Oppgitt drivstofforbruk
Smarte metoder gir uriktige forbrukstall
Gjør bilene grønnere enn de faktisk er.
En ny rapport hevder at bilprodusentene bruker smutthull og kreative testmetoder for å få ned forbruk og CO2-utslipp på bilene. EU har engasjert tre uavhengige testorganisasjoner for å sammenligne det faktiske forbruket på bilene og det bilprodusentene oppgir.
Resultatet av undersøkelsen viser at det gjennomsnittlig CO2-utslipp har gått ned fra 167,2 g/km i 2002 til 140,4 g/km i 2010 - en nedgang på 26,8 g/km. Men ifølge rapporten fra de uavhengige organisasjonene skyldes en tredjedel av nedgangen smarte testmetoder, snarere enn nyvinninger.
Så mye som 9,1 g/km i snitt skyldes det som kan lett kan karakteriseres som smutthull og kreative testmetoder. Vi Menn Bil TopGear tester årlig rundt 100 nye bilmodeller. Våre målinger viser at bilene sjeldent har like lavt forbruk som oppgitt fra produsentens side.
Innen 2016 skal EU gjøre endringer for å få bukt med de kreative testmetodene. Parallelt tar EU fram en global testmetode kalt WLTP.
Målet med satsingen er å senke det gjennomsnittlige CO2-utslippet til 95 g/km i 2020.
Slik måler vi forbruk
Dette er oppgitt forbruk
Alle biler solgt i Norge skal ha et oppgitt forbruk. Dette måles i en såkalt EU-syklustest som forgår innendørs på rullende landevei, med data om luft- og rullemotstand som parameter. Det er nøye fastsatt hvor fort bilen skal akselerere, hvor lenge den skal holde ulike hastigheter, hvor høy temperaturen i testlokalet skal være osv. Elektronikk som radio og klimaanlegg er avslått. Siden prosedyren er kjent, er det fullt mulig for en bilprodusent å optimalisere en bil for EU-forbrukstesten, for eksempel gjennom å tilpasse girutvekslingen best mulig for de ulike fartsområdene.
Det betyr ikke alltid at bilen er best mulig tilpasset norske fartsforhold. For eksempel har mange nye biler et sjettegir med så høy utveksling at det knapt nok er brukbart ved lovlig landeveiskjøring.
Vi Menn Bil TopGears forbrukstestrunde er 20 mil lang og har etter østlandske forhold mange høydemeter stigning. Det bidrar til at en lettere ser utslag i forbruk. Runden kjøres på normert tid, med et fåtall øvede testsjåfører og så likt som mulig hver eneste gang. Kjørestilen er økonomisk orientert, men ikke langsom.
Før runden starter, fylles tanken helt til randen. Det samme blir gjort når runden er over, før forbruket regnes ut. Testsjåførene bruker mye tid på å forsikre seg om at bilen blir fylt på samme måte hver gang. Ved stort avvik fra forventet resultat kjøres runden én gang til.
Mulige kilder til avvik i tillegg til selve fyllingen er blant annet vær og føre, dekkdimensjon (brede dekk øker forbruket) og kilometerstand (noen testbiler er splitter nye og ikke "innkjørt"). Av plasshensyn har vi ikke tatt med alle disse opplysningene. I noen tilfeller er samme bilmodell kjørt flere ganger gjennom testrunden, og forskjellene i forbruk har generelt sett vært innenfor det Vi Menn Top Gear mener er et naturlig slingringsmonn.
Forbrukstestene viser for øvrig at bilenes kjørecomputer som regel viser lavere forbruk enn det reelle. Normalen er 5-10 prosent avvik, og noen ganger er det større. Bare unntaksvis er computerne helt korrekte.
Små biler med lavt testforbruk (inkl. små MPV-er)
Modell |
Drivstoff |
Oppgitt forbruk |
Testforbruk |
D |
0,34 |
0,4 |
|
D |
0,39 |
0,4 |
|
D |
0,38 |
0,41 |
|
D |
0,43 |
0,41 |
|
D |
0,38 |
0,42 |
|
D |
0,39 |
0,45 |
|
B |
0,42 |
0,45 |
|
D |
0,43 |
0,45 |
|
D |
0,34 |
0,46 |
|
BH |
0,37 |
0,46 |
|
B |
0,43 |
0,47 |
|
D |
0,44 |
0,47 |
|
D |
0,38 |
0,48 |
|
D |
0,4 |
0,48 |
|
D |
0,4 |
0,48 |
B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil
Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon
Kompaktbiler med lavt testforbruk
Modell |
Drivstoff |
Oppgitt forbruk |
Testforbruk |
D |
0,34 |
0,45 |
|
D |
0,42 |
0,46 |
|
D |
0,45 |
0,47 |
|
D |
0,45 |
0,47 |
|
D |
0,38 |
0,48 |
|
D |
0,45 |
0,48 |
|
D |
0,40 |
0,48 |
|
D |
0,38 |
0,5 |
|
D |
0,41 |
0,5 |
|
D |
0,44 |
0,5 |
|
D |
0,39 |
0,51 |
|
D |
0,42 |
0,51 |
|
D |
0,43 |
0,51 |
|
D |
0,45 |
0,51 |
|
BH |
0,4 |
0,52 |
B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil
Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon
Familiebiler med lavt testforbruk (inkl. mellomstore MPV-er)
Modell |
Drivstoff |
Oppgitt forbruk |
Testforbruk |
BMW 320d 163 hk (FG) |
D |
0,41 |
0,47 |
D |
0,44 |
0,47 |
|
D |
0,44 |
0,47 |
|
D |
0,44 |
0,5 |
|
D |
0,43 |
0,51 |
|
D |
0,44 |
0,51 |
|
D |
0,52 |
0,52 |
|
D |
0,52 |
0,52 |
|
D |
0,47 |
0,53 |
|
D |
0,48 |
0,54 |
|
D |
0,45 |
0,55 |
|
D |
0,49 |
0,55 |
|
D |
0,53 |
0,55 |
|
D |
0,41 |
0,55 |
|
D |
0,53 |
0,55 |
B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil
Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon
SUV-er/crossovere med lavt testforbruk (alle størrelser)
Modell |
Drivstoff |
Oppgitt forbruk |
Testforbruk |
D |
0,57 |
0,53 |
|
D |
0,49 |
0,55 |
|
D |
0,56 |
0,55 |
|
D |
0,57 |
0,58 |
|
D |
0,58 |
0,58 |
|
D |
0,49 |
0,59 |
|
D |
0,53 |
0,59 |
|
D |
0,54 |
0,59 |
|
D |
0,52 |
0,6 |
|
D |
0,6 |
0,6 |
|
D |
0,49 |
0,61 |
|
D |
0,59 |
0,61 |
|
D |
0,62 |
0,61 |
|
D |
0,56 |
0,62 |
|
D |
0,55 |
0,63 |
B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil
Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon
Store premiumbiler med lavt testforbruk
Modell |
Drivstoff |
Oppgitt forbruk |
Testforbruk |
D |
0,49 |
0,53 |
|
D |
0,52 |
0,57 |
|
D |
0,52 |
0,58 |
|
D |
0,63 |
0,61 |
|
D |
0,53 |
0,62 |
|
D |
0,56 |
0,63 |
|
D |
0,5 |
0,64 |
|
D |
0,6 |
0,66 |
|
D |
0,58 |
0,67 |
|
D |
0,6 |
0,68 |
B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil
Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon
Les også:
Quiz: Kjenner du igjen bilene: Familiebiler med 4x4?
Sjekk hvilket firehjulstrekk du bør velge
Over 800 nordmenn har bestilt luksusbilen
Denne saken ble første gang publisert 11/02 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.