Vinterdekk
Dette må du vite før du skifter til vinterdekk
Vinteren gir bilistene mange utfordringer. Her er rådene som hjelper deg gjennom den.
Vi bor i et langstrakt vinterland, der klimaet kan variere svært mye fra region til region. Det er stor forskjell på vintrene på Østlandet, i nord og for eksempel i Rogaland. Og for en stor del forskjellige måter vi bør møte dem på, hva bilkjøring gjelder.
Men uansett står vi overfor det samme - sommerdekkene må av, vinterdekkene på, og både bil og bruker må forberede seg til helt andre kjøreopplevelser og forhold enn det sommeren byr på.
Å slurve med dette kan bli dyrt. I verste fall katastrofalt.
Så her har du noen tips som kan hjelpe deg med å komme helskinnet gjennom en ny "istid":
Velg riktig dekk
Hver høst kommer det en ny vinterdekk-test som er til god hjelp for den som er på markedet etter nye slike. Sjekk gjerne også andre nyere vinterdekk-tester.
Alle dekk er et kompromiss av egenskaper, så du bør velge et dekk hvis egenskaper er viktige for å takle klimaet er du bor. Dekket som er en vinner i Stavanger er neppe det samme i Tromsø.
Til og hjelpe deg med dette, har du også en ny type EU-dekkmerking som er obligatorisk fra nyttår. Merkingen skal rangere dekk etter hvor høyt de scorer på rullemotstand, egenskaper på våt vei og støy.
Men i følge Torleiv Haukenes i Dekkmann er ikke ordningen tilpasset norske vinterforhold.
- Derfor blir dekktester enda viktigere nå, hevder Haukenes.
Vær bevisst at du kan spare en god del penger på å sjekke prisene på nye vinterdekk, for eksempel ved å ringe rundt til forskjellige dekkforhandlere, eller bruke nett-tjenester som for eksempel byttdekk.com og prisjakt.no.
Pigg eller piggfritt?
Dette er en evig diskusjon og meningene er mange.
Enkelte storbyer har gebyr for bruk av piggdekk, men ellers bør du vurdere dette ut i fra hvor du bor, og hvordan du bruker bilen. I de nordlige landsdeler er piggdekk populært, og en svensk undersøkelse har da også konkludert med at piggdekk er best på hålka.
Den uerfarne bilisten bør også sterkt vurdere piggdekk, hevder dekk-ekspert Rune Korsvoll i bladet Motor.
Og hvem som helst kan trenge gode piggdekk hvis vi møter en av de skumleste meteorologiske fenomenene på veiene - nemlig underkjølt regn.
Skifting og lagring av hjul
Spørsmålet virker kanskje unødvendig, men faktum er at det er flust med feil en kan gjøre også her. Følger du ekspertenes råd, skal det imidlertid gå bra - og du slipper kanskje å gå til kiropraktor etterpå. Kiropraktorene får nemlig langt mer å gjøre når du og jeg hiver oss over jekk og hjul. Ikke overraskende er det nemlig mange som er uforsiktige når man skal ta i et krysstak og løfte tunge hjul.
- Den typiske skaden er akutt kink i ryggen, forteller kiropraktor Martin Herneblad-Due.
Men kanskje gjør du som stadig flere, og setter bort dekkskiftet? I dag koster det ofte ikke mer enn drøye hundrelappen.
Men hjulene/dekkene skal også lagres, og i disse dager har stadig flere råd til dekkhotell. Fra i fjor til i år økte markedet i Norge med hele 63 %. Nær 1,5 millioner sommerdekk vil ligge trygt på hotell denne vinteren, viser en undersøkelse gjennomført av Opinion for DekkPartner. Nordmenn velger dekkhotell fordi det er fremfor alt enkelt, tidsbesparende og plassbesparende.
Men de som har plass, velger som regel å lagre hjulene/dekkene selv. Dekkprodusentene er flinke til å legge lagringstips ut på nettsidene side, og det er de samme tipsene som går igjen:
* Dekkene bør stå tørt, mørkt og kjølig.
* Dekk på felg kan gjerne stables, mens dekk alene bør lagres stående.
* Rengjør dekk og felg før du setter dem bort.
Hvordan kjører du på glatta?
Ikke alle har like stor erfaring med å takle glatt underlag. Og hvordan du best skal takle vinteren, avhenger selvsagt også av hvilken type vinter du har. Stort snøfall, for eksempel, krever én type omtenksomhet, for eksempel i forhold til antispinn-systemer og stabilitetskontroll.
På NAFs glattkjøringsbane på Rakkestad fikk vi tips om hvordan vi skal forholde oss bak rattet om vinteren. Hvordan retter du for eksempel opp en skrens?
Og til slutt; husk slepetau, snøskuffe og eventuelt kjetting/snøsokk/gripetak.
Les også:
Test: BMW 3-serie stasjonsvogn: Suveren å kjøre
Denne saken ble første gang publisert 18/10 2012, og sist oppdatert 26/06 2017.