de 18-tommers felgene er svarte, og med litt bredere dekk enn vanlig. Og rattet er kledd med Alcantara, og det samme er de bedre utformede setene (som føles helt supre).

Andre Nismo-justeringer er som følger: Rød startknapp, røde og svarte instrumenter, rød og svart søm, og en rød markering på toppen av rattet for bedre kontroll over svingvinkel.

Fjæringene og demperne er 10 prosent stivere, og stabilisatorstagene er strammet inn noen hakk. Og bilen leverer 200 hester fra en 1,6-liters turbo bensinmotor mot 190 i bensinversjonen uten Nismo-merket. Dreiemomentet er opp fra 240 Nm til 250 Nm.

Og selv om ingenting av dette endrer Juke fullstendig, er det nok til at den føles fet.

Den krenger ikke for mye, den har akkurat nok krefter til at du merker det, og en frisk følelse av moment i rattet uten at den vingler.

Og selv om eksosen ikke akkurat er røff, låter den avgjort kraftigere - særlig når siderutene er nede. Den er en leken liten sak. Og selv om den ikke setter banerekorder, gjør den pendlingen litt morsommere.

Røffere RS-versjon

FØRSTEMANN: Dette er Nismos første skikkelige satsing i det meste av Europa, og det er et pent stykke arbeid. FOTO: Nissan
FØRSTEMANN: Dette er Nismos første skikkelige satsing i det meste av Europa, og det er et pent stykke arbeid. FOTO: Nissan

Perfekt er den ikke. Bremsene kunne ha bitt litt mer. Motoren kunne hatt en mer snerrende lyd for å skille den fra den mer kjedelige normalversjonen. Rattet kan ikke lengdejusteres.

Og selv om den elektriske styringen har fått litt ekstra motstand, kunne den godt ha vært litt mer kontant.

Men mye kan skje: Vi kjørte nemlig også en prototype av en mye mer spennende versjon som kanskje vil bli en fremtidig og enda røffere RS-versjon. Vi måtte gjette oss til de fleste detaljene, men den føltes mye hardere og mer aggressiv, med krefter på omkring 245 hk. Så kanskje de har et ess i ermet.

Det finnes også en firehjulsdrevet versjon, men Nissan hadde den ikke med til lanseringen. Den får et momentstyringssystem som skal få den renere gjennom svingene, samt en mer avansert fjæring bak i stedet for den mer normale torsjonsbjelken i 2WD-versjonen.

Alt dette lyder lovende, og vil kunne legge Juke nærmere biler som den firehjulsdrevne VW Golf R, for en betraktelig rimeligere penge.

Dessverre finnes den bare med en CVT-girkasse, noe som kan bli ødeleggende for bilen, siden vi har dårlige erfaringer med denne kassa i en standard Juke. Vi håper at vi tar feil, så vent noen måneder inntil vi faktisk har fått prøvekjørt den.

Gode ting kan skje

Men nå er det altså forhjulsdrift som gjelder. Dette er også Nismos første skikkelige satsing i det meste av Europa, og det er et pent stykke arbeid.

ALARM: Rød søm, rød startknapp og rød stripe oppe på rattet. FOTO: Nissan
ALARM: Rød søm, rød startknapp og rød stripe oppe på rattet. FOTO: Nissan

Du får følelsen av at denne bilen er lagd av folk som elsker bilkjøring, og kan et par saker og ting om oppførsel og veiegenskaper. Bilen har tilstrekkelig med godt utførte mekaniske endringer til å gi den substans, og nok styling til å gi et visuelt inntrykk.

TURBOTRYKK: Lanseringsbilen var utstyrt med iPad Mini. FOTO: Nissan
TURBOTRYKK: Lanseringsbilen var utstyrt med iPad Mini. FOTO: Nissan

Og det kommer mer. Noen av lanseringsbilene var utstyrt med iPad minier. De var programmert med en app (fremdeles under utvikling) som «snakker» til hjernen i bilen, og deretter viser masser av spennende informasjon om turbotrykk og g-krefter og masse andre ting som du egentlig ikke trenger å vite.

Og så er det prisen. Juke Nismo koster deg fra 348 800 kroner, som dekker det meste bortsett fra noen racing-striper. Det betyr GPS med et nytt system som også har litt Google-tilkobling, pluss ryggekamera og nøkkelfri starting. Og ser man dette sammenlignet med en vanlig Juke med ekstrautstyr, er prisen slett ikke ille.

På samme dag som vi kjørte denne, viste Nissan også fram en 370 Z Nismo, som også kommer nå. Dersom de kan sprite opp Nissan 370 Z uten å øke utsalgsprisen for mye, kan de vært inne på noe.

Kanskje vi en dag kan se på Nismoer på samme måte som vi ser på raske Forder eller Honda Type R. Det tar nok tid. Men med Nismo kan gode ting skje.

Tekniske data Nissan Juke Nismo

Motor:1598 ccm, 4 syl

Drift: Forhjulsdrift

TA PLASS: Faste og klemmende, men likevel komfortable. Like bra som i noen superbiler. FOTO: Nissan
TA PLASS: Faste og klemmende, men likevel komfortable. Like bra som i noen superbiler. FOTO: Nissan

Hk: 200

Dreiemoment: 250 Nm

Forbruk: 0,69 l/mil

CO2-utslipp: 159 g/km

0-100: 7,8 sek

Toppfart: 215 km/t

Vekt:1441 kg

Priser

1.6 200 hk 4x2 Bensin: 348 800 kroner

1.6 200 hk M-CVT 4x4 Bensin: 401 800 kroner

DOMMEN: Nismos første skikkelige lansering i Europa. Men vi mistenker at planen er å lage enda raskere versjoner senere.

RIVALEN: Mini Countryman John Cooper Works. Akkurat som Juke, er denne litt sprø. Begge har ca. 200 hk, men Juke er billigere og gir mer for pengene.

Les også:

Nå får du kanskje råd til Mercedes-SUV

FET: Selv om Nismo-pakka ikke endrer Juke fullstendig, er det nok til at den føles fet. FOTO: Nissan
FET: Selv om Nismo-pakka ikke endrer Juke fullstendig, er det nok til at den føles fet. FOTO: Nissan

BMW-SUV-en skal bruke 0,38 liter på mila

Slik blir nye Jeep Cherokee

Ny Suzuki-SUV på trappene

Denne saken ble første gang publisert 28/08 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også