Girkasser:
Stadig færre bilister vil ha denne
Snart selges det flere nye biler med automatiske enn manuelle girkasser.
Tallenes tale er tydelige. Etterspørselen etter automatiske girkasser skyter i været.
I 2003 hadde cirka 22 % av nye solgte personbiler automatisk girkasse, i følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Tilsvarende tall så langt i 2012 er 41 %.
Fortsetter denne utviklingen, vil det om 3-4 år selges flere nye biler med automatiske enn med manuelle girkasser.
Her er utviklingen (tall fra OFV):
Årstall |
Manuell i antall |
Manuell i % |
Automat i antall |
Automat i % |
2003 |
69 543 |
77,3 |
20 332 |
22,6 |
2007 |
100 969 |
78,2 |
28 221 |
21,8 |
2010 |
86 503 |
67,7 |
41 251 |
32,3 |
t.om. okt. 2012 |
68 708 |
58,9 |
47 903 |
41,1 |
Årsaken?
Hva kan så årsaken til den sterke økningen i etterspørselen etter automatiske girkasser være?
- I utgangspunktet ønsker nordmenn automatiske girkasser. For eksempel, så hadde Kia Sportage en gang en automatkasse i kombinasjon med en dieselmotor, og solgte i bøtter og spann. Så kom en ny versjon uten muligheter for automat, og salget sank som en sten, sier bilanalytiker Anders G. Hovde hos TSN Gallup.
- Men automatkasser har ofte blitt brukt i forbindelse med store motorer, og har derfor vært dyrere enn manuelle girkasser.
En annen årsak er uten tvil utviklingen av de automatiske girkassene. Vi Menn Bil Top Gears fagredaktør og testsjef Terje Bjørnsen er imponert.
- De siste ti årene har det vært en rivende utvikling på automatgir. Både innen teknologi og på måten de fungerer i daglig bruk. De tradisjonelle automatgirene med momentomformer har utviklet seg med syvmilssteg.
Bjørnsen kommer også inn på hva en viss dobbeltkløtsjkasse har betydd. I 2003 ble VW's DSG-kasse introdusert, og den er i dag svært etterspurt hos de tallrike VW-kundene. Og for sikkerhets skyld - DSG regnes som en "automatisk girkasse", selv om den teknisk sett er en automatisk overstyring av "manuelle" girkasser.
- På våre større modeller har gjerne 60-70 prosent av bilene DSG-kasse. Og vi forventer at rundt 50 prosent av nye Golf vil ha denne girkassen, sier informasjonsansvarlig hos VW, Jan Erik Haugen.
Automat vs, manuell
Kan ikke dyttes igang
Har du bil med automatgir kan den ikke dyttes/trilles igang dersom du får motorstopp. Du skal i tillegg være veldig forsiktig med å taue bilen fordi det kan ødelegge kløtsjen til automatkassa.
Hva er så de generelle fordelene og ulempene med automatiske og manuelle girkasser? Det har for eksempel vært en bred oppfatning av at de førstnevnte bruker en god del mer drivstoff.
- Moderne automatkasser med syv eller åtte trinn øker ikke nødvendigvis forbruket, og i dag finnes det modeller med begge girkasse-systemer der den manuelle versjonen har størst forbruk. Men fortsatt er det sånn at en manuell girkasse i de fleste tilfeller gir et noe lavere forbruk enn samme modell med automatkasse, sier kollega Øyvind Jakobsen, som er med i Vi Menn Bil Top Gears testgruppe.
Men hva med andre fordeler og ulemper? Vi hører med kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen hos NAF.
- Med en manuell girkasse har du bedre styring som bilfører med tanke på å kunne kjøre økonomisk, og dermed redusere utslipp av skadelige avgasser. Det er også lettere å komme seg løs på snø og isføre med manuell gir, og driftskostnadene er små. Automatiske girkasser gir behagelige kjøreopplevelser, og er perfekte i overgangene mellom girene. Det er også mindre slitsomt å kjøre i kø. Dagens automatkasser er også mer holdbare enn før, men krever likevel mer fokus på serviceintervaller. Automatkasser medfører også en betydelig prisøkning på en bil.
Dårligere bilkontroll
Det er en vanlig oppfatning at en manuell girkasse gir bedre muligheter til å beherske bilen ved aktiv kjøring.
Kanskje ikke et argument for den store hop av sjåfører, men kanskje for kjøre-entusiasten?
Testsjef Terje Bjørnsen kan berolige:
- Kjøreglade sjåfører behøver ikke frykte utviklingen. På de beste automatiske girkassene er de sportslige sjalteprogrammene eller de manuelle inngrepsmulighetene svært gode. Et eksempel: Da Porsche introduserte den nye 911-modellen, brukte demosjåføren og tidligere Le Mans-vinner Wolf Heinzler kun automatikkfunksjonen i Porsches PDK-kasse under banekjøring. Fordi han mente den giret bedre enn ham.
USA vs. Europa
De første tiårene biler ble produsert, var det bare snakk om manuelle girkasser.
General Motors var først ute med en masseprodusert vellykket automatisk operert girkasse, i følge Wikipedia. Den kom med 1940 Oldsmobile Hydra-Matic.
I USA var det begynnelsen til slutten på den manuelle girkassen. Allerede i 1957 hadde 82,7 % av amerikanskproduserte biler automatisk girkasse, i følge "Ward's 1958 Automotive Yearbook".
Men litt snodig er det at mens andelen manuelle girkasser på amerikanske nye biler har ligget på 3-4 % de senere år, var tallet 6,98 % etter de første fem månedene i 2012. En tilfeldighet, eller er den manuelle girkassen i ferd med å gjøre come back i statene?
Uansett er det fortsatt slik at mange amerikanere aldri har kjørt en bil med manuell girkasse - ja, mange har aldri en gang sittet i en slik bil.
I Europa holdt man derimot på den manuelle girkassen. Noe som ikke minst skyldes at det her ble solgt mange flere småbiler med små motorer som det ikke var hensiktsmessig å koble til automatiske girkasser.
Men nå er altså trenden i Norge og mange andre europeiske land at vi følger etter amerikanerne. Og mange av dagens barn vil kanskje aldri lære å kjøre en bil med manuell gir?
Les også:
Brukt SUV med hyggelig pris og få problemer
Du skal lete lenge etter en mer sær bruktbil
Fem kule veteranbiler du har råd til
Denne saken ble første gang publisert 09/11 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.