Garmin Ecoroute HD

Nyttig dings for deg med eldre bil

Det gamle trikset med å kjøre som om du hadde et egg mellom høyrefoten og gasspedalen har fått en tidsriktig avløser. Vi har testet Ecoroute HD.

INFORMASJON: Vi kobler Garmin Ecoroute til bilen og tester den med gratis-appen Garmin Mechanic og kompatibel GPS. Godt nytt for deg med litt aldrende bil. FOTO: Terje Haugen
INFORMASJON: Vi kobler Garmin Ecoroute til bilen og tester den med gratis-appen Garmin Mechanic og kompatibel GPS. Godt nytt for deg med litt aldrende bil. FOTO: Terje Haugen
Sist oppdatert

Det har riktig nok gått noen år siden denne lille saken i seg selv ble lansert fra Garmin-gjengen i Statene, men den er ikke mindre aktuell av den grunn - om du har en bil som har rundet noen år, en nyere Android-telefon eller GPS fra Garmin og et ønske om å kutte drivstofforbruket ditt.

Hør bare her: Denne dingsen kan nemlig få deg til å kutte dine fossile fotspor og ditto forbruk betydelig. Dette høres ut som butikkpreik, men etter å ha fått testet den selv er vi rimelig overbevist om at Ecoroute HD faktisk har noe for seg i nyere biler.

Miljøhensyn

De fleste biler som har kommet på markedet det siste tiåret har et internt datanettverk (Closed Area Network - CAN) som binder sammen en mengde sensorer rundt om i motor og bil.

Dette nettverket har kort fortalt i de fleste tilfeller en såkalt On Board Diagnistic Port, eller OBD. Dette er bilens svar på USB om du vil, og er som regel å finne ved pedalene.

Poenget er at dette systemet i sin tid ble utviklet av miljøhensyn, etter påtrykk fra EU, og skal primært gi informasjon om bilens helsetilstand eller miljøprofil til verkstedene.

APP: Appen Garmin Mechanic (gratis) gir deg å tilgang til kjøretøyets ytelsesdata i sanntid, som for eksempel o/min, fart, trykk i inntaksmanifold, kjølevæsketemperatur, tidsangivelse, gasspjeldposisjon og mer. Den samler også opp data på flere kjøretøy, samt diagnostiserer og tilbakestiller motorsjekklampen. FOTO: Terje Haugen
APP: Appen Garmin Mechanic (gratis) gir deg å tilgang til kjøretøyets ytelsesdata i sanntid, som for eksempel o/min, fart, trykk i inntaksmanifold, kjølevæsketemperatur, tidsangivelse, gasspjeldposisjon og mer. Den samler også opp data på flere kjøretøy, samt diagnostiserer og tilbakestiller motorsjekklampen. FOTO: Terje Haugen

Vanskelig gjort enkelt

ENKEL: Selve monteringen var unnagjort på noen få minutter ved OBD-porten i bilen (som regel ved pedalene). Du kan enten bruke nylonstrips eller borrelås til å feste enheten ved OBD-porten. FOTO: Terje Haugen
ENKEL: Selve monteringen var unnagjort på noen få minutter ved OBD-porten i bilen (som regel ved pedalene). Du kan enten bruke nylonstrips eller borrelås til å feste enheten ved OBD-porten. FOTO: Terje Haugen

Men de siste årene årene har det også kommet mange smarte løsninger for å tappe ut slike data, hvor de aller fleste dingsene appellerer til bilnerder eller kilometertriksere, om vi ser vekk fra proffbrukeren.

Men her har Garmin som Apple sett muligheter. De har tatt eksisterende løsninger og gjort dem forståelige for deg og meg. Det er her Ecorute HD kommer inn i bildet. Den plugges rett i bilens OBD og sender dataen videre via blåtann. Dermed er det bare å skaffe seg en Garmin Mechanic-app på Android-telefonen eller en kompatibel bil-GPS fra Garmin som kan tolke disse dataene.

Her er det den rivende utviklingen på app-fronten som egentlig aktualiserer Ecoroute HD: Du kan nemlig la dataene fra kjøreturen gå rett på Facebook om du vil.

Men her får vi også tydelige forklaringer på hva som eventuelt er galt med kjøretøyet. Du kan også tilbakestille motorsjekklampen eller kjøre diagnosetester på kjøretøysystemene, som batteriet og drivlinjen, samt få data om motorytelse og rundt 4 000 feilkoder, ifølge produsenten.

Moderne, med ribbet

STANDARD: Har du ikke Android-telefon kan du bruke en kompatibel nüvi-enhet som kjøredatamaskin for diagnostikk i sanntid med ecoRoute HD. ecoRoute HD sjekker bilens ytelse og gir detaljerte systemdata, inkludert data om trykk i inntaksmanifold, temperatur på lufttinntak, tidsangivelse og mer. FOTO: Terje Haugen
STANDARD: Har du ikke Android-telefon kan du bruke en kompatibel nüvi-enhet som kjøredatamaskin for diagnostikk i sanntid med ecoRoute HD. ecoRoute HD sjekker bilens ytelse og gir detaljerte systemdata, inkludert data om trykk i inntaksmanifold, temperatur på lufttinntak, tidsangivelse og mer. FOTO: Terje Haugen

I vårt tilfelle har vi brukt en relativt standardutrustet Caravelle fra 2008 med en 102-hesters 1,9 liters TDI, men som altså kom uten kjørecomputer. Dette er en tung bil, og kjøremønsteret har derfor mye å si for forbruket.

Tekniske data Garmin Ecoroute HD

  • Maskinvare: Garmin Ecorute HD
  • Pris: 869 kroner (www.garmin.com)
  • App: Garmin Mechanic (Gratis i Android-butikken)
  • Kommunikasjonsstandard: Blåtann
  • Alternativ: Nüvi-GPS med blåtann.

Utvalgte kompatible GPS-er:

  • nüLink!® 2390 LIVE
  • nüvi® 1390T
  • nüvi® 2445
  • nüvi® 2495LMT
  • nüvi® 2585TV
  • nüvi® 2595LMT
  • nüvi® 3490LMT
  • nüvi® 3590LMT

Siden bilen ikke selv gir tilbakemelding om forbruket (bortsett fra tankemåleren da), var behovet for litt assistanse stort etter noen runder ved dieselpumpene.

Den andre testbilen ble en manuelt giret 2004 Ford Maverick med 1,8-liters naturlig pustende bensinmotor. Her har eieren slitt med et voksent forbruk over mange år og et økende behov for informasjon om hva som egentlig foregår under panseret. Fra fabrikkens side er det meget sparsommelig med instrumentering med tanke på forbruk.

Her har du to alternativer etter at du har fått montert Ecoroute HD-en på plass: Enten kjører du Garmin Mechanic-appen på en Android-mobil eller så er det over på en Garmin-GPS med blåtann. Her har vi testet begge deler.

Umiddelbar effekt i begge leire

Allerede etter den første dagen med tur-retur jobb i dieselbilen var resultatet oppsiktsvekkende. Loggene ble gjennomlest og analysert med en dårlig og godt nyhet:

Det nedslående var at kjørestilen som var utviklet over mange år med køkjøring nå ble dokumentert som dårlig nytt for lommeboka.

På den positive siden er dette fult mulig å gjøre noe med.

På bensinbilen kom det som et lite sjokk å se hvordan forbruket artet seg i det daglige. Akselerasjon og kjøring med høyere turtall enn nødvending ble raskt identifisert som de absolutt største synderne her. Etter en relativt enkel moderering i kjørestilen ble det raskt indikert et lavere snittforbruk.

Ettermarkedsulempene

En annen ulempe, som gjelder det meste som ettermonteres i bilen, er at det blir en ekstra operasjon etter at nøkkelen er satt i og motoren startet. Dette fører over tid til at ekstrafunksjoner ikke blir brukt.

Dette er imidlertid felles for det meste som ettermonteres i bilen. I vårt tilfelle vil Garmin Ecoroute HD forsette å logge forbruket selv om du ikke har GPS-en eller Android-telefonen påslått.

Selve monteringen var unnagjort på noen få minutter. Du kan enten bruke nylonstrips eller borrelås til å feste enheten ved OBD-porten.

Informasjonen avgjør

Fra GPS-en eller telefonen får du rask respons på kjørestilen. Dette er denne informasjonen som naturlig nok i andre omgang sparer lommeboka di for større påkjenninger.

Men basert på den informasjonen du får via dette systemet, blir det lettere å kutte unødvendig forbruk og like vel henge med i trafikken - enten det er snakk om å kjøre på lavere turtall eller å være mer følsom med høyrefoten.

SNITT: Det indikerte snittforbruket viste seg å stemme godt med utkjørt distanse og topping av tank. Men det ble særlig momentanforbruket (bildet) som ga mest effektiv tilbakemelding på kjøringen. FOTO: Terje Haugen
SNITT: Det indikerte snittforbruket viste seg å stemme godt med utkjørt distanse og topping av tank. Men det ble særlig momentanforbruket (bildet) som ga mest effektiv tilbakemelding på kjøringen. FOTO: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 08/01 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også