Test: Google Maps med trafikkvisning
Styr unna påskekøen med Google Maps
Trafikkvisningen til Google Maps forteller deg når og hvor du bør kjøre.
I 2008 lanserte Google trafikkvisningen for sine kart for første gang. Siden den gang har systemet stadig blitt utvidet, og nå har det endelig kommet til Norge.
Det betyr at du nå kan finne ut hvor det er kø - enten før du kjører, eller mens du er på veien.
Vi har prøvd systemet i Oslos rushtrafikk, og det ser ut til å fungere bra. Stedene hvor køene starter og slutter stemmer stort sett godt.
Dersom man har Google Maps på mobilen, har man også mulighet til å sjekke hvilke veier man kan rømme til for å slippe unna den verste trafikken.
Det virker imidlertid ikke som om ruteplanleggeren tar hensyn til køen når den regner ut tiden.
Feilberegner tiden
Vi prøvde å beregne flere ruter som gikk på akkurat samme strekning, men hvor én gikk mot trafikken og den andre med rushet.
Ifølge karttjenesten skulle man bruke like lang tid på begge disse turene - noe alle kan skjønne at ikke stemmer.
Se video: Slik pakker du bilen
Trafikken i fremtiden
Vi savner også at trafikkmeldinger blir integrert i tjenesten. Da får man en indikasjon på om køen vil gi seg til normal tid, eller om man like godt kan bli sittende på jobb i et par timer ekstra. Dette finnes allerede i andre land, så man kan ikke utelukke at det er på vei hit også.
Google Maps har også en smart funksjon som gir deg muligheten til å se hvordan trafikken kommer til å være på et spesifikt tidspunkt. Dette baserer seg på tidligere data, men siden tjenesten ikke har vært i bruk så lenge, er det vanskelig å si hvor riktig dette er i skrivende stund.
Det som er helt sikkert, er at dette systemet kan hjelpe mange med å effektivisere hverdagen.
Spesielt i Oslo, som er blant Europas verste kø-byer, er det mange som bruker både tre og fire ganger så lang tid på vei til og fra jobb som de ville gjort utenom rushtrafikken.
Henter inn data fra mobiltelefoner
Systemet henter inn informasjon fra smarttelefoner som bruker Google Maps. Det betyr at jo flere som bruker systemet, jo mer pålitelig blir det. Dette er såkalt "crowdsourcing" på sitt aller beste.
Det krever lite av hver enkelt bruker å aktivere Google Maps når en setter seg i bilen, men resultatet blir en tjeneste som er nyttig for alle.
Google presiserer også at alle dataene som utveksles er anonyme, og at det derfor ikke er noen som vet hvilke telefoner som er hvor.
Ved å analysere hvor fort hver enkelt telefon beveger seg og kombinere dette med de andre telefonene på veien, fargelegger systemet veiene på kartet. Grønt betyr lite trafikk, gult er tett trafikk, rødt betyr saktegående og svart med røde streker betyr stillestående trafikk.
Best i Oslo-området
Siden systemet krever at mange nok bruker det for å kunne gi pålitelige data, er det kun i Oslo-området flesteparten av veiene er dekket nå.
Det er sporadisk dekning i Bergen, Trondheim og Stavanger samt på E18 gjennom Vestfold og E6 i begge retninger.
I Oslo har man lenge hatt et tilsvarende system i P4s trafikkflyt-tjeneste. Denne henter inn data fra drosjene som kjører rundt i byen, og gir deg i tillegg et tidsestimat på forskjellige strekninger.
Det har man ikke på Google Maps, men dataene har imidlertid potensiale til å være riktigere og bedre oppdatert hvis mange bruker systemet.
Les også:
Denne knappen sikrer deg mot fotoboksene
Statoil krever penger for dobesøk
Slik avslører du juks med kilometerstanden
Denne saken ble første gang publisert 30/03 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.