Test vinterdekk 2011 2012
Her er de beste vinterdekkene
Continental og Michelin vinner våre tester av vinterdekk.
OPPDATERT: Denne testen er gammel. Test av vinterdekk for sesongen 2012/2013 finner du her.
Stor test av vinterdekk
NAF-bladet Motor har testet 19 nordiske vinterdekk i utfordrende øvelser. Det vanskeligste underlaget er fortsatt snø og is.
Mange hevder at de kjører mest på saltet tørr eller våt asfalt om vinteren. Men det er når isen plutselig er der eller når våt snø laver ned og kjøres hard og glatt, at vinterdekkene virkelig viser hva de duger til.
Det er først og fremst snakk om sikkerhet - om evnen til å stoppe bilen raskest mulig. Og hvor gode de er til å holde bilen stabil sideveis, slik at du unngår å komme over i motgående kjørebane i en sving.
I tillegg er det selvfølgelig fint om dekket sørger for å ta deg opp den bratte bakken hjemme og støyer så lite som mulig. Men for de fleste er ikke dette kritiske egenskaper. Uansett hvilke egenskaper du setter høyest, kan du gå inn i testen og finne de dekkene som passer dine behov best.
Dyrest vinterdekk er best
De beste dekkene er også de dyreste. Årets store vinterdekktest viser at det er Michelin, Nokian, Goodyear og Continental - i den rekkefølgen - som topper blant de piggfrie. Continental, Nokian Bridgestone og Pirelli er toppdekkene med pigger.
Alle er såkalte premium dekk og prises deretter. Men i testen vil du også finne rimeligere dekk som kan gi deg bra og sikre prestasjoner i vinter.
Vi oppgir ikke priser på dekkene i testen. Årsaken er rett og slett at de prisene som dekkimportørene oppgir ofte er mer "villedende" enn "veiledende". Det er stor forskjell på de rabattene de enkelte dekkforhandlerne får fra importøren. Dermed blir det stor forskjell på hvilke priser de kan gi deg som kunde.
Den riktige prisen finner du bare ved å sjekke prisen hos to-tre forhandlere. Prisvariasjonene er store. Det er ikke uvanlig at du kan spare 1000-1500 kroner på en slik ringerunde.
Storselgende vinterdekk er med
Denne gangen har vi med de mest solgte dekkene i Norden.
Savner du noen dekk, kan du gå inn på www.naf.no og finne testene fra tidligere år. I fjor hadde vi blant annet med flere kinesiske billigdekk i testen.
Vi testet også slitte pigg- og piggfrie dekk for å se hvordan egenskapene forandrer seg etter hvert som dekkene slites. Konklusjonen var at et piggfritt dekk beholder de gode egenskapene sine lenger enn et piggdekk.
Piggdekk (klikk på hvert enkelt dekknavn for å se detaljer, poengscore og konklusjon).
- Agi Sarek 2
- Bridgestone Noranza 2 Evo
- Continental Conti IceContact
- Goodyear Ultra Grip Extreme
- Hankook Winter I*Pike
- Michelin X-Ice North XIN2
- Nokian Hakkapeliitta 7
- Pirelli Winter Carving Edge
- Vredestein Arctrac
- Yokohama Ice Guard Stud ig35
Piggfrie vinterdekk (klikk på hvert enkelt dekknavn for å se detaljer, poengscore og konklusjon).
- Bridgestone Blizzak WS70
- Continental Conti VikingContact 5
- Dunlop SP Ice Sport
- Goodyear Ultra Grip Ice+
- Kumho I'Zen KW31
- Michelin X-Ice XI2
- Nokian Hakkapeliitta R
- Pirelli Icecontrol
- Yokohama Ice Guard ig30
Testbil: Ford Focus 2,0 Dekkdimensjon: 205/55 R16
Hele testen finner du på naf.no
RESULTAT:
Liten tabell? Klikk her for å se STOR versjon.
Les også:
Kjendis-modeller kler seg nakne for Pirelli-kalenderen
Slik fungerer de nye fotoboksene
Her kommer det nye fotobokser før vinteren
- SUV-er er ikke gode vinterbile r
Denne saken ble første gang publisert 06/10 2011, og sist oppdatert 03/05 2017.