BMW 2-serie Active Tourer:
BMW tar en Mercedes
Ikke bare ligner den nye BMW 2-serie Active Tourer på en Mercedes B-klasse. Den har også forhjulsdrift.
Mange BMW-fanatikere river seg nok i håret akkurat nå. En BMW med forhjulsdrift? Katastrofe, vil nok mange si. Den kan da ikke ha kjøreegenskaper en BMW verdig, vil de antagelig fortsette.
Vi tipper BMW har grei kontroll. De ville neppe sluppet en bil uten kjøredynamikken vi har blitt bortskjemt med gjennom lang rekke bakhjulsdrevne bilmodeller. Ifølge BMW skal det avanserte forhjulsdrift-systemet "levere førerengasjement som man forventer av merkets modeller".
Vi skal i hvert fall gi bilen en sjanse før vi finner fram pisken.
Tar en Mercedes
Mercedes var tro mot bakhjulsdrift helt fram til første A-klasse som ble lansert første gang sent på 90-tallet. Deretter fulgte B-klasse, også den med forhjulsdrift. Og nå følger altså BMW etter med en bil med nær sagt identiske ytre mål, og som i tillegg ser ganske lik ut som B-klasse. Vi snakker om en høyreist bil i kompaktklasse-størrelse - med forhjulsdrift.
Grunnen er enkel: I en forholdsvis liten og praktisk bil som 2-serie Active Tourer, der den innvendige plassen veier tungt, sier det seg selv at det er lønnsomt å droppe akselen mellom girkasse og bakaksel. Løsningen er vesentlig mer plasseffektiv.
2-serie Active Tourer er 434 cm lang, 180 cm bred og 155 cm høy. Den er med andre ord ganske så kompakt. Likevel har den en akselavstand på hele 267 cm. Lang akselavstand og god takhøyde er kjente virkemidler for å oppnå gode plassforhold innvendig. Og ifølge BMW skal bilen ha et svært praktisk interiør.
Justerbart baksete
2-serie Active Tourer virker godt gjennomtenkt. Det fremre passasjersetet kan foldes ned, så de lange Ikea-pakkene enkelt sklir inn. Baksetet kan både felles ned og justeres i lengderetningen. Dermed kan du velge om du vil prioritere bakseteplass eller bagasjeromsplass. Bakseteryggen har 40:20:40 deling.
Oppgitt bagasjeromsvolum er solide 468 liter, og det øker til 1510 liter dersom seteryggene legges ned. Stor bagasjeromsluke skal dessuten gjøre innlastingen til en lek.
Tresylindrede motorer
Bilprodusentene er ikke i mål med downsize-trenden, og 2-serie er ikke et unntak. Kommende 218i har en 1,5-liters bensinturbomotor på 136 hestekrefter og et solid dreiemoment (slagvolumet tatt i betraktning) på 220 Newtonmeter. At fullt dreiemoment er tilgjengelig allerede ved 1250 o/min vitner om en meget fleksibel kraftutvikling. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,49 liter per mil, med et CO2-utslipp på 115 g/km.
Enda lavere CO2-utslipp har 218d Active Tourer. Den firesylindrede tolitersdieselen med 150 hestekrefter og 330 Newtonmeter slipper kun ut 109 g/km ved blandet kjøring, og skal ifølge BMW være sterk nok til å gi bilen en 0-100 km/-tid på 8,9 sekunder. Forbruket er oppgitt til beskjedne 0,41 liter per mil ved blandet kjøring.
Enda mer hissig er nok 225i med toliters bensinturbo og 231 hestekrefter. Den feier unna 0-100 km/t på 6,8 sekunder.
Men det stopper ikke der. BMW røper at også 216d og 220d (også med xDrive firehjulsdrift) kommer, samt en 220i. To forskjellige automatkasser og en helt ny manuell girkasse skal også være tilgjengelig.
Les også:
Offroaderen som kan booste 4x4-salget
Toyota er best - Tesla klatrer mest
Ser du hva Mercedes har brukt i lyktene?
Denne saken ble første gang publisert 14/02 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.