Vinterdekk

Vinterdekk på 1-2-3

Vinteren står for tur og det er igjen tid for å sko bilen for snø, slaps og is. Med duger de gamle dekkene én sesong til, eller er du nødt til å kjøpe nye?

Sist oppdatert

«Du som sjåfør må vurdere om kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep» står det på Statens vegvesen sine sider under temaet «dekk og kjettinger». Men hvilke krav stilles egentlig?

Viktigst av alt er kravet til mønsterdybde; 1,6 mm for sommerdekk og 3 mm for vinterdekk. En tommelfingerregel er; jo bedre mønsterdybde, jo bedre feste. Mønsterets oppgave er å drenere vekk vann og slaps og gi dekket større kontaktflate mot underlaget.

Og det gjelder å være påpasselig, for du blir bøtelagt om du blir stoppet med dekk med for liten mønsterdybde. Og i motsetning til de som blir bøtelagt for å kjøre med piggdekk utenfor vintersesongen, regnes hvert dekk med for liten mønsterdybde som én overtredelse. Med andre ord; har du tre dekk med for liten mønsterdybde, kan du gange boten med tre. Sjekk derfor mønsterdybden, er den kritisk, så bytt til nye dekk.

Enorme forskjeller

Viktigst av alt er uansett sikkerheten. Da vi testet bremselengder på våt asfalt i 80 km/t, var bremselengden hele 12 meter lengre med brukte vinterdekk (godt innenfor kravet på 3 mm mønsterdybde) enn med nye sommerdekk. Da bilen med sommerdekk hadde stoppet, hadde bilen med vinterdekk fortsatt en hastighet på 40 km/t.

DEKKEKSPERT: Rune Korsvoll fra NAF-bladet Motor.
DEKKEKSPERT: Rune Korsvoll fra NAF-bladet Motor. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Rune Korsvoll i NAF-bladet Motor har testet dekk i årevis. Han råder deg til å bytte ut dekkene i god tid før mønsterdybden er så liten som tre millimeter.

Kort om dekk

Krever dekk med sensor - TPMS

En EU-forordning krever at nyere biler må ha dekk som automatisk forteller sjåføren om dekktrykket er feil. - Alle biler som er førstegangsregistrert fra og med 1. november 2014 skal være utstyrt med dekktrykksmonitor (TPMS), forteller Frank Larsen, nordisk teknisk sjef i Continental Dekk. Det er bilprodusenten/importøren som sørger for at nye biler som registreres etter 1. november i år har TPMS. Inntil videre er det kun bil gruppe M1 (personbil) som omfattes av kravene til TPMS. M1-personbil er definert som kjøretøy med inntil 9 sitteplasser (inkludert fører) og med maksimalt tillatt vekt ikke over 3500 kg.

Dekkmerking

Dekkdimensjon er viktig. Fasiten står i vognkortet, så bruk dette både når du skal sjekke om din bil har riktig dekkdimensjon og når du skal kjøpe nye vinterdekk. Ta med deg vognkortet til dekkforhandleren, så er du sikker på at du får riktige dekk. Sjekk også datostemplingen på dekkene slik at du ikke får gamle dekk.

Piggdekk er ikke tillatt:

- Fra og med første mandag etter 2. påskedag

- Til og med 31. oktober

I Nordland, Troms og Finnmark gjelder reglene fra og med 1. mai til og med 15. oktober.

Kilde: Statens vegvesen

- Tro det eller ei, men det er faktisk piggdekk som taper seg raskest, forteller han.

- Vi testet bremselengder for nye og slitte dekk med tre millimeter mønsterdybde, og det var piggdekkene som kom dårligst ut. I 50 km/t var bremselengden for de slitte dekkene hele 98 meter, mot 50 meter med nye dekk. Det kan utgjøre forskjellen på liv og død, fortsetter Korsvoll.

Mange tenker «et dekk, er et dekk» og kjører videre med sine piggfrievinterdekk gjennom hele sommeren. Det er dumt. Vinterdekk har mye mykere gummiblanding enn sommerdekk og slites raskt på tørre, varme veier. Dessuten har vinterdekk vesentlig dårligere egenskaper enn sommerdekk, både på våt og tørr asfalt.

Kan gi avkorting

Sett at det oppstår en kollisjon der bilen er skadet for titusener av kroner, eller i verste fall så skadet at den blir kondemnert. Kan man da få avkorting på forsikringen fordi dekkene er dårlige og du som sjåfør ikke har passet på at kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep?

Ja, det kan du, svarer Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If forsikring.

- Er for eksempel mønsterdybden for liten slik at dekkene er årsak til ulykken, kan du få avkorting. Det kan derfor bli dyrt å gamble med å kjøre på gamle, slitte eller rett og slett feil dekk i forhold til sesong, fortsetter han.

Egne SUV-dekk

Tilbake til Korsvoll. For hvilke kvaliteter burde man se etter i nye dekk? Pigg eller piggfritt? Og hva med SUV, skal de ha en egen type dekk?

- Ja, det finnes egne SUV-dekk som skal prestere bedre når veiene blir dårligere, forteller han.

- Og SUV eller ei, kjøp dekk fra en kjent produsent. Ikke kjøp dekk fra en produsent du ikke har hørt om. Kjøper du et kjent merke er du nærmest sikret gode allroundegenskaper. Det koster litt mer, men er definitivt verdt pengene. Sjekk heller litt rundt, for prisene spriker fælt.

Les også:

TEST: De beste vinterdekkene 2013-2013

TEST: De beste vinterdekkene 2012-2013

Disse sjåførene bør velge piggdekk

Denne saken ble første gang publisert 29/09 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også