Bruktbil eller ny bil?
Så mye kan du spare på å kjøpe nyere bruktbil
Fire år gammel bruktbil, eller en splitter ny modell? Kalkulatoren sier brukt, men det er ikke hele svaret.
Mye handler om økonomi når du skal kjøpe bil. Etter bolig, er bilkjøp et av de tyngste økonomiske løftene du gjør. En ting er hva det koster å kjøpe bilen, en helt annen hva det koster å eie den. Ifølge 2013-tallene fra Opplysningsrådene for Veitrafikken (OFV), koster en vanlig familiebil deg ca. 100 000 kroner i året (pris 375 000 kroner, 6 års eiertid, 20 000 km per år).
Mens vi maser mye med drivstoffpriser og forsikringsselskap, viser tallene fra OFV at drivstoff bare utgjør ca. 15 % av kostnadene og forsikring ca. 10 % (bil til 375 000 kroner som kjøres 15 000 km per år). Det er avskrivningene og rentekostnadene som gjør de største innhuggene i lommeboka med henholdsvis 37,5 % og 15,6 %.
Det er de to sistnevnte vi undersøker i denne artikkelen. Vi tar utgangspunkt i at valget står mellom å kjøpe en ny bil i 2014 og eie den i fire år, eller kjøpe en tilsvarende 2010-modell som bruktbil og eie i fire år.
Hva med verditapet?
Den største og mest uoversiktlige kostnaden er verditapet - det du selger bilen for etter noen år, i forhold til hva du ga for den da du kjøpte den. Problemet med verditap er at det handler om noe som du først vet svaret på en gang i fremtiden. Derfor blir fastsettelse av verditap mer eller mindre kvalifisert gjetning.
Vi har undersøkt det antatte verditapet for 20 av de mest populære bilene fra 2010. Vi har samlet bruktpriser fra nett og sammenholdt disse med priser for samme modell ifølge Rødboka, som baserer sine verdiansettelser på reelle salg hos bilforhandlere. Ut fra disse to verdiene har vi satt en gjennomsnittlig bruktbilpris for 2010-modellen.
Verditapet for denne modellen er brukt som basis for å estimere verditapet for tilsvarende 2014-modell og for hva den brukte 2010-modellen vil ha tapt seg i 2018. Det er et regnestykke med mange usikkerhetsmomenter, men vi mener at vårt tallmateriale i det minste gir en god pekepinn.
Gunstig, selv med tre store reparasjoner
For å beregne rentekostnaden, har vi brukt rentefoten fra OFVs 2013-tall på 6,75 %. Denne er en snittvurdering ut fra ulike låne- og investeringsvilkår per januar 2013. Her kan ulike utgangspunkt og betingelser gi store utslag for den enkelte bileier. Hva du betaler for bilen og det du selger den for har stor innvirkning på rentekostnaden, siden beregningen gjøres med grunnlag i gjennomsnittet av antatt kjøps- og salgspris.
Du skal ikke være mattegeni for å skjønne at det med utgangspunkt i pris og verditap/renter alltid vil lønne seg å kjøpe brukt. I denne saken har vi ikke tatt hensyn til hva garantitid for nybil og antatt høyere reparasjonskostnader for en bruktbil vil utgjøre. Vi har undersøkt det i 2013 og 2011. Der viste deg seg at selv med tre store reparasjoner på bruktbilen, fortsatt ville lønne seg med brukt.
Det har også foregått en teknisk utvikling og flere modeller er helt nye siden 2010. Det gjør at vi i våre vurderinger ikke alltid synes det er smart å velge bruktbil, selv om det er billigere.
Vi har sjekket 20 populære modeller
Mercedes-Benz E-klasse
E-klasse fikk en merkbar facelift i 2013, men det er etter vår mening ikke nok til å forsvare en ganske betydelig rabatt for å kjøpe en brukt utgave fra 2010. I forhold til listepris med en fornuftig utstyrspakke er verditapet blant de høyeste av bilene vi har sjekket. Det kan ha sammenheng med at en betydelig bruktimport presser prisene på nyere bruktbiler.
MB E220 CDI T Elegance Auto 2014 |
MB E220 CDI T Auto 2010 |
Du sparer |
|
Pris |
654 000 |
365 000 |
289 000 |
Avskriving og renter per år: |
124 000 |
68 000 |
56 000 |
Ford S-Max
Stor familiebil til hyggelig pris heter Ford S-Max, og skal du ha en fullblods familiefrakter er S-Max det beste valget. Bilene i vårt utvalg har holdt seg godt i verdi og i likhet med Mondeo er nybilprisen på S-Max hyggelig.
Også her venter vi på en ny modell og vil du ha stor familiebil nå, anbefaler vi deg å finne en pent brukt S-Max.
Ford S-Max 2,0 TDCI 140 hk Titanium 2014 |
Ford S-Max 2,0 TDCI 140 hk Titanium 2010 |
Du sparer |
|
Pris |
383 000 |
274 000 |
119 000 |
Avskriving og renter per år: |
68 000 |
46 000 |
22 000 |
Volvo V70
Det er blitt ganske mye dyrere å kjøpe basisutgaven av Volvo V70 med 1,6-liters diesel siden 2010. Riktignok har bilen vært gjennom en facelift, men de grunnleggende egenskapene er de samme.
Når prisforskjellen er såpass stor som her, blir også de årlige kostnadsforskjellene betydelige. Da virker en brukt V70 til rundt 235 000 som et veldig fornuftig kjøp.
Volvo V70 D2 Summum 2014 |
Volvo V70 1,6 Drive 2010 |
Du sparer |
|
Pris: |
450 000 |
235 000 |
215 000 |
Avskriving og renter per år: |
81 000 |
40 000 |
41 000 |
Volvo XC60
Volvo XC60 er en bil vi liker godt, der den fremstår som den mest fornuftige - om ikke mest spennende - av de mindre premium-SUV-ene.
Siden det er svært lite forskjell i egenskaper og teknikk mellom dagens modell og 2010-modellen, mens besparelsene er store ville vi gått for en brukt XC60. Tallene viser nemlig store kostnads-forskjeller på nye og brukt Volvo XC60.
Volvo XC60 D4 2,4D Summum 2014* |
Volvo XC60 D4 2,4D Summum 2010* |
Du sparer |
|
Pris: |
637 000 |
400 000 |
237 000 |
Avskriving og renter per år: |
110 000 |
65 000 |
45 000 |
* Begge modellene med automat, AWD og 163 hk
BMW X5
Mens den forrige BMW X5 var en av våre favoritter blant luksus-SUV-ene, synes vi den nye versjonen er mer midt på treet. Nå er det vel også slik at det å kjøpe en ny versjon til over en million er få forunt, og at de 600 000 du må ut med får en bra utgave av de gamle, er overkommelig for flere.
Når vi liker den gamle bilen best og kostnadsnivået er på to forskjellige planeter blir det enkelt å velge
BMW X5 xDrive 30d 2014 |
BMW X5 xDrive 30d 2010 |
Du sparer |
|
Pris: |
1 006 000 |
600 000 |
406 000 |
Avskriving og renter per år: |
185 000 |
104 000 |
81 000 |
Toyota RAV4
For noen år siden ble det spådd at kompakt-SUV med diesel ville være en av de biltypene som holdt seg best i verdi. Kjøpte du en RAV4 i 2010 stemmer det bra ifølge våre tall. Tidligere i år lanserte Toyota en rimelig utgave av den nye RAV4 som kom i 2013. Dermed blir prisforskjellen til den gamle 2010-modellen relativt liten.
Av de 20 bilene vi ser på her, er det hos RAV4 forskjellen i egenskaper mellom ny og gammel modell er størst. Derfor anbefaler vi deg å kjøpe ny RAV4 om pengesekken tillater. Den nye RAV4 er større og langt bedre å kjøre enn forgjengeren.
Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD Active 2014 |
Toyota RAV4 2,2 D-4D 4WD Executive 2010 |
Du sparer |
|
Pris: |
355 000 |
284 000 |
71 000 |
Avskrivning og renter per år: |
58 000 |
44 000 |
14 000 |
VW Tiguan
VWs kompakt-SUV Tiguan trekker på årene. I Norge er det versjonen med 4WD og 2,0-liters diesel som har dominert markedet fullstendig. Det er relativt stor avstand i prisene mellom en fire år gammel bil og en ny utgave, samtidig som det har skjedd lite med egenskapene. Kombinert med velprøvd teknikk synes vi det virker mest fornuftig å kjøpe Tiguan som brukt.
VW Tiguan 2,0 TDI BMT Exclusive DSG 2014* |
VW Tiguan 2,0 TDI Auto 2010* |
Du sparer |
|
Pris: |
444 000 |
301 000 |
143 000 |
Avskrivning og renter per år: |
73 000 |
46 000 |
27 000 |
* Begge med 140 hk og firehjulsdrift
Mitsubishi Outlander
Da den nye Outlander kom høsten 2012 overrasket den alle med å være betydelig rimeligere enn den utgåtte modellen. Inkludert bilkjøpere som nylig hadde kjøpt Outlander og forhandlere som hadde tatt biler i innbytte. Eksempel: Vår 2010-modell kostet ny 75 000 kroner mer enn 2014-utgaven ¿
Nå har prisbildet satt seg og prisforskjellen er mer normal. Har du råd til å kjøpe den nye versjonen, gjør det. Det er en langt mer moderne bil enn forgjengeren, og kjennes på alle områder.
Mitsubishi Outlander Instyle+ 2,2 150 DiD 2014* |
Mitsubishi Outlander Instyle 2,2 DiD 156 2010* |
Du sparer |
|
Pris: |
445 000 |
331 000 |
114 000 |
Avskrivning og renter per år: |
78 000 |
55 000 |
23 000 |
* Begge med automatgir
Audi A4
Ifølge tyske Dekra er Audi A4 som kom i 2008 et av de sikreste bruktbilkjøpene med tanke på feil og mangler. Ifølge våre tall er verditapet middels, men vi begynner også å ta hensyn til at biler av denne type er individuelt utstyrt. Vi har priset inn det vanligste ekstrautstyret i våre ny- og bruktbileksempler.
A4 har hatt en facelift (2012) og fått en del nye motorvarianter, mens den populære 120 hk dieselen vi har brukt i våre eksempler, er den samme. Vi hadde gått for en brukt A4.
Audi A4 Avant 2,0 TDI 120 2014 |
Audi A4 Avant 2,0 TDI 120 2010 |
Du sparer |
|
Pris: |
412 000 |
256 000 |
156 000 |
Avskrivning og renter per år: |
73 000 |
43 000 |
30 000 |
Skoda Octavia
For noen år siden ble brukt Skoda Octavia regnet som et kupp, siden du fikk en bra bil til en billig penge. Det har endret seg, siden bilen er blitt enda bedre og mange har fått øynene opp for Skoda. Dermed er ikke verditapet så stort og for 4x4-versjonen vi har kikket på er det spesielt gunstig.
Den nye modellen som kom høsten 2013 er langt mer moderne, men prisen for den gamle er fristende. Her er det uavgjort mellom nytt og brukt. Den nye Skoda Octavia har flotte egenskaper, men det koster mye å kjøpe nytt.
Skoda Octavia 1,6 TDI 4x4 Elegance Stv 2014 |
Skoda Octavia 4x4 105 stv 2010 |
Du sparer |
|
Pris: |
315 000 |
207 000 |
108 000 |
Avskrivning og renter per år: |
53 000 |
32 000 |
21 000 |
Toyota Avensis
Enten du velger 2010- eller 2014-utgave av Toyota Avensis er det i bunn og grunn samme bil, på tross av en mindre facelift i 2012.
Ifølge våre tall er dette en av bilene som taper seg minst i verdi, noe som gir en litt høyere bruktbilpris enn andre familiestasjonsvogner. Noe du i våre regnestykker også tar med deg som en fordel videre som bruktbilkjøper.
Toyota Avensis InBusiness 2,0 D-4D 2014* |
Toyota Avensis 2,0 4-D4 2010* |
Du sparer |
|
Pris: |
349 000 |
224 000 |
125 000 |
Avskrivning og renter per år: |
57 000 |
34 000 |
23 000 |
* Begge stasjonsvogn, Advance-nivå
Toyota Prius
Da Toyota Auris kom som hybridversjon, forsvant en del av interessen rundt den rene hybridmodellen Prius. Vi er fortsatt på samme generasjon i 2010 og 2014, med en liten facelift fra 2012-modell.
Med en ny, mer teknisk avansert Prius på horisonten for 2015 er valget enkelt: Skal du ha Toyota Prius, kjøp brukt.
Toyota Prius Executive 2014 |
Toyota Prius Executive 2010 |
Du sparer |
|
Pris: |
314 000 |
189 000 |
125 000 |
Avskrivning og renter per år: |
57 000 |
33 000 |
24 000 |
VW Passat
VW har allerede vist bilder av sin nye Passat, som har verdenspremiere i løpet av høsten. Dermed gjelder vår «vent og se» anbefaling på samme måte som for Mondeo, med unntak av at prisen for 2010-modell allerede er ganske gunstig og prisforskjellen stor til nybilpris. Vi ville i alle fall ikke kjøpt ny Passat til 345 000 kroner nå.
VW Passat 11,6 TDi BMT Business 2014* |
VW Passat 1,6 TDI 2010* |
Du sparer |
|
Pris: |
345 000 |
194 000 |
151 000 |
Avskrivning og renter per år: |
62 000 |
33 000 |
29 000 |
* Begge stasjonsvogn
Ford Mondeo
Det er ikke lenge til den nye Ford Mondeo debuterer her i Norge. Det tar Ford konsekvensen av og tilbyr gunstige pris/utstyrsversjoner på utgående modell. Også her er 2014-modell grunnleggende lik 2010-modellen, med unntak av at den gamle toliters dieselmotoren på 115 hk er byttet ut med en mer moderne 1,6-liter med tilsvarende ytelser.
Med tanke på at et modellskift påvirker tilbud og både ny- og bruktpris positivt for bilkjøperne, vil vi anbefale å sette Mondeo-kjøp på vent til ny versjon er lansert.
Ford Mondeo 1,6 TDCI Titanium 2014* |
Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2010* |
Du sparer |
|
Pris: |
297 000 |
207 000 |
90 000 |
Avskrivning og renter per år: |
52 000 |
34 000 |
18 000 |
* Begge stasjonsvogn
Ford Focus
Denne modellen er blant våre favoritter både som ny og brukt. Her er det to ulike generasjoner vi snakker om, der den nye er en langt mer moderne bil med blant annet bedre sikkerhetsutstyr. Sammen med den flotte nye bensinturbomotoren taler det til nybilens fordel.
For den brukte er det først og fremst pris- og kostnadsfordelen som spiller inn. 1,6-liters diesel er nøysom, men ikke spesielt harmonisk.
Ford Focus 1,0T 125 Titanium 5-dørs 2014 |
Ford Focus 1,6 TDCI 90/110 5-dørs 2010 |
Du sparer |
|
Pris: |
256 000 |
155 000 |
101 000 |
Avskrivning og renter per år: |
48 000 |
27 000 |
21 000 |
Volvo V50 og V60
Volvo V50 er en av de bilene som har tapt seg mest i verdi, ifølge våre tall. Siden den nye Volvo V60 er en helt annen bil, er det vanskelig å videreføre verditapet fra V50 til denne. Men en stikkprøve på tre år gamle V60 antyder at verditapet ikke er helt ulikt.
Siden V50 er relativt billig som brukt, får du et langt gunstigere regnestykke enn for Volvo V60. Men vær klar over at det dreier seg om to vidt forskjellige generasjoner av biler.
Volvo V60 D2 2014 |
Volvo V50 1,6D Drive 2010 |
Du sparer |
|
Pris: |
363 000 |
176 000 |
187 000 |
Avskrivning og renter per år: |
68 000 |
31 000 |
37 000 |
Toyota Auris
Vi har sett på hybridmodellen, den klart mest populære Auris-modellen som nybil. I 2010 ble det solgt langt færre hybridversjoner, noe som har gitt et prispress i markedet og lavt verditap.
Tar du med i betraktningen at den nye Auris-modellen som kom i 2013 er en langt mer attraktiv bil enn forgjengeren, er det ingen dum idé å kjøpe seg en ny utgave - på tross av de ekstra kostnadene.
Toyota Auris Hybrid Executive 2014 |
Toyota Auris Hybrid 2010 |
Du sparer |
|
Pris: |
285 000 |
188 000 |
97 000 |
Avskrivning og renter per år: |
47 000 |
29 000 |
18 000 |
VW Golf
Så langt i år er det 1,4-liters bensinturbomotor på 140 hk som selger best i VW Golf. Det er etter vår mening også den mest attraktive modellvarianten.
I 2010 var det dieselfest i Norge, men det finnes fortsatt et lite antall biler med 122 hk bensinturbo. Det er stor forskjell på den helt nye VW Golf som kom høsten 2012 og forrige generasjon, men det gjenspeiler seg også i prisen.
VW Golf 1,4 TSI 140 Highline DSG 2014 |
VW Golf 1,4 TSI 122 2010 |
Du sparer |
|
Pris: |
323 000 |
165 000 |
158 000 |
Avskrivning og renter per år: |
58 000 |
28 000 |
30 000 |
Nissan Qashqai
Den praktiske crossovermodellen fra Nissan er populær i Norge, med godt utvalg som bruktbil og lavt verditap. Våren 2014 kom Qashqai i helt ny versjon, med bedre egenskaper og bredere motorutvalg (ny 1,2 bensinturbo).
Ja, du sparer fortsatt penger på å kjøpe den forrige utgaven som brukt, men den nye er så mye bedre at det oppveier de økonomiske forskjellene.
Nissan Qashqai 1,5 DCI Acenta 2014 |
Nissan Qashqai 1,5 DCI 2010 |
Du sparer |
|
Pris: |
273 000 |
192 000 |
81 000 |
Avskrivning og renter per år: |
44 000 |
29 000 |
15 000 |
VW Polo
Siden småbiler ikke er så dyre, blir utslagene i kroner og øre relativt små. Likevel er det gode prosentvise besparelser på å kjøpe brukt VW Polo.
Imidlertid får du nå ny Polo i faceliftversjon og med moderne bensinturbomotor. Kjøper du brukt er det stort sett dieselmotor som gjelder.
VW Polo 1,2 TSI 90 2014 |
VW Polo 1,2 TDI 75 2010 |
Du sparer |
|
Pris: |
196 000 |
132 000 |
64 000 |
Avskrivning og renter per år: |
34 000 |
22 000 |
12 000 |
Les også:
Snart ser du disse bilene overalt
Vi har sjekket ut Volvos nye stor-SUV
Denne saken ble første gang publisert 02/09 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.