BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor

Den nye versjonen av BMW 525d med firehjulsdrift beviser at mindre motor ikke betyr dårligere egenskaper.

FORT NOK: Selv om nye BMW 525dAT xDrive mangler to sylindre og en liter sylindervolum, går det mer enn kjapt nok unna. FOTO: Terje Bjørnsen
FORT NOK: Selv om nye BMW 525dAT xDrive mangler to sylindre og en liter sylindervolum, går det mer enn kjapt nok unna. FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

BMW er verdensmestre i «snikoppgradering» av sine modellrekker. Og da mener vi det i positiv forstand. Uten at bilene nødvendigvis kommer i rene faceliftversjoner, glir ny teknikk og løsninger inn uten store fakter.

En av de viktigste Norgesversjonene av BMW 5-serie er nettopp et slikt tilfelle. 525d med xDrive er den rimeligste veien til 5-serie med firehjulsdrift.

Bak 525d-betegnelsen er vi vant til at det skjuler seg en sekssylindret trelitersdiesel. Men det var før BMW startet krympingen av motorvariantene sine, der firesylindrete toliters-motorer erstatter rekkeseksere både på bensin- og dieselfronten.

525d-versjonen er ettertraktet i kombinasjon med firehjulsdriftsystemet xDrive. Populariteten blir neppe mindre siden den firesylindrete motoren slår mer positivt ut i norsk avgiftssystem og dermed i en hyggeligere pris.

Så er spørsmålet om noe av den attraktiviteten forsvinner ut sammen med de to ekstra sylindrene, enten det gjelder ytelser eller andre egenskaper.

Kjøreegenskaper: 6

5-seriens xDrive-versjoner med firehjulsdrift har for alvor kommet på markedet i løpet av 2011 og 2012. Felles for dem alle er fremragende veiegenskaper med den sedvanlige sportslige BMW-følelsen. Og den relativt lette, spreke dieselmotoren i 525dAT xDrive gjør ingenting for å ødelegge inntrykket.

På vinterføre blir kjøregleden enda større med xDrive. Under normale forhold går 60 prosent av kreftene til bakhjulene, noe som gir en upreget bakhjulsdrevet karakter.

Systemet kan variere kraftfordelingen mellom for- og bakhjul, men siden innkoblingen er permanent og fordelingen i utgangspunktet fast, får du svært forutsigbare styre- og svingegenskaper på glatt føre.

Dermed blir 5-serie med xDrive en ytterst underholdende, dynamisk og sikker kjørekamerat på vinterføre. Du kan via Adaptive Drive-systemet justere hvor mye antispinn og stabilitetsprogram skal gripe inn under kjøring, men selv i normalposisjon har du nok kjøreglede kombinert med et komplett sikkerhetsnett.

RENT: Det er ikke mye mikkmakk i BMWs instrumentdesign. Her får du all viktig info uten unødvendig pynt. FOTO: Terje Bjørnsen
RENT: Det er ikke mye mikkmakk i BMWs instrumentdesign. Her får du all viktig info uten unødvendig pynt. FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Det er utrolig hvordan motoringeniørene får tolitere til å fungere utmerket der mer sylindervolum var påkrevet bare for noen år siden. På papiret har ikke den nye firesylindrete motoren noen å frykte i forhold til den gamle sekssylindrete, selv om den gamle treliteren hadde 50 prosent større sylindervolum.

Den nye 525d har effekt på 211 eller 218 hk mot 204 hk for den gamle. Dreiemoment ligger på 450 Nm mellom 1500-2500 o/m kontra 450 Nm fra 1750-2500 o/m for den forrige 525d. Det viser at man kraftmessig ikke behøver å frykte trenden mot mindre motorer.

I samspill med BMWs åttetrinns automatkasse fungerer drivverket nær perfekt. Men samtidig er det ikke tvil om at motorfreaker vil savne lyden og den følelsesmessige nytelsen i en velbalansert rekkesekser. Lekker gange og vakkert lydbilde kan ingen tall eller kurver veie opp for.

Ytelser: 5

Det er interessant å sammenligne BMW 525dAT xDrive med konkurrenter både fra egne rekker og andre merker. Vi kjørte en 2011-modell 525dA med den «gamle» treliters motoren. Selv om det var en 115 kg lettere bil med bakhjulsdrift og sedankarosseri, er den nye tolitersversjonen likevel litt kjappere i de viktigste akselerasjonstestene.

Om du lurer på hvorvidt 5-serie er kjappest som 528i eller 525d er svaret enkelt: Bensinturboen ruler. Den 528iAT xDrive vi testet i vinter bruker 3,9 og 5,0 sekunder med kickdown i 60-100 og 80-120 km/t, mens 525dAT xDrive gjør det samme på 4,6 og 6,0 sekunder.

Skuler vi i retning av de viktigste konkurrentene, er BMW 525dAT xDrive noe raskere enn Mercedes E250 CDI 4Matic, men henger litt etter Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro med 204 hk V6 under panseret.

Eksteriør: 5

ALLSIDIG: Med firehjulsdrift blir BMW 525dAT xDrive også en bil for vintersportsentusiastene. Plassmessig holder bagasjerommet mål for de fleste aktiviteter. FOTO: Terje Bjørnsen
ALLSIDIG: Med firehjulsdrift blir BMW 525dAT xDrive også en bil for vintersportsentusiastene. Plassmessig holder bagasjerommet mål for de fleste aktiviteter. FOTO: Terje Bjørnsen

BMWs designspråk gir BMW 5-serie et markert utseende. Særlig i fronten; en høy, butt snute etterfulgt av et langt panser.

Testdata

BMW 525 dAT xDrive

60-100 KM/T, 4. GIR: 4,9

60-100 KM/T, 5. GIR: 5,5

60-100 KM/T, 6. GIR: 6,8

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 5,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 6,2

80-120 KM/T, 6. GIR: 7,5

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,0

STØY TOMGANG, dBA: 45,5

STØY 50 KM/T, dBA: 60,6

STØY 80 KM/T, dBA: 63,0

STØY 100 KM/T, dBA: 66,0

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,63

Overhengene er korte, og taket faller fra midten og bakover. Bakruten skråner slakt mot hekken.

Både panser og karosserisider har profiler og hvelvinger som skal gi liv og lysspill. I forhold til nye Audi A6 vekker BMW 5-serie kanskje ikke like mye oppsikt, men i denne prisklassen kan et diskret ytre også ha sine fordeler.

Interiør: 5

Det er solide plassforhold i BMW 5-serie Touring. Her har du innvendig plass som i en rommelig familiebil. Selv om de utvendige målene er sjenerøse, stjeler elegante linjer ut- og innvendig noen av centimeterne.

Volumet og de innvendige målene i bagasjerommet er bra for klassen, men ikke fullt så imponerende som i Mercedes E-klasse stasjonsvogn.

Førermiljøet er elegant, funksjonelt og på BMW-vis nokså nøkternt i forhold til Audi A6. Du sitter ganske dypt og omsluttet av interiøret, med en markert midtkonsoll som gir en cockpitaktig følelse.

Komfort: 5

Selv etter to år på markedet er det ingen som helt matcher det høye komfortnivået i BMW 5-serie. Vår testbil var utstyrt med Dynamic Damping Control der innstillingen av Adaptive Drive-systemet også påvirker innstillingen av demperne.

Du kan velge mellom mer eller mindre komfortable og sportslige innstillinger, men heldigvis fungerer fjæringsoppsettet svært harmonisk i standardinnstillingen. Vi har også kjørt 5-serie uten Dynamic Damping Control og vet at normalunderstellet også fungerer fint.

Det er lite vind- og veistøy i 5-serie. Vi merker oss imidlertid at det både følelsesmessig og på desibelmåleren er mer motorstøy på tomgang og lave hastigheter, enn 5-serie med toliters bensinturbo og i Audi A6 med treliters turbodiesel. Sittekomfort og førerposisjon med testbilens komfortseter er upåklagelig.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP testet BMW 5-serie i 2010. Bilen viste seg som svært trygg, med fem av fem stjerner som hovedkarakter (95 prosent). Også resultatene for barns sikkerhet og fotgjengersikkerhet er på godt nivå, og 5-serie får full pott for standard sikkerhetselektronikk.

VELKOMMEN INN: Store yttermål sørger for solide plassforhold i baksetet. Her er det god bredde, bra takhøyde og benplass nok for voksne. FOTO: Terje Bjørnsen
VELKOMMEN INN: Store yttermål sørger for solide plassforhold i baksetet. Her er det god bredde, bra takhøyde og benplass nok for voksne. FOTO: Terje Bjørnsen

I tillegg kan bilen fås med masse ekstrautstyr som gjør ferden både tryggere og mer komfortabel. Blindsonesjekker, filholdingsassistent som gjør at det vibrerer i rattet når du er nær stripene i veien og adaptiv cruisekontroll som fungerer helt til stillestående er bare noen eksempler.

Tekniske data

BMW 525 dAT xDrive

MOTOR, CM3: 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 218/4400

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 450/1500-2500

EGENVEKT, KG: 1895

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 491/186

BAGASJEROM, LITER: 560-1670

STANDARD DEKKDIMENSJON: 245/45R18

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,56

CO2-UTSLIPP, G/KM: 147

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,3

TOPPFART, KM/T: 228

PRIS FRA, KR: 697 200

Du kan også få blant annet ryggekamera som kan vinkles til å vise området rundt tilhengerfestet, kameraer som viser hva som er på hver side ut for fronten og en "360-modus" der du virtuelt ser bilen ovenfra, slik at du kan få et overblikk over omgivelsene rundt hele bilen på en gang.

Antisladdsystemet fungerer svært godt, og bilens kjøreegenskaper ellers bidrar til å gjøre 5-serie til en betryggende affære.

Pris/utstyr: 3

Det koster fra drøyt 680 000 kroner å bli eier av BMW 525dAT xDrive. Men selv da er standardutstyret relativt skrapet. Eksempelvis koster xenonlys ekstra og er ikke det eneste som mangler.

Ekstrautstyrsprisene bærer ikke preg av å være på tilbud, så du kan uten problem legge på 150 000 kroner på basisprisen før en 5-serie er greit utstyrt i forhold til riktige egenskaper og attraktivitet som bruktbil.

Den sterkeste konkurransen kommer fra Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro som koster fra 675 000 kroner, mens Mercedes Benz E250 CDI 4Matic starter på rundt 735 000 kroner.

Normalt sett holder BMW 5-serie Touring seg svært godt i verdi. Firehjulsdrift i kombinasjon med automatgir og dieselmotor er som regel en vinner på bruktmarkedet.

Miljø: 5

Ifølge EU-miksen skal BMW 525dAT xDrive bruke 0,56 l/mil og slippe ut 147 g/CO2 per km. Da er det gledelig å registrere at den ikke ligger langt unna disse tallene i vår faste forbrukstest:

Et testforbruk på 0,63 liter per mil er isolert sett svært bra og blant de drivstoffsnilleste firehjulsdrevne bilene vi har kjørt. Tar du størrelse, vekt og ytelser med i betraktningen er det helt i toppklasse.

SENTRALEN: I midtkonsollen finner du hjulet som styrer iDrive-systemet, girspak som skifter mellom ulike innstillinger for automatgiret og Adaptive Drive knappen som endrer karakter på bl.a. understellet. FOTO: Terje Bjørnsen
SENTRALEN: I midtkonsollen finner du hjulet som styrer iDrive-systemet, girspak som skifter mellom ulike innstillinger for automatgiret og Adaptive Drive knappen som endrer karakter på bl.a. understellet. FOTO: Terje Bjørnsen

På pen langkjøring kommer bilen ned på 0,5-tallet, mens den i by- og nærkjøring eller med ivrig gasspedalbruk ligger på 0,8-0,9 liter per mil.

For sammenligningens skyld nevner vi at Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro hadde et testforbruk på 0,67 liter per mil og Mercedes Benz E250 CDI 4Matic 0,69 liter per mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Fortsatt er BMW 5-serie blant våre absolutte favoritter i storbilklassen. Riktignok savner vi lyden og harmonien fra den gamle sekssylindrete 525d-versjonen, men rent bortsett fra det følelsesmessige, gjør den nye motoren en bedre figur.

xDrive-versjonen legger en ekstra dimensjon til 5-seriens gode egenskaper: Komplett fremkommelighet og enda bedre veiegenskaper, særlig på vinterføre. Det setter punktum for eventuelle bekymringer du måtte ha for bakhjulsdriftens egenskaper i den kalde årstiden.

SPORTSLIG: Selv om BMW 525dAT xDrive er stor, reagerer den fortsatt raskt og presist ved aktiv svingkjøring. FOTO: Terje Bjørnsen
SPORTSLIG: Selv om BMW 525dAT xDrive er stor, reagerer den fortsatt raskt og presist ved aktiv svingkjøring. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Les mer

Slik er den nye Audi A6 Allroad

Dette er de beste sommerdekkene

Finn det billigste billånet

Denne saken ble første gang publisert 10/04 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også