Jaguar F-Pace Lumma CLR F
Jaguar med kvasse klør
Tuneren Lumma har lagt vantene på design-SUV-en Jaguar F-Pace. Resultatet er mildt sagt heftig.
Jaguar F-Pace kom nylig til landet, og vi kan vel si det slik at oppmerksomheten design-SUV-en har fått er vel fortjent. Jaguar F-Pace ser rett og slett skikkelig bra ut!
Men så er det en gang slik at ikke alle nøyer seg med det originale. Det handler om å skille seg ut i mengden. Foredle og forbedre, og ikke minst følelsen av å ha noe ikke alle andre har.
For slik er det ofte med biler. De ser fantastiske ut en kort periode etter de blir lansert, men plutselig blir øyet vant og vips så er ikke bilene så tøffe som de en gang var.
Det er her tunerne kommer på banen, og i dette tilfellet er det Lumma Design som vekker oppsikt. Den tyske tuneren har et hav av barske modeller fra BMW, Audi, Mercedes, Porsche og Range Rover på samvittigheten, og nå har de altså lagt vantene på Jaguar F-Pace.
Artikkelen fortsetter under bildet.
24-tommere og 480 hk
Ved siden av en mildt sagt heftig stylingpakke med nye fangere, sideskjørt, skjermbreddere, panser og diffusor, har Lumma tatt tak i en hel del ikke-visuelle ting. Som for eksempel motoren.
Den kompressormatede treliters V6-eren under panseret yter 380 hestekrefter originalt. Men etter massasje-runde i motoravdelingen hos Lumma, pumper den nå ut hele 480 hestekrefter.
Kreftene plantes i asfalten ved hjelp av hjul med 24-toms smidde aluminiumsfelger og dekk i dimensjonen 285/35R24 foran og - hold deg fast - 355/25R24 bak. Antagelig ikke en drømmekombinasjon for hopp og sprett på norske, telehivsprengte riksveier, men hva gjør nå det så lenge det ser tøft ut. Og DET gjør det!
Interiøret har fått være i fred, men Lumma forsikrer potensielle kjøpere om at det kun er fantasien som setter grenser. Her tilbys skreddersøm, og alle flater trekkes om i det fineste skinn og alcantara. Og skulle du ikke like de originale panelene i interiøret, bytter Lumma ut disse med paneler i aluminium, karbonfiber eller på typisk Jaguar-vis - tre.
Denne saken ble første gang publisert 19/09 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.