Verkstedpriser
Store prisforskjeller på bilreparasjoner
En ny NAF-test viser at det er mye penger å spare på å sjekke flere verksteder.
- Sjekk alltid prisene hos flere verksteder. Det kan du fort spare tusenlapper på.
Det er rådgiver Andreas Handeland i NAF som sier dette. Bileierorganisasjonen har pristestet en rekke verksteder, og resultatet er både forventet og overraskende.
At prisene på gitte reparasjoner kan variere mellom for eksempel et merkeverksted og et frittstående verksted overrasker ikke. Derimot overrasker det at prisene kan variere stort innenfor den samme kjeden.
Meca-kjeden har de største interne forskjellene. Der kunne det skille så mye som 40 prosent mellom dyreste og billigste pris på samme reparasjon.
Hos MECA sentralt er man ikke overrasket over at prisene kan variere mellom de uavhengige MECA-verkstedene
- MECA er et frittstående verkstedkonsept, noe som betyr at det er opp til det enkelte verksted å avgjøre tidsetting av oppdrag og timepris, samt delepris, uttaler Torhild L. Barlaup, administrerende direktør i MECA Norway AS
Meca opererer med veiledende pris på bildeler, men verkstedene bestemmer selv deleprisen.
- Derfor vil man kunne oppleve forskjellige priser på samme jobb. Her vil blant annet konkurransesituasjonen på det enkelte stedet være utslagsgivende når det gjelder time- og delepris, sier Barlaup.
Merkeverksted ikke alltid dyrest
NAF opplevde også at Meca var kjeden med dårligst pris-systematikk, med store variasjoner i estimert antall timeantall på ulike reparasjoner. På noen prisforespørsler kunne Meca være billigst, på andre dyrest.
Merkeverkstedene har ord på seg blant folk flest for å være dyrere enn frittstående verksted. NAF-testen viser at dette ikke nødvendigvis stemmer.
- I noen tilfeller er prisene høyere på merkeverksted, men andre ganger de billigere. Dessuten opplevde vi at merkeverkstedene jevnt over var mer ryddige i forhold til det å gi oss faste priser, forteller Handeland.
- Funnene viser at det er viktig og riktig også å spørre et merkeverksted når man sjekker priser. Mange merkeverksteder har også et prisløfte som sier at de skal matche tilbud på tilsvarende jobb.
"Hemmelig" test
NAF utførte testen høsten 2013. Bileierorganisasjonen brukte tre godt solgte bilmodeller i testen: kompaktbilen BMW 116i 2006-modell, SUV-en Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D 2007-modell og familiebilen Toyota Avensis 2,0 D-4D 2005-modell. De representerer tre populære bilklasser.
- Vi sjekket priser på tre vanlige reparasjoner; kløtsjbytte, skifte av bremseskiver og klosser bak, samt bytte av hovedlyspære foran, forklarer rådgiver Andreas Handeland i NAF.
- Vi ringte som en vanlig kunde og oppga registreringsnumre på eksisterende biler da vi spurte om priser fra merkeverksteder og tre frittstående verksteder i byene Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø og Førde.
Kilde til konflikt
Verkstedregningen er en kilde til konflikt. Forbrukerrådet får opptil fire henvendelser daglig med klager på bilreparasjoner. Rådet mener det derfor er en klar fordel om det på forhånd er gitt en skriftlig beskrivelse av hva verkstedet skal utføre i form av et pristilbud eller et prisoverslag.
Muntlige avtaler om hva som skal utføres gir grobunn for bråk i etterkant, og det vil være vanskelig for deg som forbruker å kunne dokumentere hva som er avtalt.
Har man fått et prisoverslag, kan prisen bare overstige prisoverslaget med 15 prosent etter loven. Hvis et arbeid viser seg å bli mye større enn først antatt, skal verkstedet opplyse om det før de forsetter jobben, ifølge Forbrukerrådet.
Tabeller (uthevet = dyrest/billigst):
BMW 116i 2006-modell
Kløtsjbytte
Verksted |
Oslo |
Bergen |
Trondheim |
Tromsø |
Førde |
Merkeverksted |
10 262 kroner |
11 000 kroner |
9077 kroner |
10 511 kroner |
9844 kroner |
Mekonomen |
8000 kroner |
8105 kroner |
8450 kroner |
8106 kroner |
X |
Meca |
8500 kroner |
12 700 kroner |
7850 kroner |
10 995 kroner |
9329 kroner |
Snap Drive |
8850 kroner |
8547 kroner |
8125 kroner |
X=pris ikke oppgitt
Snap Drive har ikke verksted i Tromsø og Førde
Bremser og hovedlyspære
Verksted |
Oslo |
Bergen |
Trondheim |
Tromsø |
Førde |
Merkeverksted |
5659 kroner |
6747 kroner |
5330 kroner |
6305 kroner |
5441 kroner |
Mekonomen |
4250 kroner |
X |
4203 kroner |
4320 kroner |
4975 kroner |
Meca |
4850 kroner |
4000 kroner |
X |
5102 kroner |
4500 kroner |
Snap Drive |
4627 kroner |
4627 kroner |
4627 kroner |
X=pris ikke oppgitt
Toyota Avensis 2,0 D-4D 2005-modell
Kløtsjbytte
Verksted |
Oslo |
Bergen |
Trondheim |
Tromsø |
Førde |
Merkeverksted |
17 612 kroner (u.s) |
13 208 kroner (u.s) |
11 035 (u.s) |
11 190 kroner (u.s) 24 669 kroner (m.s) |
13 445 kroner (u.s) |
Mekonomen |
10 500 (u.s) |
15 794 kroner (u.s) 23 000 kroner (m.s) |
12 900 kroner (u.s) 22 600 kroner (m.s) |
13 980 kroner (u.s) |
10 200 kroner (u.s) |
Meca |
19 000 kroner (u.s) |
31 000 kroner (m.s) |
12 718 kroner (u.s) 23 200 kroner (m.s) |
14 721 kroner (u.s) 25 229 kroner (m.s) |
9568 kroner (u.s) 20 075 kroner (m.s) |
Snap Drive |
14 846 kroner (u.s) 26 846 kroner (m.s) |
13 846 kroner (u.s) 25 846 kroner (m.s) |
13 846 kroner (u.s) 25 846 kroner (m.s) |
U.S= uten svinghjul
M.S= med svinghjul
Snap Drive opplyser at prisene i Oslo er ca. 1000 kroner høyere grunnet høyere leiekostnader på lokaler
Bremser og hovedlyspære
Verksted |
Oslo |
Bergen |
Trondheim |
Tromsø |
Førde |
Merkeverksted |
5294 kroner |
5350 kroner |
4043 kroner |
4407 kroner |
5356 kroner |
Mekonomen |
3550 kroner |
X |
3198 kroner |
3350 kroner |
3332 kroner |
Meca |
3650 kroner |
4108 kroner |
3150 kroner |
4076 kroner |
3327 kroner |
Snap Drive |
5038 kroner |
5038 kroner |
5038 kroner |
Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D 2007-modell
Kløtsjbytte
Verksted |
Oslo |
Bergen |
Trondheim |
Tromsø |
Førde |
Merkeverksted |
15 850 kroner (u.s) |
14 500 kroner (u.s) |
14 316 kroner (u.s) |
14 000 (u.s) |
13 823 kroner (u.s) |
Mekonomen |
12 000 kroner (u.s) 19 000 kroner (m.s) |
12 000 kroner (u.s) |
14 884 kroner (u.s) |
X |
X |
Meca |
13 000 kroner (u.s) |
21 826 kroner (m.s) |
X |
12 680 kroner (u.s) |
X |
Snap Drive |
15 552 kroner (u.s) |
15 552 kroner (u.s) |
15 552 kroner (u.s) |
Bremser og hovedlyspære
Verksted |
Oslo |
Bergen |
Trondheim |
Tromsø |
Førde |
Merkeverksted |
5734 kroner |
5400 kroner |
5160 kroner |
4664 kroner |
4679 kroner |
Mekonomen |
4440 kroner |
7855 kroner |
4448 kroner |
4683 kroner |
5440 kroner |
Meca |
4350 kroner |
4900 kroner |
4675 kroner |
4128 kroner |
4909 kroner |
Snap Drive* |
4213 kroner |
4113 kroner |
3992 kroner |
*: Hovedlyspære (delekostnaden) ikke inkludert i pristilbud
Les også:
Premium-SUV og komfort-konge holder hva den lover
Vi har sjekket 20 brukt-SUV-er - hvor bra er de?
Disse bilene bryter sjeldnest sammen
Denne saken ble første gang publisert 05/02 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.