Mitsubishi Outlander

Derfor kan dette bli en storselger

Trøblete start, men nå kommer Outlander plug-in hybrid snart. Og prisen ser ut til å bli bra.

SNART: Mitsubishi Outlander som plug-in hybrid er ventet til Norge tidlig neste år med en prislapp under 500 000 kroner. FOTO: Mitsubishi
SNART: Mitsubishi Outlander som plug-in hybrid er ventet til Norge tidlig neste år med en prislapp under 500 000 kroner. FOTO: Mitsubishi
Sist oppdatert

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV skulle etter planen vært lansert i høst. Men da et litium-ion-batteri smeltet hos en forhandler og et annet tok fyr i produksjonshallen, stanset Mitsubishi Motors Corp produksjonen av ladbare Outlander. Salget i Japan ble stanset med umiddelbar virkning.

Etter cirka fem måneders produksjonsstans, skal samlebåndet ha startet igjen i august. Dermed kan bilen ventes til Norge tidlig neste år.

Prisen er ikke klar, men den skal ligge under 500 000 kroner.

Det skulle gjøre plug-in Outlander til en potensiell storselger blant hybridene. Hvorfor? Stor SUV med mye plass - kombinert med gode ytelser og lavt forbruk.

Ved utgangen av august var Mitsubishi Outlander Norges sjette mest solgte bil med 2352 solgte eksemplarer, ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken. Den er landets nest mest solgte SUV etter braksuksessen Mazda CX-5.

Firehjulsdrift og elbil

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV er den første ladbare hybriden i denne SUV-klassen. Bilen er utstyrt med en batteripakke for fremdrift på 12 kWh, to elektriske motorer på 60 kW hver (82 hk + 82 hk) og i tillegg en toliters bensinmotor som både kan lade og kjøre bilen direkte.

Outlander Plug-in Hybrid EV kan ifølge Mitsubishi kjøres helelektrisk i rundt 55 km - avhengig av kjøremønster, vær- og føreforhold). Bilen drives da av to elektriske motorer, en for forhjulene og en for bakhjulene, som får strøm fra litium-ion-batteripakken. Her har man firehjulsdrift tilgjengelig ved behov.

 

FØRST: Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV er den første ladbare hybriden i den kompakte SUV-klassen. FOTO: Mitsubishi
FØRST: Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV er den første ladbare hybriden i den kompakte SUV-klassen. FOTO: Mitsubishi

Bilen går over til å bli serie-hybrid når den starter bensinmotoren og den virker som generator for å lade fremdriftsbatteriet. Den setter i gang automatisk enten når batteripakken trenger lading eller ved kraftig akselerasjon.

Ved vanlig kjøring er forbruket oppgitt til 0,61 liter per mil, med et CO2-utslipp på 49 g/km. Når bilen lades via strømnettet skal det ta cirka fire timer fra utladet til full kapasitet.

Les også:

SUV-test: Mitsubishi Outlander mot Honda CR-V og Mazda CX-5

Billigere Lexus-SUV kommer

Nå blir BMWs store SUV klimasnil

Her er Jaguar-SUV-en

Denne saken ble første gang publisert 26/09 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også