Garmin nüvi 3490 LMT
Den stiligste måten å finne veien på
Vi har kjørt over 10 000 kilometer i Norge og Europa med Garmins beste bilnavigasjon. Og den er ikke bare pen å se på.
Om du skal på bilferie eller bare trenger å finne frem i nærområdet, så er det kjekt med en GPS. Når den i tillegg er liten, smart og lekker, blir det bare enda bedre.
Du sparer mye penger ved å satse på en bærbar enhet, dessuten blir fleksibiliteten større, både med tanke på bruk og oppgraderinger.
Det første som slår deg med Garmin nüvi 3490 LMT er nemlig den elegante designen. Ikke ulikt en viss Apple-telefon, med svart overflate, en svært slank design og lett vekt.
Allerede før du begynner å bruke Garmin nüvi 3490 LMT har du fått med deg en god løsning på veien. De tre bokstavene "LMT" er mer enn bare en vanskelig modellbetegnelse:
Det betyr at har du gratis oppgradering av kart og trafikkinformasjon så lenge du eier enheten.
Og når de beste prisene for Garmin nüvi 3490 LMT ligger i området 1700-2000 kroner, er det rett og slett en god pakke.
Kan mange ting
I dag holder det ikke at en bilnavigasjon kan finne veien til en adresse eller attraksjon. Den skal holde orden på trafikkforhold, gi deg visuell guiding i vanskelige kryss og fungere som handsfreeløsning.
For Garmins del kan du også kjøpe egne bykart slik at enheten også tas med på innerlomma når du skal utforske en storby. Dessuten har Garmin nüvi 3490 LMT en funksjon der du kan følge med på hvor økonomisk du kjører, samt en tripcomputer og mange andre mer eller mindre nyttige småfunksjoner.
Likevel - når du er på tur i ukjente strøk er det basisegenskaper som guiding og betjening som teller. Og her har Garmin i utgangspunktet sitt på det tørre.
En presis touchskjerm i kombinasjon med lett forståelige menyer og valg gjør at du fort finner funksjonene du trenger.
Når målet er lagt inn, er også visuelle og talte kjøreinstruksjoner av god kvalitet. Det er sjelden tvil om når eller hvor du skal ta av, og instruksjonene kommer i passende trinn og godt understøttet av detaljer på skjermen.
Om du vil legge inn en rute med flere stopp underveis, fungerer turplanleggeren i enheten godt; har du en PC, vil vi anbefale at du laster ned Garmins BaseCamp-program som gir deg utvidet funksjonalitet opp mot enheten.
Sjekk oppdateringer
På den første utenlandsturen vi hadde med Garmin nüvi 3490 LMT, fungerte enheten stabilt og uten problemer.
Det fortsatte den med gjennom vår- og forsommer i Norge, men på utenlandstur i sommerferien ble den tidvis ustabil og slo seg av eller frøs uten spesiell grunn. Det skaper litt uro på førerplass, men ikke verre enn at en omstart løser problemene.
I likhet med andre elektroniske duppeditter har Garmin en bra løsning for nedlasting av oppdateringer.
Da vi kom hjem, lastet vi ned en ny programversjon som skal løse de problemene vi opplevde, pluss noen til. Det merkelige er at vi ikke hadde problemer på tidligere turer.
Trafikkinfo kan forbedres
Vi har de siste fire årene kjørt mange navigasjonsenheter - både bærbare og fastmonterte - på tur i Norge og Europa.
Det gir oss et godt grunnlag for å vurdere kvaliteten på trafikkmeldingene og eventuelle omkjøringsforslag de kommer med.
Generelt sett virker det som om det er her de innbygde systemene fra bilprodusentene har sine største fordeler. Garmin har etter vår erfaring forbedret seg kraftig de siste to årene, men mangler fortsatt en del på å treffe 100 prosent.
Bedre festeløsning
Garmin har sin webtjeneste "My Garmin" som er under stadig utvikling. Vår erfaring er at oppdatering av kart og programvare fungerer tilfredsstillende gjennom webtjenesten, og at det går greit å kjøpe ekstra produkter over nett.
Et lite tips på tampen: Om du ønsker en annen festeløsning enn sugekopp i frontvinduet, kan vi anbefale ProClip-løsningen fra svenske Brodit.
Spesialutformede monteringsbraketter lar deg feste enheten på et egnet område i midtkonsoll eller ved ventilasjonsåpninger, noe som gir en enklere betjening, avlesning og en bedre integrasjon i bilinteriøret.
Les også:
Quiz: Gjenkjenner du bilene fra siden?
Pris USA: 330 000 kroner - pris Norge: 1,8 millioner kroner
Knallbra bruktbilkjøp for familien
Fem kule veteranbiler du har råd til
Denne saken ble første gang publisert 24/08 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.