Når du vil ha en romslig bil:
Du må ikke ha stasjonsvogn
Her er noen gode alternativer.
Det er mange store stasjonsvogner på markedet, og flere av disse er ordentlig gode biler. Men hva om du har lyst på noe litt annet? Og behøver du egentlig all den plassen?
Det finnes mange gode alternativer til det tradisjonelle bilvalget, biler som tilbyr noe mer - eller annerledes - samtidig som de fyller familiebilrollen til fulle. Her er fem gode eksempler.
Del denne saken på Facebook og Twitter!
Peugeot 3008
Størrelsesmessig er 3008 - som du finner våre tester av her - en kompaktbil, men siden den blander sammen kompaktbilens egenskaper med litt SUV og litt flerbruksbil, blir resultatet både rommelig og trivelig.
Komforten er god og kjøreegenskapene fine. Den har også gjort det godt i kollisjonstester.
Når den i tillegg leveres med en drivstoffgjerrig, men velfungerende 1,6-liters dieselmotor, blir totalen både rimelig og hyggelig.
En 3008 koster fra 279 900 kr, med 1,6-liters dieselmotor på 112 hk.
Ford Grand C-Max
Den nye flerbruksbilen er ikke stor, men byr på mye plass og praktiske og fleksible løsninger. Den har plass til sju - men de to bakerste setene er riktignok ikke noe sted man har lyst til å være over lengre tid.
Dessuten har den to skyvedører, som gjør den enda mer praktisk i bruk.
Grand C-Max, som du finner vår test av her, er både velkjørende og komfortabel. Sikkerheten er god, og et omfattende motorprogram gjør at du lett finner en som passer egen lommebok.
Bilen koster fra 290 900 kr, med 95-hesters dieselmotor.
Nissan Qashqai+2
Den kompakte SUV-en, som du finner våre tester av her, leveres både med forhjulstrekk og med firehjulstrekk, og særlig førstnevnte utpeker seg som et rimelig og rommelig alternativ til de vanlige stasjonsvognene.
Qashqai+2 er litt lengre og høyere enn den vanlige Qashqai, noe som kommer innvendig plass til gode. Bakerst har den også to ekstra seter, så du kan bli fast fotballtreningssjåfør.
Bilen er komfortabel og ryddig på veien, og relativt små motorer gir både hyggelig pris og pent forbruk.
For 272 000 kr får du en slik med 1,6-liters bensinmotor og 117 hk.
Subaru Forester
En kombinasjon av kompakt stasjonsvogn og SUV som gjør at du får fordelene fra begge leire - uten å få SUV-ens høye tyngdepunkt.
Forester, som du leser våre tester av her, er ordentlig fin på dårlig vei, den har ryddige kjøreegenskaper, en oppreist kjørestilling, og dieselmotoren er sterk, fin og nøysom. Bilen fungerer også flott på langturen.
Bilen er også rommelig, både for folk og for bagasje. Og den koster heller ikke skremmende mye. For 382 400 får du en versjon med toliters dieselmotor på 147 hk.
Citroën Berlingo/Peugeot Partner Tepee
Om det er mye plass for pengene du er ute etter, er tvillingmodellene Berlingo og Partner Tepee midt i blinken. Her er det masse plass, fleksible løsninger, skyvedører og et stort bagasjerom.
Med 1,6-liters dieselmotor på 90 eller 109 hk har de også greie fartsressurser, samtidig som forbruket er lavt.
De kjører også godt, med flott komfort. Førermiljøet er enkelt og oversiktlig, men nødvendig utstyr er på plass. I tillegg er sikkerheten god.
Det rimeligste alternativet er en Peugeot Partner med 1,6-liters dieselmaskin på 90 Hk, til 240 900 kr.
Les også:
Over 500 biltester finner du her
107 tester av firehjulsdrevne biler
Denne saken ble første gang publisert 21/01 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.